3 Kas 2021
3 dk okuma süresi
Performans pazarlaması, dijital pazarlama dünyasında yıldan yıla daha büyük bir iz bırakan çevrimiçi bir reklamcılık stratejisidir. Çoğu zaman bağlı kuruluş pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması ile karıştırılsa da, bunlardan çok daha geniş bir kapsama sahiptir.
Performans pazarlaması nedir?
Performans pazarlaması performansa dayalı bir pazarlama şeklidir. Buradaki performans tabiri, tamamlanmış bir müşteri adayı, satış veya rezervasyon gibi sonuçlardan birisiyle ölçülebilir.
Performans pazarlaması çalışmalarında asgari maliyetle en yüksek verimin alınması hedeflenir. Performans pazarlaması aracılığıyla bir web sitesinin trafiğini yükseltme, satışa yönlendirme, etkileşim elde etme, form doldurma, abonelik veya üyelik işlemi gerçekleştirme gibi farklı amaçlar hedeflenebilir.
Performans pazarlaması çalışmaları istatistik, analiz ve raporlama işlemlerini temel alır. Burada daha önce elde edilen veriler incelenir ve yeni stratejiler oluşturulur.
Performans pazarlamasının ana özellikleri
Veriye dayalıdır ve bütçe etkin çalışır.
Kişiselleştirilebilir.
Optimize edilebilir.
Tamamen ölçümlenebilir ve iyileştirilebilir.
Raporlanabilir ve değerlendirilebilir.
Stratejik hedeflemeler yapılabilir.
Çeviktir, hızlı aksiyon alınmasını sağlar.
Bütünleşik ve tamamlayıcıdır.
Doğru hedef kitleye doğru anda temas etmeyi hedefler.
Performans pazarlaması nasıl yapılır?
Performans pazarlaması çalışmalarında, firmaların dijital mecralardaki performans analizleri, online reklam çalışmalarının yönetimi, e-ticaretteki satış miktarlarının ölçümlenmesi, web sitesi trafiğini artırma, sosyal medya analizleri yapma, abonelik veya üyelik artırma, form doldurma gibi çalışmalar gerçekleştirilir.
Performans pazarlaması çalışmalarına öncelikle web sitesi trafiğini artırma, satışları yükseltme ve abonelik sayısını artırma gibi hedefler belirlenerek başlanır. Sonrasında bu hedeflere ulaşabilmek için yapılacak kampanyanın stratejisi oluşturulur. Oluşturulan strateji sonrasında, en başarılı performansı sergileyen kampanya adım adım optimize edilmeye başlanır. Kampanya süreci içerisinde oluşan veriler, analiz ve metriklerle birlikte en ince ayrıntısına kadar incelenir ve başarıyı artırmak için gerekli optimizasyon çalışmaları gerçekleştirilir.
Performans pazarlamasının avantajları
Performans pazarlaması çalışmaları markalara birçok avantaj sunar:
Pazarlama çalışmasından elde ettiğiniz verimi raporlayabilir ve yaptığınız yatırımın geri dönüşünü inceleyebilirsiniz.
Performans pazarlamasının asıl amacı yatırımın getirisini artırmaktır.
Ölçümlenebilmesi ve verilere dayalı işliyor oluşundan ötürü düşük risklidir.
Esnek bir ödeme planına sahiptir. Sadece dönüşüm aldığınız sürece ödeme yaparsınız. Dönüşüm alamamanız durumunda ödeme de yapmazsınız.
Temel Performans Göstergeleri (KPI) bazlı bir çalışma gerektirir. Veri bilimi talep edilen sonuçlara ulaşmayı muhtemel hale getirir.
Performans pazarlaması hedefleri ve ölçümleri
Performans pazarlaması çalışmalarının hedefleri ve ölçümleri şu şekilde sıralanır:
CPM (Gösterim Başına Maliyet): Bir reklam verenin reklamı, yayıncı tarafından her bin kişiye gösterildiğinde belirli bir ücretin ödenmesi gerekir. Bin kişilik bir gösterim hacmi çerçevesinde ölçeklendirilmiş olan bu fiyat modeline CPM adı verilmektedir.
CPC (Tıklama Başına Maliyet): Bu modelde kampanya başarısı tıklama sayısıyla ölçülür. Kullanıcılar reklamlarla etkileşime geçtikçe bütçeniz azalır.
CPL (Lead Başına Maliyet): Bu hedeflemede ise üyelik kazanma, abonelik işlemi gerçekleştirme, form doldurma gibi belirlenen bir lead başına ödeme yapılır. Burada ödeme yapmanız için sadece tıklama değil aynı zaman belirlenen işleminde gerçekleşmiş olması gerekmektedir.
CPV (Görüntüleme Başına Maliyet): Bu hedeflemede YouTube üzerinde oynatılan videonuzun 30 saniyeden daha uzun bir vakit görüntülemesi durumunda ödeme yaparsınız. Bu sayede videonuza sadece ilgi gösteren kişiler için ücret ödemiş olursunuz.
CPA (Eylem Başına Maliyet): Bu hedeflemede kullanıcıların belirlenen bir eylemi gerçekleştirmesi üzerine ödeme yaparsınız. Bu eylemler yine aynı şekilde abonelik, üyelik, form doldurma, liste doldurma veya satın alma gibi işlemler olabilir.
Performans pazarlamasında kullanılan kanallar
Performans pazarlaması çalışmaları birçok kanal üzerinden gerçekleştirilebilir. Günümüzde en sık kullanılan kanallar ise aşağıdakilerdir:
Arama Motoru Optimizasyonu (SEO): Arama motoru optimizasyonu, doğru kişiye doğru içeriği göstermek amacıyla yapılan çalışmalardır. Site içi SEO (On Page SEO) ve site dışı SEO (Off-Page SEO) olarak ikiye ayrılır.
Arama Motoru Pazarlaması (SEM): Arama motorlarında ücretli reklam çalışması yaparak hızlı dönüşüm elde edebilirsiniz. Arama ağı reklamlarında Google AdWords ve Google Analytics gibi araçlardan faydalanılır.
Görüntülü Reklamı Ağı (GDN): GDN reklamlarında web sitelerinde gezinen kullanıcılar hedeflenir.
Sosyal Medya Reklamları: Burada Facebook Ads, LinkedIn Ads gibi araçlardan faydalanarak hedef kitleye yönelik kampanyalar oluşturulur. Bu dijital araçlar kullanılarak kitleyle etkileşime geçilir.
Yeniden Pazarlama (Remarketing): Web sitenizi daha önce ziyaret etmiş kişileri cookie bazlı teknolojiyle hedefleyerek ROI’yi artırma hedeflenir.
Kullanıcı Deneyimi Pazarlaması: Kullanıcıların tüm süreçte yaşadıkları deneyimin en ideal hale getirilmesi için gerçekleştirilen çalışmalardır.
Programatik Reklamcılık: Yazılımlar üzerinden gerçek zamanlı verilerle birlikte doğru içeriği, doğru zamanda, doğru kişiye ulaştırabilmek için yapılan çalışmalardır.
Satış Ortaklığı (Affiliate): İşlem başına maliyet (CPA) hedeflemesi ile influencer, blogger, vlogger gibi aracı kişilerle satış ortaklığı gerçekleştirilir ve komisyon mantığıyla ödeme yapılır. Buradaki strateji win-win şeklinde işler.
Programlı Satın Alma (Real Time Bidding): Birden fazla reklam verenin programatik reklam vermek için açık arttırma usulüyle teklif vermesidir.
Doğal Reklamcılık (Native Advertising): Farklı dijital platformlarda bulunan içerikleri kullanıcının gözüne sokmadan, ahenkle araya sıkıştırarak yapılan bir çalışmadır.
İlgili Postlar