6 Eyl 2022
3 dk okuma süresi
Ekonomi piyasalarında yaşanan türbülans, CIO’ların gündemini ve şirketlerin BT stratejilerini yeniden şekillendirmeye devam ediyor. Aslında CIO’lar genel olarak hızlı değişimlere alışıktır. Yeni teknolojiler piyasaya çıktıkça ve mevcut olanlar geliştikçe her işletmenin ihtiyaçları da değişir. Günümüzde yaşanan belirsizlik ve değişkenlik ortamı ise daha önce çoğu yöneticinin hiç tecrübe etmediği kadar büyük etkilere neden oluyor. BT liderlerinin sektördeki olağan değişimlerin yanı sıra pandemi sonrası değişen piyasa dinamikleri, jeopolitik gelişmeler ve ekonomik istikrarsızlık ile de baş etmesi gerekiyor. Bu yazımızda BT liderlerinin önümüzdeki dönemde en çok dikkat etmesi gereken 10 büyük soruna yakından bakacağız.
1. Sürekli artan dijital dönüşüm yükü ile başa çıkmak
Şirketlerin dijital dönüşüm çalışmalarını hızlandırması ve genişletmesi, BT departmanlarındaki iş yükünün de aşırı derecede artmasına neden oluyor. Daha önce çoğu şirket satış ya da pazarlama gibi farklı departmanlar için dijital dönüşüm çalışmaları yürütürken artık bütün kurumu kapsayan uçtan uca çözümler hayata geçiriliyor. Dijital dönüşümün başarısı için bütüncül bir yaklaşımın benimsenmesi gerektiği daha iyi anlaşıldıkça dönüşüm çalışmaları yatay olarak tüm şirkete yayılıyor. Aynı anda gelen yoğun talepler BT departmanlarını giderek daha fazla zorluyor.
2. Müşteri deneyimini iyileştirmek
Müşteri deneyimi, yoğun rekabet ortamı ve pazar baskısı nedeniyle CIO’ların en çok önem verdiği konuların başında geliyor. Müşteri deneyimini iyileştirmek tek başına CIO'nun sorumluluğu olmamasına rağmen, CIO'ların müşteri deneyimini BT altyapısına entegre etmek ve öncelikli olarak geliştirmek için daha fazlasını yapması gerekiyor.
3. Artan siber tehditlere önlem almak
Siber güvenlik her zaman şirketlerin öncelik listesindedir ancak bu yıl her zamankinden daha önemli bir sorun haline geldiği görüldü. Gartner’a bağlı bir araştırma şirketi olan Evanta’nın gerçekleştirdiği bir “2022 CIO Liderlik Perspektifleri” araştırmasına göre bu yıl CIO’ların bir numaralı önceliği siber güvenlik oldu. 2021’de siber güvenlik ikinci sıradaydı.
4. Gelişen veri fırsatlarını yakalayabilmek
Aynı araştırmada CIO’ların ikinci büyük önceliği ise veri ve analitik oldu. CIO'lar, verilerin organizasyonel kullanımının ilerlemesini, kurumsal hedeflere ulaşmanın anahtarı olarak görüyor. Bunu başarmak için de yapay zeka ve makine öğrenimi konusunda yetkin çalışanları istihdam etmek gerekiyor.
5. Kurumsal bulut stratejisini doğru kurgulamak
CIO’ların siber güvenlikten sonra en büyük harcama kalemleri arasında bulut altyapılarına yapılan yatırımlar yer alıyor. Günümüzün teknoloji stratejilerinin neredeyse hemen hemen hepsinin merkezinde bulut yer alıyor.
PwC'nin gerçekleştirdiği 2022 Nabız Anketi’ne göre şirketlerin %43'ü BT stratejilerini ve iş modellerini daha çevik olacak şekilde iyileştirdiklerini, %35'i geleneksel veri merkezlerinden bulut tabanlı çözümlere geçiş için yatırım yaptıklarını ve %28'i de kurumsal mimarilerini bulut tabanlı olacak şekilde yeniden tasarladıklarını ortaya koyuyor.
6. Jeopolitik etkilerle başa çıkmak
Gartner'ın bu yıl hazırladığı “Teknoloji Yöneticisi Gündemi: Belirsiz Zamanlarda Başarılı Olmak” adlı rapora göre, milliyetçilik/küresellikten uzaklaşma eğilimleri, kültürel güç değişimleri ve ekonomik türbülans konuları önümüzdeki dönemde şirketlerin yönetim kurullarında en çok konuşulan konular olacak.
Yine Gartner’ın “Dijital Jeopolitikayı Hangi Güçler Yönlendiriyor ve CIO'lar Nereye Odaklanmalı” başlıklı raporunda konu daha açık bir şekilde dile getirilerek “"Dijital jeopolitik, artık CIO'ların ele alması gereken en yıkıcı trendlerden bir tanesidir" ifadesine yer verildi.
Ayrıca CIO'lar bulut stratejilerini geliştirirken ve kurumsal verilerini daha verimli kullanmaya çalışırken sürekli yeni yasal regülasyonlarla kaşılaşıyor. Ortaya çıkan kural ve düzenlemeler farklı coğrafi bölgeler için farklı teknolojik stratejiler geliştirmeyi zorunlu kılıyor.
7. Tedarik zinciri sorunlarını çözmek
Jeopolitik kaygılar, BT stratejilerini pek çok farklı yönden etkiliyor. Intel’in CEO’su Patrick Gelsinger’in çip krizinin 2024’e kadar süreceğini açıklaması bu duruma iyi bir örnek olarak verilebilir. Bu nedenle şirketlerin daha esnek kararlar vermesi, daha pahalı ya da tercih edilenden farklı bir üreticiye ait olsa da erişebildiği tüm kaynakları değerlendirmesi gerekiyor.
8. Maliyetleri kontrol altında tutmak
Şirketler maliyetlerini düşürmek için teknolojiyi giderek daha fazla kullanma eğilimindeler. Global enflasyon, olası bir ekonomik durgunlukla ilgili endişeler ve stagflasyon korkuları, yöneticilerin bütçeleri yeniden değerlendirmesine ve dolayısıyla maliyetlerin kontrol altına alınmasını yeniden ana hedef haline getirmesine neden oluyor.
9. Yetenekli çalışanlar bulmak
Şirketler, teknoloji konusunda yetenekli kişileri işe alma ve elde tutma konusunda yıllardır zorlu bir rekabet içindeler. Son birkaç yılda uzaktan çalışmaya geçiş, rekabeti daha da şiddetli hale getirdi.
10. Fırsatları kaçırmamak
BT yöneticileri, enflasyon, arz kıtlığı, yüksek personel değişim oranı gibi birçok zorlukla uğraşıyor. CIO'ların, hedeflerine ulaşmak ve gelecek planları yapmak için bunlar üzerinde daha fazla çalışması gerekiyor. Bu nedenle BT departmanındaki yenilikleri sınırlayan engelleri aşmaları ve merkeziyetsiz bir stratejiye geçmeleri gerekiyor. Başa çıkılması gereken zorlukları çözmek için kullanılan teknolojik araçlar aynı zamanda bazı fırsatlar da beraberinde getiriyor. Şirketlerin mevcut iş modellerini iyileştirmek ve yeni ürünler ortaya çıkarmak için bu fırsatları zamanında değerlendirmesi büyük önem taşıyor.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm