25 Nis 2024
2 dk okuma süresi
İşletmeler günümüz iş dünyasında rekabetçi kalabilmek için teknoloji yatırımlarından en yüksek değeri elde etmeye çalışıyor. Bu noktada yatırımların işletme stratejisiyle uyumlu olması kritik değer taşıyor. Bir teknoloji çözümünün işletmenin genel hedefleri ve vizyonuyla uyumlu olması, yatırımdan maksimum değer elde etmek için temel faktörler arasında yer alıyor. Bu nedenle teknoloji yatırımları yapmadan önce işletmenin ihtiyaçlarını, hedeflerini ve mevcut süreçlerini dikkatlice değerlendirmek gerekiyor.
ABD merkezli araştırma ve danışmanlık şirketi Forrester'ın 2023 Öncelikler Anketi raporuna göre teknoloji profesyonellerinin %68'i BT yatırımlarını/operasyonlarını stratejik iş hedefleriyle ilişkilendirmenin yüksek bir öncelik olduğunu söylüyor. Bu bağlamda kurumların teknoloji yatırımlarından en yüksek değeri elde etmek için izlemesi gereken dört adım bulunuyor.
İlk adımı kurumların teknolojiyi nasıl kullanacağını anlaması oluşturuyor. İşletmelerin teknolojiyi kapsamlı bir şekilde değerlendirmeleri büyük önem taşıyor. Teknolojinin iş ve yetenek sorununu çözmeye yönelik olmasının yanı sıra somut bir gelecek vizyonunu veya hedefini gerçekleştirmek için kullanılması gerekiyor. Güçlü bir kullanım senaryosunda girdiler arasında müşteri beklentileri veya ihtiyaçları, mevcut sorunlu noktalar, çalışan deneyimi ve en önemlisi teknoloji ihtiyaçları bulunuyor. Kurumların teknolojiyi, sorunlarını çözmek ya da süreçleri daha iyi hale getirmek için kullanması, yatırımlarının karşılığını alması için kritik değer taşıyor.
Bazı işletmeler için öncelikli kullanım senaryosu, kullanıcı eylemlerine ilişkin otomatik mesajlar üretmek kadar basit bir şey olabilirken bazılarında ise yapay zekâ destekli bir kişisel alışveriş aracı kullanmak kadar ileri seviye olabiliyor.
Mevcut teknolojilerin ve veri altyapısının kullanımı ve olgunluğunu değerlendirmek yatırımlardan fayda elde etmede önemli rol oynuyor. Bu noktada karar vericilerin teknoloji ve yetenek alanları için işletmenin temel işlevleri yürütme becerisini derecelendirmesi gerekiyor. Bu tür değerlendirmeler organizasyonların teknoloji ve yetenekleri kullanma konusunda ne kadar yetkin olduğunu gözler önüne seriyor. Araştırma şirketi Gartner, kurumların sahip oldukları pazarlama teknolojisi araçlarının sadece %33'ünü kullandığını belirtiyor.
Organizasyonel yeteneklerini 1'den 5'e kadar puanlayarak değerlendirmek sıkça başvurulan bir yöntem olarak öne çıkıyor. Bu sistemde 1 en temel, 5 ise en gelişmişi ifade ediyor. Böylece kurumlar, teknoloji ve yeteneklerin kullanım durumları hakkında gerçekçi bir değerlendirme elde ediyor ve zayıf kullanım durumlarını geliştirmek ya da vasat noktalardan en yüksek değeri elde etmek için bir yol haritası oluşturabiliyor.
Teknoloji yatırımları ve iş sonuçları için standart tanım ve terminolojiler oluşturmak organizasyonel uyum ve benimseme açısından hayati önem taşıyor. Niceliksel ve niteliksel metrikler, değerlendirmenin tanımlanabilir hale gelmesine yardımcı oluyor. Örneğin bir sosyal medya tıklamasının 45 dolarlık bir satışa dönüşmesi gibi niceliksel ya da müşteri deneyimi gibi niteliksel içeriklere yönelik puan aralıkları belirlemek yöneticilerin iş kullanım durumlarını kolayca puanlamalarına katkı sağlıyor. Bu metrikler ve tanımlamalar süreçlerin daha kolay anlaşılmasına ve problemlerin çözülmesine imkân tanıyor.
Değerlendirmelerin neticesi bir işletmenin kullanım senaryoları aracılığıyla teknolojileri tahmin edilen değer puanıyla ilişkilendirmesini sağlıyor. Bu durum mevcut teknolojilerin ya da ihtiyaç duyulan yeni yatırımların değerinin öngörülmesi açısından büyük fayda sunuyor. Bir çerçevenin oluşturulması aynı zamanda bir kurumun teknoloji değerlemesi için tekrarlanabilir, standartlaştırılmış bir süreç oluşturmasına da olanak tanıyor. Teknolojiyi şekillendirmek için değerlendirmelere başvurmak şu avantajların ortaya çıkmasına yardımcı oluyor:
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm