28 Nis 2021
5 dk okuma süresi
Pandemi ile e-ticaret, tüm dünyada 3-5 yılda yaşayacağı ivmelenmeyi sadece 6 ay içine yaşadı. Tüm endüstrilerden işletmeler, bu süreçte dijitale daha fazla yatırım yaptı ve online varlıklarını güçlendirmek için çalışmalarına hız verdi.
Bazı tüketici gruplarının ilk online alışverişlerini yaptığı bu dönem, dijital dönüşümde geç kalmış şirketlerin de e-ticaret ile tanışmasına vesile oldu. Bu geçiş süreci yeni başlayan ya da internetteki varlığı henüz yeteri kadar olgunlaşmayan işletmeler için bir anlamda öğretici de oldu diyebiliriz. Pek çok işletmeye e-ticarette satış yapmak başta kolay gibi gözüküyor. Ancak bir kez işin içine girince, online tarafta fiziksel dünyaya göre yönetilmesi gereken daha fazla süreç olduğunu anlamakta geç kalan kurumlar zorluk yaşayabiliyor.
Özellikle finansal konularda doğru bir temel oturtulmamışsa, bu süreçlerin maliyetleri kısa sürede altından kalkılamayacak bir hal alabiliyor. Sadece finansal alanda da değil, pazarlamadan lojistiğe kadar hemen her konuda adımlarınızı doğru atmazsanız, e-ticaret serüveniniz çok uzun sürmeyebilir. Bu sebeple, e-ticaret işletmeniz için optimum maliyetlerle hareket etmek adına bilmeniz gereken en temel ipuçlarını yazımızda bir araya getirdik.
İyi bir web sitesi genellikle kullanıcı dostu, hızlı yüklenen ve duyarlı olarak tanımlanır. Birçok yeni işletme sahibi, aceleci davranarak iyi bir web sitesinin faydalarını hafife alır.
Web sitenizin tasarımını ve geliştirmesini dünyanın başka bir ucundaki freelance bir web geliştiricisine yaptırmak, yeni e-ticaret girişimcileri arasında popülerdir ve başlangıç maliyetlerinden tasarruf etmenin iyi bir yolu da olabilir. Ancak, hedef kitlenizin davranışını anlayan bir web geliştiricisini işe almak, uzun vadede size daha az maliyet getirecek bir siteye sahip olmanızı sağlayacaktır. Hem web hem de mobil için optimize edilmiş, kullanıcılar açısından iyi bir deneyim sunan bir web sitesi oluşturmak, güncellemeleri azaltarak ve trafiği artırarak e-ticarete giriş maliyetlerinden kısmanıza yardımcı olacaktır.
E-ticaret işletmenizde maliyetten tasarruf etmenin en iyi yolu, "ücretsiz" pazarlama platformlarını kullanmaktır. Instagram, Facebook ve Tiktok gibi sosyal medya platformları, içerik üreterek markanızı yaratmak ve büyütmek için kullanabileceğiniz en popüler kanallardır. Influencer marketing ya da sosyal ağların ücretli reklam seçenekleri de diğer popüler araçlar arasında yer alıyor. Birçok e-ticaret şirketi, hedef kitlesini ve popüler ürünleri / içerikleri belirlemek için Google Analytics gibi platformlardan gelen verileri kullanıyor.
Metriklerinizi analiz ettikten sonra, bütçenizi doğrudan daha verimli kanallarda kullanarak elde edeceğiniz birim maliyet başına verimi artırabilirsiniz. Bunun için farklı kitle segmentasyonları ile düşük ücretli kampanya denemeleri yapın ve yatırım getirinizi takip edin. Buradan elde edeceğiniz tasarruf ile işletmenizin kâr sağlayan pazarlama faaliyetlerine odaklanabilirsiniz.
Özellikle pazarlama iletişimi konusunda ajanslarla güçlü ilişkiler kurmak, pazarlama maliyetlerini düşürmenin iyi bir yolu olabilir. Örneğin, giyim üzerine iş yapan bir e-ticaret girişimiyseniz, marka tanıtım faaliyetlerinde influencer iletişimi için ürünlerinizi barter olarak kullanabilirsiniz. Benzer markaların ve kişilerin müşteri tabanından yararlanmak, ürünlerinizin erişimini daha düşük bir maliyetle artırmaya yardımcı olabilir.
Mevcut bir müşteriye satış yapmak, yeni müşteri kazanmaktan çok daha ucuza mal olur. Bu nedenle müşteri sadakatini korumak önemlidir. Bunu yapmanın birkaç yolu vardır, ancak en etkili olanlardan birisi e-posta pazarlamasıdır.
İlk adım olarak; müşterilerinizi en yeni ürünlerinizle ilgili bilgilendirmek için aylık bir haber bülteni göndermeye başlayabilirsiniz. Alternatif olarak, mevcut müşteriler için özel kampanyalar ve sadakat programları başlatabilirsiniz. Müşteri sadakatini sürdürmek, sosyal medyadaki varlığınızı güçlendirmenize de yardımcı olabilir. Amaç, markanızın sürekli olarak ağızdan ağıza paylaşılmasını sağlamaktır. Bu, paranın bile satın alamayacağı en iyi pazarlama biçimidir.
