Pazarlama dünyasında farklı bir boyut: Nöropazarlama
4 Ağu 2020
3 dk okuma süresi
Pazarlama dünyasının 2002 yılında tanıştığı nöropazarlama, son yıllarda popülerliğini artırmaya başladı. Tüketici nöro bilimi olarak da adlandırılan nöropazarlama, insan psikolojisini en aktif kullanan pazarlama yöntemlerinden biri olarak kabul ediliyor. Peki, nöropazarlama nedir, nöropazarlama nasıl faydalar sağlıyor? Nöropazarlama hakkında merak edilen bu sorulara, blog yazımızda cevap veriyoruz.
Nöropazarlama, yönetim bilimci Peter Drucker’ın “pazarlama, işletmenin bütününe tüketicinin bakış açısıyla bakmaktır” sözüyle anlam kazanıyor. Psikoloji, nöroloji ve pazarlama becerilerinin harmanlanmasıyla ortaya çıkan bu pazarlama yöntemi tüketiciyi anlamak konusunda önemli bir adım; kara kutu olarak ifade edilen insan beynini açmanın bir yolu olarak görülüyor. Tüketicilerin tercih mekanizmalarını etkileyen faktörleri anlamak nöropazarlama ile mümkün oluyor.
{module|IlgiliYazi}
Nöropazarlama nedir?
Nöropazarlama yönteminde pazarlama uzmanları, beyin ve sinir sistemiyle ilgilenen bir bilim dalı olan nörolojide geliştirilen teknikleri pazarlama araştırmalarında kullanıyor. Nörobiliminin pazarlamaya uygulanışı şeklinde de ifade edilen nöropazarlama, yeni nesil pazarlama yöntemi olarak müşterilerin istek ve taleplerini öğrenmek için önemli bir fırsat şeklinde görülüyor.
Nöropazarlama nasıl yapılıyor?
Nöropazarlama beyin aktivitesi ölçme teknolojilerini, tüketici davranışlarını anlamak için kullanıyor ve sonuçlar pazarlama teknikleri için yol haritası oluşturuyor. Duygusal pazarlama olarak da bilinen nöropazarlamanın kullanım alanları, tüketimin gerçekleştiği her sektör için geçerli ve pazar araştırmalarında nöropazarlama teknikleri etkili biçimde kullanılıyor. Ürünlerin veya hizmetlerin tüketici için karşı konulmaz hale getirilmesi için biyometrik ölçümlerle desteklenen teknolojilerden yararlanılıyor. Nöropazarlamada şu tekniklerden faydalanmak mümkün:
EEG (Elektroensefalografi): Nöropazarlama örnekleri temelinde bulunan EEG tekniği, elektrotlarla beyin tarafından iletilen elektrik dalgalarının ölçülmesini sağlıyor. En düşük maliyetli beyin görüntüleme yöntemi olarak kullanılan EEG sayesinde öfke, heyecan, acı ve zevk gibi içgüdüsel duygular takip edilebiliyor.
fMRi (Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme): Bilişsel araştırmalarda yaygın olarak kullanılan bu yöntemde beyin metabolizmasını yansıtıyor. Beynin derinliklerindeki “memnuniyet alanı” olarak nitelendirilen bölgelere erişim fırsatı sunan fMRi, maliyetli olduğundan şirketler tarafından tercih edilmiyor. Üniversitelerin araştırmalarında kullandığı yöntem akademik literatüre katkı sağlıyor.
Eye Tracking (Göz İzleme): Nöropazarlamada kullanılan teknikler arasında bulunan göz izleme tekniğinde küçük kızılötesi kameralar kullanılarak göz hareketleri, göz bebeklerinin büyümesi ya da küçülmesi kaydediliyor. Bu tekniği kullanarak nöropazarlama çalışmaları yapan markalar şu sorulara yanıt bulabiliyor:
Müşteriler mağaza girişinde sergilenen ürünlere dikkat ediyor mu?
Müşteriler afişleri ve bilboard ilanlarını okuyor mu?
Kullanıcılar televizyon seyrederken karşılarına çıkan ürün yerleştirmelere dikkat ediyor mu?
FACS (Yüz İfade Tanımlama): Bu teknikte yüksek çözünürlüklü kamera kullanılıyor ve duygusal tepkilerin yüze olan yansıması gözleniyor. Yüz ifadelerinin diğer nörometrik ve biyometrik verilerle birlikte analiz edilmesiyle müşterilerin tepkilerini anlamak mümkün oluyor.
ECG (Kalp Ritmi): Kalp atışları ve ritimlerini ölçen tıbbi bir yöntem olan elektrokardiyogramın pazarlamada kullanılması sayesinde tüketicilerin uyarılma süreci izlenebiliyor.
GSR (Cilt İletkenliği): Reklam etkinliğinin artması amacıyla kullanılan GSR tekniği duygusal ve sempatik tepkilerin ölçülmesini sağlıyor.
Nöropazarlamanın avantajları
Nöropazarlama sayesinde pazarlama bilimsel bir temele oturtulabiliyor. Bu yöntemi kullanan markalar üretilecek ürünleri doğru bir biçimde belirleyip doğru zamanda, doğru miktarda doğru kişiye ulaştırabiliyor. Nöropazarlama ile ulaşılan sonuçlarla pazarlama stratejileri iyileştirilebiliyor.
Pazarlama araştırmalarının yanlış yürütülmesinin markaları geri dönülemeyecek zararlara uğratabildiği göz önünde bulundurulduğunda nöropazarlama güvenirlik açısından kritik önem taşıyor. Değişen ve daha bilinçli hale gelen müşteri profilini etkilemek nöropazarlama ile mümkün oluyor.
Tüketicinin bilinçaltına ışık tutarak pazarlamaya bambaşka bir boyut katan nöropazarlama, 2011 yılından beri Türkiye’de de kullanılıyor. Nöropazarlama etik mi tartışmaları da dönem dönem gündeme gelse de, bu yöntem markaların daha iyi bir tüketici deneyimi yaratmalarına önemli ölçüde katkı sağlıyor.
{module|IlgiliYazilar}
Payflex Loyalty ile müşteri deneyimini geliştirin
Müşteri katılımı ve sadakat, anında teklif, marka ortaklık ve satış ekibi motivatöründen oluşan Payflex Loyalty çözümü; yalnızca ürünler üzerinden puan toplamak için değil, tüm kanallar aracılığıyla marka ile kişisel deneyimlerin geliştirilmesi için kullanılabilir. “Ağızdan Ağıza” pazarlama tekniği ile sürdürülebilir marka sadakati yaratan çözüm, CRM programlarıyla kusursuz bir şekilde bütünleşir.
Çok markalı sadakat programı altyapısı, tüketicilerin indirim almasını sağlar. Puan kazanmak için müşterileri daha fazla satın almaya ve markanızla etkileşime geçmeye motive eder. Konum / etkinlik tabanlı sadakat altyapısı sayesinde anlık teklif gönderilmesini sağlar. Payflex ile kampanyalar, segmentasyon, ödüllendirme, para birimi, iş ortakları, satıcılar, mağazalar, kanallar, terminaller, mutabakat, raporlama ve izleme gibi çeşitli parametreleri yönetmek mümkün. Üye profillerine, ödüllere, işlem ayrıntılarına ve etkin kampanyalara kolayca gerçek zamanlı erişilebilir. Esnek yapı, sistemin belirli çözümlere adapte olmasını sağlar.
İlgili Postlar