1 Tem 2022
3 dk okuma süresi
2021 yılı pazarlamacıların dijital reklamcılığa en fazla bütçe ayırdığı sene oldu. 2022’de de bu eğilimin artarak devam ettiğini görüyoruz. Bu yazımızda dijital kanallarda öne çıkmanız için bilmeniz gereken en önemli 6 dijital pazarlama ve programatik reklamcılık trendine yer veriyoruz.
Aslında geçmişi neredeyse 20 yıl geriye kadar giden programatik reklamcılık son yıllarda ana akım haline geldi ve yaklaşık 155 milyar dolarlık bir sektör büyüklüğüne ulaştı. Programatik reklamcılık öncesinde her bir reklam gösteriminin karşılığında ne kadar ödeme yapılacağı yayıncılar ve reklamverenler arasında yapılan anlaşmaya bağlıydı. Programatik reklamcılık ise yapay zeka ve makine öğrenimi teknolojilerini kullanarak otomasyona bağlanmış bir reklam teklif stratejisi geliştirmeye olanak tanıdı. Programatik reklamcılık özellikle KOBİ’ler arasında hızla yükselen bir trend haline geldi. Bu sayede hedef kitleye geniş ölçekte reklam gösterimi yapabilmek kolaylaştı.
Programatik satın alma süreçlerinde, çevrimiçi reklamcılıkta 1000 reklam gösterimi başına maliyeti tanımlayan bir terim olan CPM (Cost Per Thousand) temel alınır. CPM’ler kullanılmak istenen listenin kalitesine ve hedefleme düzeyine göre çok büyük farklılıklar gösterebilir. Hedeflemeyi ne kadar daraltırsanız maliyet de o kadar yükselir. Ayrıca reklam verilmek istenen sektöre, reklamın formatına ve sayfadaki yerleşim alanına göre CPM değerleri değişkenlik gösterir. Programatik kampanyalar, sınırlı reklam bütçesine sahip şirketler için hedef kitleye ulaşmanın en uygun yoludur. Günümüzde programatik reklam harcamaları, küresel olarak tüm dijital pazarlama bütçelerinin %80'inden fazlasını oluşturur.
Sektör olgunlaşmaya devam ettikçe yeni fırsatlar ortaya çıkıyor. Son birkaç yılda programatik reklamcılığı şekillendiren eğilimlerin çevrimiçi reklamcılığın geleceğini nasıl etkileyeceğine birlikte bakalım.
İçeriği temel alan hedefleme yapmak, doğru websitelerinde reklam göstererek hedef kitleye ulaşmanın en etkili yollarından biridir. Bu yöntemi kullanmak, bir websitesindeki belirli bir kategoriyi ziyaret eden ve tıkladıkları bağlantıları hedefleyen davranışsal hedeflemeden farklıdır. İçeriğe dayalı kampanyalar yalnızca satışları artırmak için değil, etkinliklerin tanıtımında, sosyal medya etkileşiminin veya marka bilinirliğinin artırılması için de kullanılabilir.
Artık hepimiz günümüzün önemli bir kısmını mobil cihazlarımızda geçiriyoruz. eMarketer’ın yaptığı bir araştırmaya göre mobil internet trafiği tüm internet trafiğinin yaklaşık %75’ini oluşturuyor. Pazarlama kampanyalarınızın başarılı olmasını istiyorsanız, hedef kitlenizin zamanını geçirdiği her yerde bulunmanız gerekir. Dolayısıyla 2022'de pazarlama kampanyalarınızı planlarken mobil öncelikli bir stratejiye sahip olmak size büyük fayda sağlayacaktır.
Etkili bir mobil reklamcılık stratejisi oluştururken, reklam öğelerinizin daha küçük biçimlerde nasıl görüneceğini hesaba katmalı ve mobil websitenizde veya uygulamanızda kullanıcı etkileşim haritaları çıkarmalısınız.
Reklamlarınızın, potansiyel alıcılar tarafından görülme olasılığının en yüksek olduğu yerlerde bulunması önemlidir. Bununla birlikte reklamlarınızın görüntülendiği mecraların içeriğini de kontrol etmelisiniz. Markanızın saygınlığını güvence altına almak için beyaz ve kara listeleri kullanabilirsiniz. Beyaz listeler, reklamlarınızı kaliteli içeriğe sahip websitelerinde gösterdiğinizden emin olmak için iyi bir yoldur. Kara listeler ise markanızı ilişkilendirmek istemediğiniz websitelerinden kaçınmanıza yardımcı olur. İçeriğe dayalı hedefleme yönetiminin kullanımı arttıkça marka güvenliğini sağlamanın önemi de artacaktır.
Programatik reklamcılıkta hibrit çalışma modeli, şirket içindeki pazarlama ekibi ile dışarıdan hizmet alınan bir ajansın birlikte çalışmasını ifade eder. Kurum içi insan kaynağı, reklam operasyonlarını yönetmek, grafik tasarımları hazırlamak ve programatik strateji belirlemek için yeterli değilse, hibrit bir modelde ilerleyerek doğru iş ortakları ile birlikte çalışmak gerekir.
Bir programatik reklam platformu seçilirken kolay kullanılabilen, kullanıcı dostu bir arayüze sahip olmasına çok dikkat edilmelidir. Karmaşık bir arayüz, hem kurum içi ekibinizin verimliliğini hem de ortak çalıştığınız ajansla iletişiminizi olumsuz etkiler.
Video reklamlar dijital pazarlama kampanyalarının önemli bir parçasını oluşturur. IAB Europe’un verilerine göre video reklamlar Avrupa’daki toplam görüntülü reklam pazarının yaklaşık beşte birine ulaşmış durumda. Websitesi ziyaretçileri video reklamlarla diğer reklam formatlarına kıyasla çok daha fazla etkileşim kuruyorlar. Video bannerlerın tıklanma oranı standart bannerlara göre yaklaşık 7,5 kat daha yüksektir. Reklam planlamanızda videolu içeriklere daha fazla yer vererek hedef kitlenizin dikkatini daha fazla çekebilirsiniz.
2023 sonu itibarıyla Google ve Apple’ın çerez kullanımına getireceği kısıtlamalar dijital pazarlamanın geleceğini doğrudan etkileyecek.Bu nedenle şirketlerin kendi kaynaklarını kullanarak e-posta listeleri, anketler veya websitesi üyelik kayıtları gibi kanallarla müşterileri hakkında topladığı veriler çok daha fazla önem kazanacak. İlk elden topladığınız müşteri verilerini kullanmaya başlamak, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olabilecek en önemli programatik trendlerden biridir. 2022'deki mevcut reklam ortamı, 2023'e hazırlanmanıza yardımcı olacaktır. Üçüncü taraf çerezler tarayıcılardan kaldırıldıktan sonra, markanız için daha önce hangi kanalların işe yaradığını biliyor olmanız gerekir.
İlgili Postlar