29 Haz 2020
2 dk okuma süresi
Ürün veya hizmetini ideal formuna kavuşturmak ve güçlü iş stratejileri oluşturup doğru ilerleyebilmek için işletmelerin bir dizi çalışma yapması şart. Hedef pazarla ilgili; müşteri adayları ve rakipler hakkında bilgi toplayarak sonuçları yorumlamak, yani pazar araştırması yapmak gerekiyor. Facebook, Google, Coca Cola gibi büyük şirketler de pazar araştırmasına büyük önem veriyor. Bu blog yazımızda pazar araştırmasının önemli bir aşaması olan rekabet analizi hakkında bilinmesi gerekenleri yazdık.
Yeni bir ürün/hizmet geliştirme aşamasında veya rakibiniz yeni ürün/hizmet geliştirdiğinde rekabet analizi yaparak pazar trendlerini ortaya çıkarabilir, ürün veya hizmetteki eksikleri tanımlayabilir, başarılı pazarlama ve satış için zemin hazırlayabilir ve olası sorunlara hazırlıklı olursunuz.
Rekabet analizi nasıl yapılır?
Sektör ve müşteri analiz çalışmalarını kapsayan rekabet analizinin, sektörün mevcut durumunu anlamaya olanak tanıması açısından hedeflenen noktaya ulaşmada büyük paya sahip olduğu rekabet analizi örnek olay araştırılması yapıldığında daha iyi anlaşılacaktır. Peki, işi sağlam temellere oturtmak için rekabet analizi sürecinde nelere dikkat etmeli, hangi yöntemleri kullanıp rakip analizi yaparak şirketinize değer katmalısınız. Gelin, sorunun yanıtını detaylı olarak irdeleyelim.
İşinizi tanımlayın
Yaptığınız işi tanımlayamadığınızda rakip analizi yapmanız mümkün olmayacağından firmanızı iyi tanımalısınız. Bu noktada sattığınız ürün ve hizmetlerle hangi hedef kitleye hitap ettiğinizi ve ürün veya hizmetlerinizin hangi sektöre dâhil olduğunu, müşterilerinizin talep ve ihtiyaçlarını ne ölçüde karşıladığınızı ve pazarda öne çıktığınız yönlerinizi belirlemeniz önem taşıyor.
Rakiplerinizi gruplandırın
Rekabet analizi sürecinde pazardaki diğer oyuncuları kategorize etmeniz önceliklerinizi belirlemenizi sağlayacaktır. Örneğin aynı hedef kitleye ulaşan firmaları birinci derece rakipler olarak belirleyebilirsiniz.
Dijital kimliklerini sorgulayın
Rakiplerin web sitelerini incelerken kullanıcı deneyimini, blog sayfalarında kullanılan dili, içeriklerinde eyleme çağrı ifadelerinin nasıl sunulduğunu, ne tür e-posta içerikleri gönderdiklerini ve müşteri ilişkileri yönetiminin nasıl gerçekleştirildiğini göz önünde bulundurun.
Fiyat için nasıl strateji izlediklerini kontrol edin
Tüketiciler genellikle fiyatı öncelikli kriter olarak belirlediğinden rakip analizi sürecinde fiyatlandırma stratejilerini inceleyin.
Bahsettiğimiz süreçlerde rakip analizi yöntemleri olarak güçlü ve zayıf yanları ortaya çıkarmaya yarayan SWOT analizi, politik ekonomik sosyal ve teknolojik etmenlerle yaşanan değişimde ne yapılabileceğini öngörebilmek için PEST analizi, rakiplerinizi sıralamak için Rakip dizgisi (Competitor array) kullanabilirsiniz.
Rekabet analizi sürecinde cevaplanması gereken sorular
Rakipleriniz hangi yönleriyle başarılı bir hikayenin kahramanı olabilmiş?
Rakibiniz olan firma büyüme eğilimi gösteriyor mu yoksa küçülüyor mu?
Rakipleriniz satış aşamasında hangi yönlerde güçlü, hangi yönlerde zayıf?
Rakipleriniz ürünlerini hangi kaynaktan tedarik ediyor?
Rakiplerinizin fiyat yapısı nasıl?
Rakiplerinizin ürün gamı nelerden oluşuyor?
Rakiplerinizin güçlü ve zayıf olduğu yönler neler?
Rakiplerinizin yönetici kadrosu kimlerden oluşuyor?
Rakiplerinizin yıllık satış rakamları nasıl?
İnnova iş zekası çözümlerini kullanın
Dev şirketlerden KOBİ’lere kadar büyük bir veri akınıyla baş etmek zorunda kalan tüm kurumlar tarafından tercih ediliyor. İnnova İş Zekası Çözümleri ile verilerin analizini en iyi şekilde gerçekleştirebilir, şirket harici verileri de analiz edebilirsiniz. Çalışanlarınızın sahip oldukları verileri daha iyi analiz etmelerini sağlayarak karar destek sistemlerini güçlendirmek ve verimi artırmak için detaylı ve anlaşılır raporlar hazırlamak için gereken araçlar sunan İnnova İş Zekası Çözümü’nü kullanabilirsiniz.
İlgili Postlar