14 May 2021
4 dk okuma süresi
Yapay zeka sayesinde karşımıza çıkan pazarlama teknolojileri, yani Martech, pazarlama dünyasına yeni kabiliyetler kazandırıyor.
Pazarlama, fikir oluşturma aşamalarından kampanyaların ve hedeflerin stratejileştirilmesine ve yürütülmesine kadar uzanan çok yönlü iş akışlarından oluşur. Tüm bunlar, pazarlamacıların işlerini genellikle ayrı ayrı ve aynı anda fazla zaman harcayan görevlere ayırmaları gerektiği anlamına gelir.
Pazarlamacılar, her bir görevi sonuna kadar yerine getirme baskısının bir kısmını hafifletmek için, işlerinin sıkıcı veya aşırı zaman alıcı hale gelen yönlerini otomatikleştirmeye yardımcı olmak için yapay zeka (AI) teknolojisine yöneliyorlar. Günümüzün yükselen trendi “Martech”, tam olarak bu aşamada devreye giriyor.
Pazarlama teknolojisi (Marketing Technology) tamlamasının kısaltması olan Martech, pazarlamacıların stratejilerini ve kampanyalarını otomatikleştirmek ve iyileştirmek için kullandıkları yazılım araçlarının uygulanmasıdır.
Temel olarak, pazarlamacılar işlerini otomatikleştirmelerine yardımcı olan yeni araçlara ve teknolojilere yatırım yaparak, büyüyen teknoloji patlamasını kendi avantajlarına kullanıyor. Martech, yapay zeka otomasyonunun karmaşık fikirlerini her düzeydeki pazarlamacılar için somut kullanım senaryolarına dönüştürerek pazarlama ve teknolojiyi bir araya getiriyor.
Pazarlama ve yapay zeka dünyalarının birbiriyle nasıl ilişkili olduğu hemen belli olmasa da pazarlamanın doğası gereği, otomasyon yeteneğine sahip yönleri olduğu açıktır. Varlık yönetimi, veri analizi, içerik yönetimi ve daha fazlası için bir tür yapay zeka otomasyonundan yararlanabilir.
Pazarlamada aşağıdaki yapay zeka kullanım örnekleri, yapay zekanın pazarlama süreçlerini otomatikleştirmek için sadece gelecekte değil, şimdiden etkili olabileceğini gösteriyor.
Veri analitiği, sonuçların çıkarılabileceği veri setlerini derleme, sıralama, inceleme ve analiz etme sürecidir. Veri analitiği, pazarlamacıların verilerde bulunan kalıplara ve eğilimlere dayalı olarak daha bilinçli pazarlama kararları vermelerine yardımcı olmak için kullanılır.
Pazarlamacıların kullanması için yararlı olan dört tür veri analitiği vardır: Tanımlayıcı, teşhis, tahmine dayalı ve normatif.
Tanımlayıcı analitik ilk aşamadır. Bunun pazarlama için geçerli bir örneği, site trafiğinde, e-posta abonelerinde, sosyal medyadaki etkileşimlerde veya takipçi sayısındaki bir artış veya düşüş olabilir.
Teşhis analitiği, pazarlamacılara yukarıda belirtilen değişikliklerin neden gerçekleştiğini gösterir. Artışları ya da düşüşleri uygulanmaya başlanan yeni bir pazarlama taktiği veya son dönemde gösterilen sosyal medya varlığı gibi bir değişkenlerle ilişkilendirebilir.
Tahmine dayalı analitik, pazarlamacıların önceki verilere dayanarak daha sonra ne olabileceğini öngörmelerine yardımcı olur. Makine öğrenimi algoritmaları, belirli bir süre boyunca veri toplayarak veriler üzerinde çalışabilir, verileri sıralayabilir ve gelecekteki pazarlama stratejilerinin sonuçlarını tahmin edebilir. Ayrıca büyüme ve kitle hedefleme fırsatlarının belirlenmesine de yardımcı olabilir.
Normatif analitik, pazarlamacıların belirli bir durum için en iyi eylem planını bulmalarına yardımcı olmak için geçmiş verileri ve harici bilgileri kullanır.
Veri analitiğinin genel amacı, pazarlama ekiplerine geçmiş verilere dayalı kararlar alma ve sonuçları iyileştirme konusunda yardımcı olmaktır. Makine öğrenimi algoritmaları, site ziyaretçilerinden gelen demografik verilere dayalı olarak eğilimleri doğru bir şekilde belirlerse, pazarlama ekibi belirli insan gruplarına daha yüksek trafik, katılım ve kâr getirebilecek hedefli erişim sağlayabilir.
İçerik pazarlaması, güçlü pazarlama stratejilerinin bir parçası olarak kabul edilmeye devam ettikçe, içerik oluşturma ve yayınlama araçları da daha sofistike hale geliyor. İçerik pazarlaması, pazarlamanın içerik oluşturmak ve bu içerikleri çeşitli tüketicilere ulaştırmakla ilgilenen tarafıdır.
İçerik oluşturma türleri arasında makaleler, grafikler, fotoğraflar, videolar, indirilebilir varlıklar ve daha fazlası bulunur. İçerik pazarlaması, büyük ölçüde doğru kitleyi bulmaya, onlarla sosyal medyada ve e-posta yoluyla etkileşime geçmeye, içeriği görmelerini ve potansiyel olarak çevrimiçi platformlarda paylaşmalarını sağlamaya odaklanır.
AI otomasyonu, içerik yönetimi yazılımı biçiminde pazarlama süreçlerine de dahil oluyor. Bu yazılımlar, pazarlamacılara içeriklerini oluşturabilecekleri ve optimize edebilecekleri platformlar sağlıyor. Popüler içerik yönetim sistemleri, yazılı ve görsel içeriğin oluşturulabildiği, etkileşimin izlenebildiği ve harekete geçirici mesajlar (CTA) gibi kampanyaların ve pazarlama stratejilerinin analiz edilebildiği hepsi bir arada platformlar olarak işlev görüyor.
Sosyal medya yönetimi
Sosyal medya yönetimi, Martech ve AI otomasyonunun pazarlamacılara sunduğu en bariz kabiliyetlerden birisidir. Sosyal medya pazarlama süreçlerine otomasyon eklemek, küçük işletmelerden ziyade daha büyük kurumsal şirketler için daha uygun olabilir. Bunun sebebi sosyal medya yönetimi otomasyon çözümlerinin, kullanıcılarla birden çok platformda kurduğu etkileşim sürecini basitleştirme amacı gütmesidir.
Sosyal medya yönetim yazılımları, pazarlamacıların içeriklerin ne zaman paylaşılması gerektiğini planlamalarına, etkileşimleri takip etmelerine ve gönderilenlerin başarısını ölçmelerine olanak tanıyarak birden fazla sosyal medya hesabını (Twitter, Facebook, LinkedIn vb.) yönetmek için kullanım kolaylığı sağlar.
Potansiyel müşteri yönetimi ve müşteri ilişkileri yönetimi (CRM), pazarlamanın iki ayrı yönüdür. İlki, pazarlamacıların potansiyel müşterilerle kurduğu etkileşimi ve bunun biçimlerini ifade ederken, müşteri ilişkileri yönetimi ise bir şirketin pazarlama yaklaşımlarından memnuniyetlerini sağlamak için ilişkileri beslenmesi ve sürekli olarak izlenmesi gereken mevcut müşterilerle ilgilidir.
Yapay zeka otomasyonu, potansiyel müşteri yönetimi ve CRM için benzer şekillerde faydalıdır. Örneğin, e-posta pazarlama yazılımı, pazarlamacıların e-posta listeleri oluşturmasına, gönderileri hedeflemesine ve yeni abonelikleri ve abonelikten çıkanları yönetmesine yardımcı olur. Öte yandan, mevcut müşterilerin korunması ve katılımın izlenmesi gerekir. Müşteri ilişkileri yönetimi araçları, pazarlamacıların mevcut müşterilerle e-posta yazışmaları, satışlar ve potansiyel müşteriler için hesapların açılması veya kapatılması gibi etkileşimleri izlemelerine yardımcı olur. CRM yazılımları hem pazarlamacılar hem de müşteriler için standartlara bağlanmış istikrarlı bir deneyim sağlar.
Dijital varlık yönetimi (DAM), pazarlamacıların multimedya öğelerini organize etmesine, depolamasına, erişmesine ve paylaşmasına yardımcı olan bir süreçtir.
Varlık yönetimini otomatikleştirmek, pazarlama kampanyalarında başarının anahtarıdır çünkü pazarlamacıların bu zengin medya varlıklarını depolamak için tek bir kaynağa, söz konusu içerik için toplu bir bilgi merkezine sahip olmalarını sağlar. DAM teknolojisi, pazarlamacılara merkezi bir dijital içerik ve veri yönetimi kaynağı sağladığı için Martech kapsamında değerlendirilir. İş akışını iyileştirmek ve organizasyonu geliştirmek için dijital varlık yönetimi çözümleri kullanılır. Dijital varlık yönetimi yazılımları, multimedya öğelerini aranabilir, paylaşılabilir ve dönüştürülebilir dosyalar halinde gruplandırmak için barındırır ve dizine ekler. Bu yazılımlar ayrıca içerik izinleri ve fikri kullanım haklarıyla da ilgilenir.
İlgili Postlar