Hibrit çalışma kültürü nasıl oluşturulur?

hibrit-calisma-kulturu-nasil-olusturulur

30 Kas 2022

4 dk okuma süresi

Günümüzün işyerleri birkaç yıl öncesine göre artık çok farklı görünüyor. Çalışanların uzaktan çalışma seçeneğine sahip olması neredeyse bir norm haline geldi. Hepimiz COVID öncesi ve sonrası hayatı karşılaştırırken ortak fikirleri paylaşıyoruz. Pandeminin ortaya çıkardığı en büyük trendlerden biri hibrit çalışma modeli oldu. Çalışma hayatında hibrit bir yaklaşım benimsemenin en büyük zorluklarından biri, güçlü bir kurum kültürü geliştirmek ve sürdürmektir. Hibrit çalışanlarınız için en iyi kültürü nasıl oluşturabileceğinize dair bazı ipuçlarını bu yazımızda bulabilirsiniz.

Kültür neden her zamankinden daha önemli?

Kurum kültürü, birçok kişi ve kurumun öncelikleri arasında pek fazla yer bulabilen bir kavram değildi. Bununla birlikte kurum kültürünün finansal başarı üzerinde ölçülebilir bir etkiye sahip olduğunun ortaya çıkması ile işin rengi değişti. Fortune'un geleneksel olarak açıkladığı “Çalışılacak En İyi 100 Şirket” listesi, şirket kültürünün ne kadar büyük bir fark yaratabileceğini göstermesi açısından büyük önem taşıyor.

Son birkaç yılda işgücü taleplerinde büyük değişimlerin yaşandığına şahit olduk. 2022 yılının başlarında şirketler, yaptıkları işte mutlu olmayan çalışanların başlattığı “Büyük İstifa” hareketi ile başa çıkmaya çalışıyorlardı. Şirketler belki de ilk kez çalışanlarını elde tutabilmenin ne kadar önemli olduğunu fark ettiler. Alışılageldiği şekilde çalışanlar şirketlere değil, şirketler çalışanlarına ihtiyaç duyduklarını gördüler.

Kapsayıcı ve anlayışlı bir şirket kültürü, çalışanların kendilerini şirketleriyle özdeşleşmiş hissetmelerini sağlamak için uzun bir yol kat etmeyi gerektirir. Şirket kültürü, çalışanları motive etmenin yanı sıra onları şirkette kalmaya da teşvik eden itici bir güç olabilir.

Uzaktan çalışma ve hibrit çalışmanın zorlukları

Her gün bir ofise gitmek herkes için geçerli olan bir alışkanlıktı ancak evden çalışmayı deneyimlememiz, çalışma tercihlerimizi de gözden geçirmemizi sağladı. İnsanlar hem fiziksel olarak bir ofise gitmenin hem de uzaktan çalışmanın bazı avantajları olduğunu keşfetti.

Yöneticiler ve İK uzmanları genellikle şirket kültürünün çok önemli olduğunu ancak hibrit bir iş yerinde kültür oluşturabilmenin çok zor olduğunu düşünür. Yüz yüze çalışılan ortamlarda insanlar daha doğal yollarla sosyalleşecektir. Sadece birkaç yıl önce, yeni işe başlayanların insanlarla tanışmak ve ortamın enerjisini hissetmek için şirket içinde tur atması gayet olağan bir durumdu.Günümüze geldiğimizde ise yeni çalışanların iş arkadaşlarının bazılarıyla yüz yüze hiç görüşmediği durumlarla bile karşılaşılabiliyor.

Hibrit çalışma modeli bazı yeni soruları da beraberinde getiriyor:

·       Bir kişi haftada kaç gün ofiste çalışmak zorundadır?

·       Kim tamamen uzaktan çalışabilir ve bu kararı kim verir?

·       Çalışan sayısındaki dalgalanmalar nedeniyle değişiklik gösteren fiziksel alan ihtiyaçlarını nasıl karşılayacaksınız?

·       Yüz yüze veya uzaktan çalışmayı tercih edenlerin isteklerine eşit şekilde saygı gösterebilecek misiniz?

Şirketler esneklik, verimlilik ve daha yüksek üretkenlik sağlayan bir ortam yaratmak için hibrit çalışmaya yöneliyor. Hibrit çalışanlar için şirketi ileriye taşıyacak bir kültür geliştirmek gerçekten mümkün.

Hibrit iş gücü için bir şirket kültürü tasarlarken aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz.

1. Şirket kültürünü bilinçli bir şekilde oluşturun

Kurum kültürü, ofislerde çalışan ve nispeten küçük takımlardan oluşan şirketlerde organik olarak başlar ve büyürdü. Pandemi sonrası yeni iş modellerinde bu şekilde kontrol dışı organik büyüme artık neredeyse imkansız hale geldi. Günümüzde şirket kültürü oluşturmak  için bir strateji belirlemek, bunun dokümantasyonunu hazırlamak ve çalışanları bu konuda eğitmek gerekiyor.

2. Yüz yüze etkinlikleri gerçekten özel kılın

Her gün daha az insanın ofise gitmesi, sosyal bağlantılar kurabilmek için karşılaşmaların çok daha az gerçekleşmesi anlamına geliyor. Şirketlerin hibrit çalışma nedeniyle neler kaybettiklerine odaklanmak yerine, yüz yüze deneyimleri geliştirmeyi ve daha anlamlı hale getirmeyi düşünmeleri gerekiyor. Ofisler artık çalışmak için bir yer olmaktan çıkıp gerçek hayatta buluşmanın merkezi haline geldiler.

3. Sosyalleşmeyi teşvik edin

Şirketler sanal ortamda “happy hour” buluşmaları gibi organizasyonlar düzenlemeyi denese de çoğu zaman beklenen etkiyi yaratamıyorlar. Bu nedenle sosyalleşme için neyin gerçekten işe yaradığını bulmanız ve çalışanlarınızın ne şekilde sosyalleşmeyi tercih ettiğine eğilmeniz gerekiyor. Örneğin, işle ilgili olmayan konuların paylaşıldığı Slack ya da WhatsApp grupları kurmak sosyalleşmeye yardımcı olabilir. Ayrıca çeşitli oyunlaştırma senaryoları ile çalışanlarınızın hibrit bir ortamda sosyalleşmesini teşvik edebilirsiniz.

4. Seçim gücüne saygı gösterin

Son yıllarda özellikle BT uzmanı alanında yaşanan işgücü sıkıntısı nedeniyle çalışanlar her zamankinden daha fazla seçeneğe sahipler. Şirketler ne kadar direnmeyi deneseler de çalışanlarının çalışma tercihlerine saygı duymak, bunları benimsemek ve desteklemek zorundalar. Bazı çalışanlar evden çalışmak isteyebilir. Bazıları ise ofiste masalarının başındayken daha verimli olduğunu söyleyebilir. Buradaki ana fikir, çalışanların isteklerini onaylamak ve tercihlerinin önemli olduğunu göstermektir.

5. Herkes için eşit deneyimler yaratın

Ofiste veya evde çalışma için biri diğerinden daha iyi diyemeyiz. Çalışanlarınızın kendilerine en uygun çözüm olarak birini seçmesi zor olacaktır. Diyelim ki hem uzaktan hem de ofis içi çalışanları olan bir şirket yönetiyorsunuz ve haftada birkaç defa sanal toplantılar yapıyorsunuz. Tüm ofis içi çalışanlarınız aynı konferans odasında birlikte görüşmeye katılabilir ancak uzaktan çalışanların sanal olarak kendi başlarına oturum açması gerekir. Uzaktan çalışanlarda, özellikle de ofis içi çalışanların hepsi gerçek zamanlı olarak etkileşim halindeyse, bir dışlanma hissi yaşanabileceğini fark edemeyebilirsiniz. Bu senaryoda deneyebileceğiniz iki şey var:

·       Ofis içi çalışanların toplu halde toplantılara katılmaları yerine herkesin masasında oturum açmasını isteyebilirsiniz. Ofis içi personeliniz için olumlu bir deneyim yaratmak istiyorsanız bu mantığa aykırı gelebilir ancak herkesin sanal olarak katılmasını sağlamanın herkesi eşit bir oyun alanında tutacağını unutmayın.

·       Toplantılarda sözü önce uzaktaki çalışanlara bırakın. Bu sayede uzakta olmaları nedeniyle dezavantajlı durumda olduklarını düşünmelerini engelleyebilirsiniz.

Ofisiniz için bir gelecek vizyonu oluşturun

Pandemi sonrası dünyada çalışanlar çalışma koşulları konusunda kendilerine seçenekler sunulmasını istiyor. Çoğu şirket tamamen ofissiz bir gelecek hayal etmediğinden hibrit işyerleri kalıcı olacak gibi görünüyor. Bu yeni durumda kurum kültürünü oluştururken çalışanlarınızın deneyimlerini çok iyi anlamanız ve kültürünüzü nasıl hayata geçireceğiniz konusunda son derece bilinçli olmanız gerekiyor.

İlgili Postlar

profesyonellesme-surecinde-personel-guclendirme

Profesyonelleşme Sürecinde Personel Güçlendirme

11 May 2020

İk
Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr