Perakendenin geleceği: Temassız kiosklar ve robotlar

İlk ticari otomat makinesi 1800’lerin sonunda icat edildi. Jetonla çalışan bu makinenin işlevi sakız satmaktı.

Perakendenin geleceği: Temassız kiosklar ve robotlar

31 Eki 2023

2 dk okuma süresi

İlk ticari otomat makinesi 1800’lerin sonunda icat edildi. Jetonla çalışan bu makinenin işlevi sakız satmaktı. O zamandan bu yana hantal ve sık sık bakım gerektiren dev otomat cihazlarının yerini nakitsiz ödeme mekanizmaları ile donatılmış hızlı ve kompakt tasarımlı makineler aldı. Artık yapay zeka ve IoT (nesnelerin interneti) gibi teknolojilerle gelişen kiosk ve benzeri kullanıcı dostu cihazlar perakende sektörünün geleceğinde kritik rol üstleniyor.

Günümüzde otomat çözümleri hâlâ kullanılıyor olsa da kiosklar otomatlardan çok daha gelişmiş yetenekleriyle öne çıkıyor. Özellikle fiziksel mağazalarda ve halka açık alanlarda değerlendirilen kiosklar, kullanıcılara bilgi sunmanın yanında ürün ya da hizmet satışı ve kolayca ödeme yapma imkanı da sağlıyor. 

Sensör, kamera, mikrofon ve dokunmatik ekran gibi teknolojilerle donatılan satış cihazları artık yapay zeka ve makine öğrenimi algoritmalarıyla güçlendiriliyor. Böylece markalar hem tüketici alışkanlıklarını izleyebiliyor hem de satılan ürün miktarından satın alma zamanına kadar pek çok telemetrik veriyi takip edebiliyor. 

Temassız ve gözetimsiz satış

Günümüzde pek çok işletme otomat, kiosk ve benzeri satış cihazlarını öncelikli olarak tüketicilerin teknolojiyi kolayca benimsediği yerlerde konumlandırıyor. Hareketli vitrinler, dev dijital tabelalar ve kioskların kurulu olduğu bu alanlarda nakit ve kartla ödeme gibi eski ödeme yöntemlerinin yerini temassız ödeme teknolojileri alıyor. Gün geçtikçe daha fazla tüketici cüzdanını evde bırakıyor. Bunun yerine akıllı telefonları veya akıllı saatleri üzerinden alışveriş yapmak için dijital cüzdanlar ve uygulamalar gibi mobil ödeme yöntemleri tercih ediliyor. 

Temassız ödemelerin yanı sıra biyometrik ödemelerin entegrasyonu (parmak izi, yüz tanıma ve hatta ses tanımaya dayalı işlemleri doğrulayan kartsız yöntemler), mikro pazarların ve gözetimsiz perakende deneyiminin düzenlenmesinde önemli bir rol oynuyor. Müşterilerin görevli bir personelin denetimi olmaksızın kendi başlarına alışveriş yapabildiği bir perakende modeli olan gözetimsiz perakendede müşteriler satın almak istedikleri ürünleri seçip kiosklardan kendi kendilerine ödemesini gerçekleştiriyor. 

Temassız kiosk çözümleri

Gözetimsiz perakende gibi temassız kiosk teknolojileri de her geçen gün yaygınlaşıyor. Otomotivden restoran ve yiyecek sektörüne, perakendeden turizm ve otelciliğe kadar pek çok alanda temassız kiosklardan ve ödeme teknolojilerinden faydalanılıyor. Bilgi ve ödeme için geliştirilen bu robot ya da kiosk çözümleri, müşterilerin alışveriş yaparken başka bir kimseyle temas etmeden işlem yapmalarına olanak tanıyor. 

Temassız kiosklar, dokunmatik ekranlar ve diğer sensörler aracılığıyla kullanıcıların ürünleri seçmelerini, ödeme yapmalarını ve hizmet alabilmelerini sağlıyor. Temassız ödeme yöntemleri, QR kodlar veya mobil uygulamalar aracılığıyla işlem yapma kabiliyeti müşteriler için güvenli ve hızlı alışveriş deneyimi sunuyor. Yapay zeka ve makine öğrenimi çözümlerinden de yararlanan temassız kiosk çözümleri, müşteri tercihlerine uygun önerilerde bulunarak alışveriş deneyimini kişiselleştirilmiş boyuta taşıyabiliyor.

Satış sistemlerinin geleceğinde önemli rol oynayacak teknolojilerden birinin de artırılmış gerçeklik olacağı öngörülüyor. Hazır giyim sektöründe kullanılmaya başlanan artırılmış gerçeklik, müşterilerin vücut ölçülerine göre giysileri sanal olarak denemelerine imkan tanıyor. Böylece tüketiciler kıyafetleri satın almadan kendilerinde nasıl görüneceğine dair fikir sahibi oluyor. Artırılmış gerçeklik teknolojisinin gelecekte giyim otomatlarıyla beraber kullanılması bekleniyor. Tüketiciler otomatta bulunan ürünleri bir dijital ekran üzerinden gezebiliyor ve üzerlerinde nasıl duracağını görüntüleyebiliyor. Beğenilen ürünler kullanıcı tarafından temassız bir biçimde satın alınabiliyor. Tüm bu işlemler bir satış temsilcisiyle etkileşimde bulunmadan veya cüzdan çıkarmadan gerçekleşebiliyor.

Gözetimsiz perakende, atıştırmalık ve içecek satışından moda ürünlerine kadar uzun bir yol kat etti. Artık markaların rekabette kalabilmek için tüketicilere erişilebilirlik noktasında daha fazla konfor sağlaması gerekiyor. Bu nedenle temassız kiosk, yapay zeka ve satış robotları gibi yenilikçi teknolojilerin, perakende sektörünün geleceğinde giderek daha çok rol alacağı tahmin ediliyor.

İlgili Postlar

Uretken-yapay-zeka-dijital-donusumu-nasil-etkiliyor

Üretken yapay zekâ günümüzde dijital dönüşümü nasıl etkiliyor?

30 Eki 2024

Dijital Dönüşüm
Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr