20 Tem 2020
3 dk okuma süresi
Mobil internet kullanımının artışına paralel olarak son yıllarda büyüme gösteren sosyal medya platformları, yaygın iletişim araçlarına pek çok noktada alternatif oluşturuyor. Güncel araştırmalara göre Türkiye nüfusunun %64’ü sosyal ağları aktif olarak kullanıyor. Sosyal medyanın büyük miktarda veriye erişim imkânı sunması, şirketler için sosyal medya madenciliği konusunu gündeme getiriyor.
Önceleri haberleşmek ve yakın çevre ile sosyalleşmek üzere kullanılan sosyal ağlar, günümüzde etki alanını genişleterek markalar için de geniş imkanlar sunan ortamlara dönüştü. Farklı konularda paylaşımların yapıldığı, ülke ve dünya gündeminin tartışıldığı, eğitici ve bilgilendirici yayınların paylaşıldığı sosyal medya, markalara pazarlama konusunda önemli fırsatlar sunuyor. Sosyal medyadaki büyük veri havuzundan anlamlı sonuçlar çıkarabilmek için, gelişmiş yazılım ve yapay zeka teknolojisinden faydalanılıyor.
Sosyal ağlarda veri madenciliği neden önemli?
Sosyal medyada kişilerin paylaştığı her içerik ticari olarak değer ifade edebiliyor. Bu içerikler sayesinde tercihleri ve ilgi alanlarını saptayarak müşteri deneyiminin artırılmasını sağlayacak stratejiler geliştirilebiliyor.
Sosyal ağ analizi olarak da ifade edilen sosyal medya madenciliği sayesinde davranışlar önceden tahmin edilerek, geri dönüşü yüksek pazarlama faaliyetleri gerçekleştiriliyor ve hedeflere ulaşılabiliyor.
Şirketler sosyal ağlarda veri madenciliği yaparak potansiyel müşterilerini tahmin edebilir, geri dönüşü yüksek reklam kampanyaları oluşturarak kullanıcılara özel olduğunu hissettirebilir.
Sosyal medya madenciliği nasıl yapılır?
Dağınık halde bulunan çok fazla verinin anlamlı bilgiye dönüştürülmesi olarak ifade edebileceğimiz veri madenciliği; yaş, eğitim, cinsiyet ve konum gibi temel özelliklerin incelenmesiyle ortaya çıkan satış tahminleri ve pazar sepeti analizleri ile fayda sağlıyor. Pazarlama, bankacılık ve sigorta sektöründe temel bir disiplin haline gelen veri madenciliği, yaygın olarak hemen her alanda kullanılabiliyor.
İnternet erişiminin yaygınlaşmasıyla sosyal ağlar genişliyor. Eğlenceli vakit geçirmenin ilk yolu haline gelen sosyal ağlar, geniş kitleler hakkında büyük miktarda veriye erişim imkânı sunuyor. En yaygın kullanılan ve veri madenciliği yürütülen ağlar; Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ve LinkedIn olarak öne çıkıyor.
Anlık mesajlaşma, video, e-posta, oyun, dosya ve fotoğraf paylaşımı gibi çeşitli hizmetleri içeren uygulamalar kullanıcıların etkileşimini kolaylaştırıyor. Sosyal medya madenciliği, bu etkileşimle ortaya çıkan veri yığınlarından anlamlı bilginin çıkarılmasına dayanıyor. Veri madenciliği yaklaşımının sosyal ağlarda kullanılması sayesinde akademik, ticari, sosyolojik ve pek çok alanda anlamlı verilere ulaşılıyor. Sosyal medya madenciliğinde kaynak bulma, bilgi çıkarımı ve ön işleme, genelleştirme ve çözümleme işlemleri gerçekleştiriliyor.
Sosyal medyada veri madenciliği teknikleri olarak genellikle şunlar kullanılıyor:
Anahtar kelime çıkarma (sık kullanılan kelimelerin tespiti)
Duygu analizi (görüşleri/ifadeleri çeşitli algoritmalar aracılığı ile hesaplayıp tanımlama ve sınıflandırma süreçleri)
Pazar/ trend analizi (eğilimin hangi yönde olduğunun tespiti)
Öngörülü analitik (gelecekteki eğilimleri tahmin etmek için geçmiş verileri kullanma süreci)
Sosyal spam (sosyal ağlarda izinsiz ve zorlayıcı biçimde spam paylaşımlar yayılması)
Sosyal medya madenciliği için şöyle örnek verebiliriz: Hedef kitlesi online oyun oynayanlar olan bir oyun üreticisi, belli bir ürünü ile daha fazla kişiye ulaşabilmek için reklam kampanyası düzenleme kararı alıyor. Sosyal medyanın gördüğü yoğun ilgi sebebiyle bu platformları değerlendiriyor ve 2,49 milyar kullanıcı sayısıyla en çok kullanılan sosyal ağ olan Facebook’u tercih ediyor. Bu noktada devreye giren sosyal medya madenciliği ile reklamların yalnızca, günde en az 30 dakikasını Facebook platformundaki oyunları oynayarak geçiren 15-30 yaş arasındaki kişilere gösterilmesi sağlanıyor.
İnnova CRM çözümleriyle 360 derece müşteri ilişkisi
Şirketlerin mevcut altyapısıyla tamamen uyum içinde işleyen CRM sistemleri sayesinde tek bir müşteri havuzunda çalışması, yukarı ve çapraz satış fırsatları yaratarak müşteri portföyünü elinde tutması daha mümkün hale geliyor.
Ürün portföyüne, pazar payına ve stratejik hedeflerine yönelik olarak kendi yapısına özel hazırlayabileceği istatistiksel analizlerle şirketler, her bir müşterisine özel cazip teklifler sunabilir. Müşteri İlişkileri Yönetimi Çözümleri, tüm sektörlerde; pazarlama, satış ve servis süreçlerinin iyileştirilmesinde etkin bir rol oynuyor. CRM konusunda şirketler, tüm ihtiyaçlarına İnnova ile çözüm bulabilir.
İlgili Postlar
Veri okuryazarlığı nedir?
7 Eki 2024
Büyük Veri