17 Tem 2018
3 dk okuma süresi
Modern yönetim bilimcilere göre bir işletmenin başarısında etkili olan girdiler malzeme, makine, sermaye, insan ve yönetim olarak tanımlanıyor. Bu girdiler arasındaki ilk üç unsur işletmenin kapasitesi, maddi olanakları ve tercihleriyle bağlantılı. Ama konu insan kaynağı olduğunda durum değişiyor. İşletmeler, kendileri için en önemli unsur olan insanı elde tutabilmek, işletmenin başarısındaki etkisini sürdürmek ve artırmak için farklı yaklaşımlar kullanmak zorunda kalıyor.
Bir çalışanın mutlu, katılımcı ve her şeyden önce şirketine bağlı bir çalışan olmasını sağlamak için sunulacak imkanların yalnızca maddi olanaklarla sınırlı kalmaması gerekiyor. Elbette ücretlendirme, çalışanlar için bir tercih ve motivasyon nedeni, ancak hiçbir zaman tek başına yeterli olmuyor. Kurumların çalışanlarının motivasyonunu artıracak çeşitli araçları sunmaları önem kazanıyor. Ücretlendirme gibi doğrudan hakların dışında sunulan bu araçlar “yan haklar” olarak sınıflandırılıyor.
{module|IlgiliYazi}
Kurumlar çalışanlarına yan hakları tercih olarak sunabiliyor. Sağlık sigortası, bireysel emeklilik gibi opsiyonlar çalışanlara ücretli veya ücretsiz olarak veriliyor. Bazı kurumlar özel sağlık sigortasını çalışanlarına ücretsiz sunarken, çalışanların aile bireylerine de belli bir ücret karşılığı sigortadan yararlanma hakkı verebiliyor. Bireysel emeklilik veya emeklilik vakıfları özellikle finans sektöründe yoğun olarak tercih ediliyor. Firmalar, çalışanlarının yapacağı bireysel emeklilik yatırımlarına katkı sağlıyor. Çalışanların doğrudan haklarına ek olarak sunulan bu tür yan haklar, performansa bağlı olmadan, tüm çalışanların mutluluğunu ve şirkete bağlılığını artırma hedefiyle sunuluyor.
Fakat çalışanların bağlılığını artırması beklenen yan haklar gerçekten de planlandığı kadar etkili oluyor mu? Diğer bir deyişle, bu haklar daha ilk aşamada doğru şeklinde planlanıyor mu? Çalışanların gerçekten ihtiyacı olan seçenekler sunuluyor mu? Şirketin yaptığı yatırım karşılığını buluyor mu? İşletmelerin bu soruları cevaplayabilmek için öncelikle çalışanlarını ve onların ihtiyaçlarını doğru anlaması, ardından da sadece bu alana odaklanmış bir yazılımdan analitik destek alması büyük önem taşıyor.
İnsan kaynaklarında yan hakların düzenlenmesinin ve takibinin temel bir ihtiyaç olduğunu fark eden İnnova, bu ihtiyaca yönelik geliştirdiği İnnova Esnek Yan Haklar Çözümü’nü sunuyor.
{module|IlgiliYazilar}
Her çalışanın yan haklardan beklentisi farklıdır. Örneğin, iş yerine yakın oturan bir kişi yakıt desteği almak istemeyebilir, özel bir diyet yaptığı için yemeğini evden getiren kişiye öğle yemeği ödemesi yapmak anlamlı olmayabilir ya da dans etmekten hoşlanmayan bir kişi bunun yerine yelken öğrenmeyi tercih edebilir. Dolayısıyla, gerçek anlamda çalışan mutluluğu için yan hak seçimini çalışanlara bırakmak en doğru yöntem olabilir.
SAP HCM üzerinde uygulanan İnnova Esnek Yan Haklar Çözümü, esnek altyapısı sayesinde kullanıcılara büyük kolaylık sağlıyor. Çalışanlar kendilerine sunulan yan haklar arasından dilediklerini seçerek sistemde doğrudan tanımlayabiliyor. Zaman içinde tercihleri değişirse, mevcut yan hak yerine başka birini seçebiliyor. Bütün bu seçimlerin doğrudan sistem üzerinden yapılabilmesi hem çalışanlar hem de şirketin İnsan Kaynakları birimi açısından bir zaman ve emek tasarrufu anlamına geliyor.
İnnova Esnek Yan Haklar Çözümü aynı zamanda İnsan Kaynakları biriminin personeli daha yakından tanımasını ve beklentileri anlamasını sağlayacak veriler de sunuyor.
Bunun yanı sıra, şirketin yan haklar için ayırdığı bütçenin daha verimli şekilde kullanılmasını sağlayacak analizler de bu çözüm üzerinden yapılabiliyor. Örneğin, çalışanlar bireysel emeklilik desteğine ilgi göstermiyorsa, bunun yerine daha popüler bir yan hakka ya da talebe kaynak ayrılabiliyor. Böylece şirket, yan haklar için ayırdığı bütçeyi hiç değiştirmeden, sadece daha doğru yönetmeyi başararak çalışanlar üzerindeki olumlu etkiyi artırabiliyor.
Hangi yan hakkın ne kadar tercih edildiğine bakılarak buna göre talep yönetimi yapmak ve bu hakların temin edileceği tedarikçilerle bu doğrultuda pazarlık etmek de mümkün oluyor.
Kısacası, beklentileri karşılanan personel daha mutlu ve işine daha bağlı olurken, şirket de yan haklar için ayırdığı bütçeden maksimum verim elde ediyor.
İşletmenizde çalışan memnuniyetini ve bağlılığını artırırken aynı zamanda da etkili kaynak yönetimi sağlayan İnnova Esnek Yan Haklar çözümü hakkında detaylı bilgi almak için bize ulaşabilirsiniz.
İlgili Postlar
Bt Yöneticilerinin Uyması Gereken 3 Ilke
28 Eyl 2022
İkHibrit Çalışma Kültürü Nasıl Oluşturulur?
30 Kas 2022
İk