27 Mar 2023
3 dk okuma süresi
Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0 temelleri
İş dünyasında Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0, bazen birbirinin yerine kullanılır. Bu iki kavram bazı noktalarda örtüşüyor olsalar da temelde birbirlerinden tamamen farklıdır. Nasıl ki makine öğrenmesi ve derin öğrenme, yapay zekanın unsurlarıysa, Nesnelerin İnterneti de Endüstri 4.0'ın bir parçasıdır. Nesnelerin interneti ve Endüstri 4.0, üretim ve endüstriyel işletmelerin daha akıllı ve verimli hale gelmesine yardımcı olabilir.
Nesnelerin İnterneti nedir ve nasıl çalışır?
Nesnelerin İnterneti, analog dünyada her gün kullandığımız cihaz ve sistemlere dijital sensörler ve ağ teknolojileri ekleyerek birbirine bağlamayı ifade eder. Örneğin, akıllı termostatların birden fazla odada sensörleri vardır. Kullanıcıların sıcaklık üzerinde daha fazla kontrol sahibi olabilmeleri için, odalardan alınan anlık veriler kullanıcıların akıllı telefonlarına iletilir. Ayrıca sensörler, evde kimsenin olmadığını fark ettiklerinde, akıllı termostatı bilgilendirir ve ısıtma durdurulur. Nesnelerin İnterneti, makinelerin ve cihazların birbirine bağlanmalarını ve veri alışverişi yaparak daha verimli çalışmalarını sağlar.
Endüstri 4.0 nedir ve nasıl uygulanır?
Endüstri 4.0, üretimde otomasyon ve veri alışverişinin kullanılması anlamına gelir. Uluslararası danışmanlık şirketi Boston Consulting Group'a göre, Endüstri 4.0'ı oluşturan dokuz temel teknoloji vardır: Otonom Robotlar, Simülasyon, Yatay ve Dikey Sistem Entegrasyonu, Endüstriyel Nesnelerin İnterneti (IIoT), Siber Güvenlik, Veri ve Analitik, Bulut, Katmanlı Üretim ve Artırılmış Gerçeklik.
Bu teknolojiler, montaj hattı boyunca ilerlemeyi koordine etmek ve izlemek için makinelerin, sistemlerin ve insanların birbirleriyle iletişim kurduğu bir "akıllı fabrika" oluşturmak için kullanılır. Ağa bağlı cihazlar sensör verileri sağlar ve bu sayede dijital olarak kontrol edilir. Üretim hattına sahip kurumlar, esnek üretim, farklı iş alanları arasında daha fazla entegrasyon ve üretim merkezlerinin dijital dönüşümü gibi Endüstri 4.0'ın avantajlarından faydalanır.
Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0'ın avantajları ve dezavantajları
Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0, işletmelere pek çok avantaj ve dezavantaj kazandırıyor. Söz konusu teknolojilerin faydalarına bakıldığında ilk göze çarpan, daha yüksek üretkenlik oluyor. Her sanayi çağının üretkenliği bir önceki çağa göre 50 kata kadar artış gösteriyor. Dördüncü sanayi devrimi ile de benzeri bir etki olacak. Öyle ki otomasyonun artışından dolayı önümüzdeki 5-10 yılda verimliliğin %5-8 oranında artacağı tahmin ediliyor.
Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0, işletmelere yeni büyüme fırsatları yaratıyor. Yeni teknolojileri iş süreçlerinde değerlendiren şirketler, daha önce kontrol edemedikleri alanlara ve yeteneklere erişiyor. Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0 sayesinde kurumlar yeni pazarlara açılabiliyor.
Bu teknolojiler sadece işletmelere avantaj kazandırmıyor, insanlara da büyük bir yaşam konforu sağlıyor. Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0'ın getirdiği yenilikçi çözümler sayesinde, taksi çağırmak, uçak bileti rezervasyonu yapmak, ürün satın almak, ödeme yapmak, müzik dinlemek, film izlemek, oyun oynamak ve hatta ışıkları ya da sıcaklığı kontrol etmek gibi pek çok şey evden uzakta yapılabiliyor. Otonom araçlar da Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0 sayesinde insanların yaşam kalitesini artıran teknolojiler arasında yer alıyor.
Tabii hemen her teknoloji gibi Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0'ın da dezavantajları bulunuyor. Her şey birbirine bağlıyken, verileri hackleme ya da kötü amaçlarla kullanma gibi riskler de artıyor. Günümüzde siber saldırıların sayısı her geçen gün artarken, daha fazla teknoloji demek, kişi ve kurumları siber saldırganların radarına sokmak anlamına gelebiliyor.
Ana akım sektörlerde yaşanan aksamalar da Nesnelerin İnterneti ve Endüstri 4.0'ın bir başka dezavantajı olarak göze çarpıyor. Uber'in taksilere etkisi, Netflix ve YouTube'un geleneksel televizyon kanallarına ve sinema endüstrisine etkisi, bu duruma örnek olarak gösterilebilir.
Son olarak iyileştirilmiş yapay zeka ve artan otomasyonla birlikte, yeni etik kaygılar da ortaya çıkıyor. Bir birey veya bir grup hakkında daha fazla veriye erişmek, bu verileri kişisel kazanç ya da manipülasyon için kullanmak, her zaman bir risk olarak bir kenarda duracak. 2018'in başlarında yaşanan Cambridge Analytica veri skandalında, milyonlarca insanın Facebook profillerinin kişisel verilerini izinleri olmadan topladığı ve siyasi reklam amacıyla kullandığı ortaya çıkmıştı. Şu bir gerçek ki, bu konuda bildiklerimiz kadar bilmediğimiz, ortaya çıkmamış vakalar da olabilir.
Günlük hayatımızı kökten etkileyen 4. sanayi devriminin eşiğindeyiz. Bu süreç kişi ve kurumlara yepyeni avantajlar getirirken beraberinde çözülmeye muhtaç problemler de getirecek. Bu sebeple teknolojiden faydalanıp, teknolojinin risklerini azaltmanın yollarının bulunması kritik önem taşıyor.
İlgili Postlar
Veri okuryazarlığı nedir?
7 Eki 2024
Büyük Veri