Ambalajın da markalaşmanın bir parçası olduğunu biliyoruz. Ancak bir ürünün gereksiz paketlenmesi ekstra maliyetlere yol açabilir. E-ticaret işletmelerinin en uygun seçeneği izleyerek "maliyetten tasarruf etmeleri" beklenir. Ancak bazı işletmeler, küçük bir gönderi için büyük boyutlu kutular ya da abartılı ambalajlar seçebiliyorlar. Bu tür ambalaj malzemelerinde aşırıya kaçılması, kısa vadede önemsiz görünebilir. Ancak uzun vadede işletme için kabarık bir maliyete neden olacaktır.
E-ticarete yeni adım atan işletmeler genelde en popüler teslimat hizmetlerini seçerler. Ancak, e-ticaret işinizde maliyetlerden tasarruf etmeye çalışıyorsanız bu ideal olmayabilir.
Öncelikle şirketinizin ihtiyaçlarına göre farklı teslimat şirketlerini araştırmalısınız. Ürün başına fiyat, teslimat hızı ve müşteri yorumları gibi metrikler seçim sürecinizde işinize yarayacaktır.
İşletmeniz için en iyi teslimat hizmetini araştırmak size iki avantaj sağlar: Uzun vadede maliyetleri düşürür ve müşterilerinizin mutlu kalmasına yardımcı olur.
İyi bir tedarikçi ilişkisine sahip olmak, indirim alabilmek ve en güncel ürünlere sahip olmayı sağlar. Tedarikçiler, ödeme sürelerine ve toplu siparişlere öncelik verir. Tedarikçinizle bir ödeme planı oluşturabilirseniz, genellikle e-ticaret operasyonunuzun maliyetlerinden tasarruf edebilirsiniz. Ayrıca yurt dışından ürün satın alıyorsanız, pazarlık edebileceğiniz belirli navlun ücretleri de vardır.
Ürünlerinizi denizaşırı bir pazar yeri sitesinde satıyorsanız, yurtdışı transfer ücreti ödemeleri de maliyetleriniz arasında yer alacaktır. Bu transfer ücretlerinin bedeli yüksek olabilir. Düşük döviz kurlarına sahip ödeme hizmetlerini kullanarak, bu maliyetlerden tasarruf edebilirsiniz.
İşletmenize en uygun ödeme yöntemlerini araştırarak e-ticaret işinizin maliyetlerinden tasarruf edebilirsiniz. E-ticaret siteleri, müşterileri için farklı ödeme yöntemleri sunar. Yeni bir e-ticaret şirketiyseniz, ödeme konusunda her seçeneğin sağlayabileceği farklı ücretleri ve avantajları göz önünde bulundurun. En iyi ödeme yöntemlerini seçerken, müşterilerinizin kullandığı en yaygın ödeme kanallarını tercih etmelisiniz.
İnternetten alışveriş yapan kullanıcıların karşısına havale, kapıda ödeme, Sanal POS vb. gibi ödeme yöntemleri çıkıyor. Sanal POS, etkili ve güvenli bir çözüm sağlaması sebebiyle, bu yöntemler arasında en çok tercih edileni. İnnova PayFlex Sanal POS çözümü, bulut altyapısı sayesinde kurumların yazılımsal ve donanımsal yatırım yapma zorunluluğunu ortadan kaldırıyor. 13 banka ile entegrasyon imkanı sunan PayFlex Sanal POS ile kurumlar herhangi bir geliştirme yapmak zorunda kalmadan, e-ticaret altyapısına dahil edilebiliyor. PayFlex, geleneksel kanalların yanı sıra SMS, e-posta ve sosyal ağlar üzerinden de ödeme kabul edebiliyor.
PayFlex Sanal POS, kullanıcılar açısından hızlı ve güvenli ödeme sağlamanın yanında, işletmelere maliyet açısından da önemli avantajlar sunuyor. Örneğin dövizli tahsilat işlemleri için ek bir ücretlendirme uygulanmıyor. Kurumlar ile birebir yapılan görüşmelerde tahmini işlem sayısına göre, fiyatlandırma teklifi sunuluyor.
Web sitesinin yanı sıra sosyal ağlardan, SMS ve e-posta kanalları ile de ödeme alabilen PayFlex Sanal POS, tahsilat sürecini hızlandırmak için dağıtık mimaride birden çok sunucu üzerinde çalışıyor. Böylece yük dağılımını dengeliyor. Provizyon işlemlerini merkezi bir modül üzerinden gerçekleştiren PlayFlex Sanal POS uygulaması, sahip olduğu PCI DSS Level 1 sertifikası sayesinde kurumların bu sertifikayı alma süreçlerini ve ilgili maliyetleri ortadan kaldırıyor. Bu sertifika sayesinde de güvenli bir kredi kartı saklama çözümü sunuyor.
Bu başlık altına sosyal medya hesapları üzerinden tahsilat yapabilme imkanını da ekleyelim. Sms ve mail ile tahsilat kısmını da ilk paragrafta tekrar kullanalım. Ürün tarafından bu kısmı vurgulama ile ilgili bir yorum geldi.
İlgili Postlar