25 Nis 2024
2 dk okuma süresi
Son dönemde “yapay zekâ ajanı (Agent AI)” ifadesi sıklıkla telaffuz ediliyor. Bill Gates, Kasım 2023'teki blogunda yapay zekâ ajanlarının bilgisayar kullanma şeklimizi nasıl tamamen değiştireceğini kaleme aldı. Şubat 2023'te CNBC, Microsoft'tan Satya Nadella, Meta'dan Mark Zuckerberg ve Alphabet'ten Sundar Pichai gibi büyük teknoloji şirketlerinin CEO'larının, şirketlerinin yapay zekâ ajanlarına odaklanması konusunu tartıştığını bildirdi. Dünyanın en büyük teknoloji şirketleri, yapay zekâ ajanı girişimlerini artırıyor. Peki yapay zekâ ajanı tam olarak nedir ve ne işe yarar?
Kullanıcıların daha üretken olmalarına yardımcı olmak için geliştirilen yapay zekâ araçları, kişinin komutları doğrultusunda hareket ediyor. Örneğin bir yapay zekâ asistanı, hava durumu bilgisi sorulduğunda ilgili güncel veriyi sesli ya da yazılı olarak paylaşarak kullanıcıyı bilgilendiriyor. Yapay zekâ ajanı ise asistanlardan farklı olarak özerk bir biçimde hareket edebiliyor. Bu yeni nesil teknoloji, komut tabanlı yapay zekâ uygulamalarından farklı olarak yapay zekânın sorunları dinamik olarak üstlenmesine olanak tanıyor. Dolayısıyla kişi evden çıkmadan önce bu konuyla ilgili bir iletişim kurmamış olsa da yapay zekâ ajanı tarafından yağmur yağacağı konusunda bildirim alabiliyor.
Teknik olmayan açıdan bakıldığında yapay zekâ ajanları, çalışırken eş zamanlı olarak yardımcı olmak yerine tüm görevleri kullanıcı adına üstlenerek kişiye zaman ve üretkenlik avantajı kazandırmayı hedefliyor. Yapay zekâ ajanları birçok açıdan belirli sorunları çözmek için kişisel veya yönetici asistanına sahip olmaya benzese de eş zamanlı olmadan ve otomatik çalışabilme potansiyelleriyle kişi ve kurumlara ciddi zaman ve hız kazandıracaklar gibi görünüyor.
Yapay zekâ ajanları derin öğrenme, doğal dil işleme, makine öğrenimi ve diğer yapay zekâ teknolojilerini kullanarak çok çeşitli yetenekler sunuyor. Bu teknoloji, metin, ses veya görüntü verilerini analiz ederek karmaşık bilgi işleme görevlerini gerçekleştirme imkanı sunuyor. Örneğin dil modellerinden yararlanan bir yapay zekâ ajanı, belgeleri anlayıp özetleyebiliyor ve duygusal tonu analiz edebiliyor. Ayrıca makine öğrenimi algoritmalarından yararlanarak görüntülerden nesneleri tanımlayabiliyor.
Sadece bilgi işlemekle kalmayan yapay zekâ ajanları aynı zamanda kararlar alarak eylemde de bulunabiliyor. Örneğin bir finansal danışman ajanı, yatırım portföylerini optimize edebiliyor veya bir üretim ajanı, fabrika süreçlerini yönetebiliyor. Ayrıca yapay zekâ ajanları çeşitli sektörlerde otomatikleştirme sağlayarak iş verimliliğinin artmasına ve çalışanların daha karmaşık ve yaratıcı görevlere odaklanmasına yardımcı oluyor.
Yapay zekâ ajanları kullanıcılarla etkileşim kurarak öğrenme yeteneklerini de geliştiriyor. Kullanıcıların geri bildirimlerini ve davranışlarını analiz eden yapay zekâ ajanları sürekli olarak kendilerini geliştirerek zamanla ihtiyaçlara daha uygun yanıtlar sunuyor.
2024 ve 2025 yıllarında yapay zekâ ajanı girişimlerinin sayısında önemli bir artış yaşanması bekleniyor. Pek çok teknoloji şirketi bu alan için bütçe ayırmayı planlıyor. Bununla beraber özel geniş dil modellerinde de (LLM), kendi kendine öğrenme ve doğrulamada son derece önemli ilerlemeler yaşanacağı öngörülüyor.
Gelecek iki yıl boyunca hem tüketici hem de iş üretkenliği noktasında büyük bir potansiyel vadeden yapay zekâ ajanlarının üstlenebilecekleri görev yelpazesinin de hızla gelişeceği düşünülüyor. Kısa vadede yapay zekâ ajanlarının kişisel ve ticari kullanıcılar için özerk bir şekilde üstlendiklerini görevlerin ağırlıklı olarak idari iş yükleri olacağı tahmin ediliyor. Araştırmalara göre yönetici görevleri, ortalama bir çalışanın zamanının %30’unu kaplıyor. Yapay zekâ ajanları toplantı planlamak, araştırma yapmak, seyahat rezervasyonu yapmak, alışveriş yapmak ve müşteri desteği sağlamak gibi acil görevleri kolayca yerine getirme potansiyeli vadediyor. Tüm yetenekleriyle yapay zekâ ajanları, iş dünyasının geleceğinde kritik bir rol üstleneceğe benziyor.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm