Yapay zekâ ile gelirleri artırmanın 10 yolu

Yapay-zeka-ile-gelirleri-artirmanin-10-yolu-

28 Eki 2024

3 dk okuma süresi

Yapay zekâ birçok şirketin yönetim kurulu toplantılarının en önemli gündem maddelerinden biri olmaya devam ediyor. Yönetim kurulları son gelişmeleri nasıl kendi faydalarına kullanabileceklerine dair stratejiler geliştiriyor ve bu süreçte rakiplerinin önüne geçmeyi hedefliyor. ChatGPT'nin Kasım 2022'de piyasaya sürülmesiyle başlayan bu ilgi Amazon'un Bedrock, Google'ın Gemini, Meta'nın Llama gibi ürünleriyle ve bu teknolojiyi içeren birçok SaaS çözümüyle iyice güçleniyor.

İki yıl önce pek çok şirketin yaşadığı “geride kalma korkusu” yerini deneysel yaklaşımlardan yola çıkarak pratik sonuçlar elde etmenin yollarını arama bırakıyor. Yapay zekâ teknolojisini kullanarak gelirlerin nasıl artırılabileceği sorusu pilot projelerin hayata geçmesi ve finansal beklentilerin artmasıyla daha da önemli hale geliyor.

1. Satışları artırma

Yapay zekâ tabanlı sanal asistanlar ve sohbet robotları satışları artırmada önemli bir rol oynuyor. Örneğin mobilya perakendecisi Ikea’nın müşterileri için geliştirdiği yapay zekâ asistanı kullanıcıların yaşam alanlarını tasarlamasına ve mobilya satın alma süreçlerine yardımcı olarak satışların artmasını sağlıyor. Benzer yatırımlar yapan birçok şirket bulunuyor. Teknoloji liderleri tarafından yapılan harcama anketlerinde üretken yapay zekâ, CRM ve sohbet robotları müşteri odaklı en popüler iş uygulamaları olarak öne çıkıyor.

2. Müşteri kaybını azaltma

Yapay zekâ teknolojisi müşteri bağlılığını artırarak gelir kaybını azaltmaya ve müşteri ömür boyu değerini iyileştirmeye de yardımcı oluyor. Yapay zekâ ile bir işletmenin müşteri tabanının özellikleri analiz edilerek ödeme aşamasındayken sepeti terk eden müşteriler belirlenebiliyor. Bu veriler yöneticilerin müşteri memnuniyetini artırıcı programlar geliştirmelerini sağlıyor. Ayrıca yapay zekâ tabanlı sohbet robotları ve çağrı merkezleri aracılığıyla daha yüksek seviyede kişiselleştirme de sunulabiliyor. Bu şekilde müşteriye sunulan deneyim iyileştikçe müşteri kayıp oranları azalıyor.

Yapay-zeka-ile-gelirleri-artirmanin-10-yolu

3. Tavsiye motorlarını güçlendirme

Yapay zekâ algoritmaları geçmiş müşteri verilerini inceleyerek ziyaretçilere daha kişiselleştirilmiş ürün önerileri sunabiliyor. Bu kişiselleştirme sayesinde müşterilere çapraz satış ve yukarı satış yapma olasılığı artıyor. Tavsiye motorları aynı zamanda kullanıcıların sosyal medya hesaplarında daha uzun süre vakit geçirmelerini sağlıyor. Örneğin Meta tüm içeriklerinde “tek ve birleşik bir tavsiye sistemi” uygulaması üzerinde çalışıyor.

4. Pazarlama stratejilerini hızlandırma

Etkili pazarlama stratejileri uygulamak her zaman satışları artırıcı bir etki yaratıyor. Üretken yapay zekânın hızlı içerik üretme yeteneği sayesinde işletmeler her türlü pazarlama materyalini çok düşük bütçelerle ve hızlıca oluşturabiliyor. Pazarlama uzmanları yapay zekânın kişiselleştirme avantajından yararlanarak müşterilerin ilgi alanlarına yönelik pazarlama mesajları oluşturabiliyor. Araştırma şirketi Gartner'a göre 2025 yılında büyük işletmelerin pazarlama mesajlarının %30'unun sentetik olarak oluşturulması bekleniyor. Bu oranın 2022'de %2'den daha az olduğu düşünülürse yapay zekânın pazarlama stratejilerinde oynadığı rol daha iyi anlaşılıyor.

5. Dolandırıcılık teşebbüslerini tespit etme

Yapay zekâ şüpheli satın alma aktivitelerini tespit edip dolandırıcılara yapılan ödemeleri durdurmaya da yardımcı oluyor. Finansal hizmet firmalarının pek çoğu bu kapsamda yapay zekâ teknolojisini kullanıyor. Örneğin Capital One kredi kartı sahtekarlıklarını engellemek için makine öğrenimi algoritmalarını kullanıyor. Ayrıca e-ticaret firmaları dolandırıcılık içeren siparişleri belirlemek için yapay zekâdan faydalanıyor. Yapay zekânın kullanıcı davranışındaki kalıpları tanımlama yeteneği sayesinde dolandırıcılık teşebbüslerini tespit etmek kolaylaşıyor.

6. İş süreçlerini yeniden yapılandırma

Yapay zekâ belirli bir sorunu çözmek için kullanılıyor olsa da tüm iş süreçlerini yeniden yapılandırmak daha büyük sonuçlar doğurabiliyor. Yapay zekâ destekli dijital dönüşüm işletmelerin yeni gelir fırsatlarının kilidini açmasına yardımcı oluyor. Örneğin sigorta şirketleri yapay zekâ ile risk değerlendirme süreçlerini yeniden düzenleyerek gelirlerini artırabiliyor. Sağlık sektöründe de yapay zekâ ile gelir döngüsü yönetimi hızlandırılarak hastanelerin tahsilat süreçleri iyileştirilebiliyor.

7. Yeni ürün ve hizmetler geliştirme

Yapay zekâ organizasyonların yeni ürünler ortaya çıkarmasına ve geliştirme döngülerini hızlandırmasına yardımcı oluyor. Örneğin ilaç firmaları yapay zekânın en uygun molekülleri tespit ettiği model tabanlı ilaç keşfi üzerinde çalışıyor. Araştırma ve geliştirme süreleri kısaltılarak ticari başarı şansı artırılıyor. Ayrıca yapay zekâ ile dijital ürünlerin teslimatı da hızlanıyor. Yazılım geliştirme sürelerinin kısalması uygulamaların pazara çıkış süresini de kısaltıyor.

8. Öngörücü bakım

Üretim ve filo yönetimi gibi sektörlerde ekipman arızası önemli gelir kayıplarına neden oluyor. Öngörücü bakım arıza riski yüksek olan ekipmanları tespit ederek planlı bakım yapılmasını sağlıyor. Bu sayede işletmeler aksaklıkların önüne geçiyor ve gelir kaybı önleniyor. Örneğin havayolu şirketleri proaktif bakım planlaması ile uçuş gecikmelerini ve ilgili maliyetleri azaltabiliyor.

9. Planlamayı iyileştirme

Yapay zekânın öngörü yetenekleri organizasyonların planlama ve tahmin süreçlerini iyileştiriyor. Yapay zekâ geçmiş verileri analiz ederek ve mevcut trendleri dikkate alarak ürün talebi ve müşteri davranışı hakkında öngörüler sunabiliyor. Tahmin uygulamaları envanter yönetiminden hedef pazarlamaya kadar birçok alanda kullanılıyor ve gelir üzerinde doğrudan etkileri bulunuyor.

10. Fiyat optimizasyonu

Yapay zekâ değişen müşteri talebi ve ekonomik koşullara göre fiyatlandırmayı optimize edebiliyor. Dinamik fiyatlandırma algoritmaları, maliyetler, rakip fiyatları ve diğer faktörlere göre tepki veriyor. Pekiştirmeli Öğrenme gibi yapay zekâ teknikleri deneme-yanılma yöntemini kullanarak piyasadan geri bildirim alıyor ve fiyatları optimize edebiliyor.

İlgili Postlar

high tech eart

Çoklu Algılayıcı Sistemler: Çevresel İzleme ve Yönetim

27 Oca 2025

Dijital Dönüşüm
Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr