İşinize en uygun yapay zeka dil modelini nasıl seçebilirsiniz?

7 Haz 2023

isinize-en-uygun-yapay-zeka-dil-modelini-nasil-secebilirsiniz

Son yıllarda yapay zeka alanındaki gelişmeler adeta göz kamaştırıyor. İnternete bağlanabilen hemen herkesin ulaşabildiği gelişmiş yapay zeka araçları, kişi ve kurumların işlerini şaşırtıcı biçimde kolaylaştırıyor. Kullanıcıların sorularını yanıtlayan ve gerektiğinde içerik üreten uygulamalar, iş dünyasında yapay zeka teknolojisinin yeni kullanım alanlarının keşfedilmesini sağlıyor.

Doğal dilin anlaşılması, üretilmesi ve işlenmesi konusunda insan benzeri yeteneklere sahip olan yapay zeka dil modelleri, dilin anlamını kavrayabilme, metinleri yorumlayabilme ve içerik üretebilme yeteneğine sahipler. Günümüzün en popüler yapay zeka dil modellerin olan OpenAI’ın ChatGPT’si, Microsoft’un Bing’i ve Google’ın Bard’ı farklı ve gelişmiş yetenekleriyle öne çıkıyor. Peki yöneticiler, işletmelere pek çok noktada fayda sağlayabilecek olan bu dil modellerinden hangisini iş süreçlerine dahil etmeli? Bu sorunun yanıtı, kurumların ihtiyaçlarına göre değişiklik gösteriyor.

ChatGPT

Kurucuları arasında Elon Musk’ın da yer aldığı OpenAI firması tarafından geliştirilen ChatGPT, günümüzün en popüler yapay zeka tabanlı doğal dil işleme çözümü olarak konumlanıyor. Ocak 2023 verilerine göre ayda yaklaşık 100 milyon aktif kullanıcıya ulaşan ChatGPT, böylece pek çok sosyal ağı geride bırakıyor. Web arabirimi üzerinden erişilen ChatGPT, üyelik açıldığı takdirde kolayca kullanılabiliyor.

Birden fazla yapay sinir ağı katmanından oluşan bir mimariye dayanan ChatGPT, kullanıcılarla insandan ayırt edilemeyecek şekilde sohbet etmek, soruları yanıtlamak ve bilgi sağlamak amacıyla geliştiriliyor. İnternetten alınan geniş bir bilgi bankasına sahip olan ChatGPT, 100’den fazla dilde hizmet verebiliyor. OpenAI, ChatGPT’yi 100’den fazla dile hakim, noktalama işaretlerini ve anlama kattığı değerleri fark edebilen, dilin inceliklerini, kalıplarını belli bir seviyeye kadar anlayabilen bir yapay zeka sistemi olarak tasarladı. Bu sebeplerle ChatGPT, özellikle müşteri hizmetleri, teknik destek ve kişisel asistanlar gibi doğal dil işleme gerektiren görevler için ideal hale geliyor. 

Bing

Microsoft tarafından geliştirilen Bing, kullanıcılara ilgili arama sonuçları sağlamak için makine öğrenimi algoritmaları ve istatistiksel modellerin bir kombinasyonunu kullanıyor. Bing, StatCounter GlobalStats tarafından yayınlanan Nisan 2023 istatistiklerine göre, yaklaşık %2,79’luk pazar payıyla (%92,63’lük oran ile Google açık ara lider) dünyanın en popüler arama motorları arasında gösteriliyor.

Kullanıcıların sorularını yanıtlayabilen, öneriler sunabilen ve bazı basit görevleri (hatırlatıcı ayarlamak, randevu almak vb.) gerçekleştirebilen bir sohbet robotu sunan Bing’e, tarayıcı ya da mobil uygulama aracılığıyla kolayca erişiliyor. Bing’in eğitim verileri, kullanıcı sorguları, arama sonuçları ve web sayfaları dahil olmak üzere çeşitli kaynaklardan oluşuyor. Microsoft, Bing’i eğitmek için hem denetimli hem de denetimsiz öğrenme tekniklerini kullanıyor. Denetimli öğrenme yaklaşımı, modelin kullanıcı sorguları ve arama sonuçları gibi etiketlenmiş verileri kullanarak eğitilmesini içerirken, denetimsiz öğrenme ise modelin bir arama sorgusunun anlamını ve bağlamını daha iyi anlamasını sağlamak için, metin verilerinden özelliklerin ve kalıpların çıkarılmasını içeriyor.

Bing'in benzersiz görsel arama işlevi, resimlerin içeriğini anlamak ve daha doğru arama sonuçları sağlamak için bilgisayar görüşünü kullanıyor. Bu da onu, sunumlara veya diğer projelere yönelik görsel bulması gereken kullanıcılar için mükemmel bir araç haline getiriyor.

Office ve Windows gibi Microsoft ürünleriyle kolayca entegre edilebilen Bing bu sayede farklı platformlar üzerinden erişilebiliyor. Son olarak Bing, kullanıcıların arama motorunu kullanarak puan kazanmasını sağlayan "Bing Ödülleri" adlı bir sistem de sunuyor. Bu puanlar hediye kartları, indirimler ve diğer ödüller için kullanılabiliyor. Böylece arama motoru olarak geliştirilen Bing de yeni yetenekleri sayesinde bir adım öne çıkıyor.

Google Bard

Google tarafından geliştirilen ve LaMDA (Diyalog Uygulamaları için Dil Modeli) tarafından desteklenen bir yapay zeka dil modeli olan Google Bard, ChatGPT alternatifi bir sohbet robotu olarak hizmet veriyor. Temel mimarisi, sinir ağları, istatistiksel modeller ve üretici algoritmaların bir kombinasyonu olan Google Bard, şimdilik beta aşamasında bulunuyor. 

Google Bard'ın eğitim verileri, klasik edebiyat, modern şiir ve kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler de dahil olmak üzere çok çeşitli örnekler içeriyor. Kullanılan eğitim verileri sayesinde hem yaratıcı hem de teknik açıdan uygun şiirler ve şarkı sözleri bile üretilebiliyor. Kullanıcılar web tabanlı arayüze ulaşarak kolayca Google Bard hizmetinden yararlanabiliyor.

Metin özetleme ve çeviri yapma gibi işlevlere de sahip olan Google Bard’ın yeni bir dil modeline geçmesi planlanıyor. Google CEO’su Sunder Pichai, şirketin yakında LaMDA'dan PaLM tabanlı modele (Pathways Language Model 2) geçme planlarını duyurdu. Bu model, 200'den fazla dilde ve 20'den fazla programlama dilinde büyük metin ve kod üzerinde hizmet verebiliyor. Henüz beta aşamasında olan Google Bard, kendine has yeteneklerine rağmen olgusal bilgiler veya teknik uzmanlık gerektiren görevler için ChatGPT kadar başarılı sonuçlar veremediğini belirtmekte fayda var. 

Doğru yapay zeka aracı nasıl seçilir?

Yöneticiler yapay zeka dil modeli seçerken, öncelikle işletmenin gereksinimlerini masaya yatırmalı ve hangi dil modeliyle bu ihtiyaçları en iyi biçimde karşılayabileceklerini analiz etmeleri gerekiyor. ChatGPT, Bing ve Google Bard uygulamalarının her birinin kendilerine göre avantajları ve dezavantajları bulunuyor. Bu nedenle seçim yaparken, yapay zeka araçlarının öne çıkan özelliklerini en doğru biçimde tespit etmek kritik değer taşıyor. Kendileri için en doğru yapay zeka aracını bulmak isteyen işletmelerin iş ihtiyaçları ile yapay zeka servislerinin sunduğu özellikleri doğru bir şekilde karşılaştırması gerekiyor.

-Görev türleri

Üç yapay zeka aracının da farklı uzmanlıkları bulunuyor. Örneğin ChatGPT diyalog kurmak için tasarlanmışken, Bing bir arama motoru, Google Bard ise kullanıcıların edebi metin yazmasına yardımcı olmasıyla öne çıkıyor. Bu sebeple yöneticilerin eldeki görevleri değerlendirerek, ihtiyaca göre doğru yapay zeka aracını seçmesi gerekiyor.

-Sonuçların doğruluğu ve alaka düzeyi

Doğru ve alakalı arama sonuçları sağlamak için gelişmiş yapay zeka algoritmaları kullanan Bing, olgusal bilgiler veya teknik uzmanlık gerektiren görevler için en iyi seçim olarak öne çıkıyor. ChatGPT, gerçek zamanlı bilgiler yerine önceden var olan verilere dayandığından, her zaman en doğru bilgileri sağlayamıyor. Google Bard ise bu tür görevler için geliştirilmediğinden olgusal bilgiler sunamıyor.

-Kullanım kolaylığı

ChatGPT ve Google Bard'a web tabanlı bir arayüz aracılığıyla erişilebiliyor ve her iki uygulama da minimum düzeyde teknik uzmanlık gerektiriyor. Bing ise tarayıcı veya mobil uygulama aracılığıyla hizmet veriyor. Bu noktada Bing, kullanım kolaylığı bakımından bir adım öne çıkıyor.

-Kullanıcı deneyimi

Yöneticiler, yapay zeka araçlarının kullanıcı deneyimini mutlaka göz önünde bulundurmalıdır. Arayüz kullanıcı dostu olup olmadığı ya da entegrasyon seçenekleri, kullanıcı deneyimini büyük oranda etkiliyor. Örneğin ChatGPT, mesajlaşma uygulamalarıyla entegre olabiliyorken, Bing ise Microsoft Office ile entegre olabiliyor.

-Yapay zeka yeteneklerinin karmaşıklığı

ChatGPT, son derece başarılı NLP (Doğal Dil İşleme) yeteneklerine sahip en gelişmiş yapay zeka araçlarından biri olarak kabul ediliyor. Öyle ki ChatGPT, kullanıcılarla sohbet edebiliyor ve gerektiğinde kendi içeriğini oluşturabiliyor. Bing'in sohbet robotu özelliği, ChatGPT'den daha az gelişmiş olsa da yine de soruları yanıtlayabiliyor ve basit görevleri gerçekleştirebiliyor. Google Bard ise kullanıcıların edebi metin yazmasına yardımcı olmak için tasarlandığından, gelişmiş yapay zeka yetenekleri gerektiren görevler için uygun görülmüyor.

İlgili Postlar

CIO'ların 2024'te öncelik vermesi gereken 10 konu

CIO'ların 2024'te öncelik vermesi gereken 10 konu

1 Mar 2024

Dijital Dönüşüm

Yapay zekâ çağında veri stratejiniz nasıl olmalı?

Yapay zekâ çağında veri stratejiniz nasıl olmalı?

29 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Çalışanlarınızı yeni teknolojilere adapte etmek için 8 ipucu

Çalışanlarınızı yeni teknolojilere adapte etmek için 8 ipucu

29 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Üreticiler teknolojiden faydalanarak maliyetlerini nasıl azaltabilir?

Üreticiler teknolojiden faydalanarak maliyetlerini nasıl azaltabilir?

28 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Bulut yönetişimin avantajları nelerdir?

Bulut yönetişimin avantajları nelerdir?

27 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Yapay zekâ ile blok zincirin entegrasyonu ne gibi fırsatlar sunuyor?

Yapay zekâ ile blok zincirin entegrasyonu ne gibi fırsatlar sunuyor?

26 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Veri analizinde yapay zekâ kullanımının avantajları nelerdir?

Veri analizinde yapay zekâ kullanımının avantajları nelerdir?

26 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

ERP için yapay zeka sohbet robotları nasıl kullanılır?

ERP için yapay zekâ sohbet robotları nasıl kullanılır?

23 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Tümleşik iletişimin en önemli 10 faydası

Tümleşik iletişimin en önemli 10 faydası

23 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Nesnelerin interneti (IoT) ve ağ yönetimindeki yeni yaklaşımlar

Nesnelerin interneti (IoT) ve ağ yönetimindeki yeni yaklaşımlar

22 Şub 2024

Dijital Dönüşüm

Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr