Nesnelerin İnterneti (IoT) teknolojisinin e-ticaretin geleceğini şekillendirmede kritik bir rol üstleneceği neredeyse herkes tarafından kabul ediliyor.
31 Eki 2023
3 dk okuma süresi
Nesnelerin İnterneti (IoT) teknolojisinin e-ticaretin geleceğini şekillendirmede kritik bir rol üstleneceği neredeyse herkes tarafından kabul ediliyor. IoT sayesinde kurumların müşteri ihtiyaçlarını takip etme, analiz etme ve tahmin etme biçimi dönüşüyor. Beraberinde müşterilerin alışveriş deneyimi de gelişim gösteriyor.
2022’de tüm dünyada sayıları 14,3 milyara ulaşan IoT cihazlarının 2023 sonuna denk 16,7 milyara erişeceği tahmin ediliyor. Dünya çapında birbirine bağlı milyarlarca cihazın bulunması e-ticaret pazarı için muazzam fırsatlar yaratıyor. Bu birleşik ağ, gerçek zamanlı izleme ve otomasyonu mümkün kılarak işletmelerin operasyonları yönetme ve müşterilerle etkileşimde bulunma şeklini yeniden şekillendiriyor.
Araştırma şirketi Gartner’a göre IoT’nin teslimat hizmetlerinde büyük bir dönüşüme yol açması bekleniyor. Dev e-ticaret şirketlerinin bünyesinde makine öğrenimi algoritmaları ile çalışan depo robotları bulunuyor. Bu robotlar ortam ne kadar karmaşık olursa olsun belirli nesneleri tanıyor ve bunları güvenli bir şekilde almanın en iyi yollarını belirliyor. Böylelikle ürünler neredeyse insan müdahalesi olmadan teslimata hazır hale geliyor.
IoT teknolojisi, akıllı dolaplardan drone teslimatlarına kadar e-ticaretteki teslimat süreçlerinde devrim yapma potansiyeli taşıyor. Gerçek zamanlı konum takibi, işletmelerin gönderileri izlemesine ve müşterilere siparişleri hakkında güncel bilgiler sunmasına olanak tanıyor. IoT teknolojileri tarafından yönlendirilen otonom araçlar ve drone'lar ise maliyetleri düşürürken müşteri memnuniyetini artıran hızlı ve verimli teslimat süreçleri vadediyor.
Günümüzde Çinli teslimat uygulaması Meituan Dianping, market siparişlerini Pekin'deki müşterilerin evlerine tam otomatik araçlar kullanarak gönderiyor. Temassız teslimat konsepti altında başlatılan bu uygulama büyük ilgi görüyor.
İşletmeler IoT cihazları sayesinde müşteri davranışları, tercihleri ve satın alma alışkanlıkları hakkında çok büyük miktarda veri toplayabiliyor. E-ticaret platformları bu verileri analiz ederek daha iyi bir talep analizi yapabilme imkanına kavuşuyor. Ayrıca kurumlar IoT cihazları tarafından toplanan verileri kullanarak değişen tüketici ihtiyaçları için kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri oluşturabiliyor, tüketiciye ilgili ürün önerileri ve hedefli promosyonlar sunabiliyor. E-ticaret şirketleri kişiselleştirme sayesinde müşteri sayısını artırma ve marka bağlılığını geliştirme fırsatları yakalıyor.
İşletmeler IoT sayesinde sensörler, RFID etiketleri ve gerçek zamanlı izleme teknolojileri kullanarak veriye dayalı envanter yönetimi sistemlerinden yararlanıyor. Bu sistemler stok seviyelerini izleyerek yenileme ihtiyaçlarını tahmin ediyor. Böylece müşterilerden talep gelmesi durumunda ürünlerin stoğu her daim bulunuyor.
IoT teknolojisi ile lojistik, depo yönetimi ve siparişlerin ulaştırılma aşamaları optimize edilerek tedarik zinciri süreçleri kolaylaşıyor. İşletmeler bu sayede operasyonel verimliliği artırıyor ve maliyet tasarrufu sağlıyor.
IoT destekli akıllı depolar, e-ticaret operasyonlarının dönüştürülmesinde önemli rol oynuyor. Sensörler, drone’lar ve otonom robotlarla süreçlerin daha sorunsuz yönetilmesi sağlanıyor. IoT cihazları insan kaynaklı hataların en aza indiriyor, envanterin etkili bir şekilde yönetilmesine, sipariş işlemeye ve nakliyenin hızlanmasına imkan tanıyor. Ek olarak süreçlerin daha verimli hale gelmesi sayesinde müşteri deneyimi de iyileşiyor.
Günümüzde e-ticaret şirketleri depolama süreçlerinin zorluklarıyla mücadele etmek için depo sistemlerini robot ve otomasyon teknolojileriyle güncelliyor. Otomasyon sayesinde iş operasyonları hızlanırken envanterin depolanmasını ve taşınması kolaylaşıyor. Robot teknolojileri ise insan emeğinin makinelerle değiştirilmesi anlamına gelmiyor. Bunun yerine robotik sistemlerle insanın iş verimliliğinin desteklenmesi sağlanıyor.
E-ticaret devi Amazon, toplama, paketleme ve diğer birçok işle ilgilenen IoT destekli robotları etkin bir şekilde kullanıyor. Beraberinde depolarındaki ürünleri alıp teslim etmesi için de drone teknolojisinden yararlanıyor. Amazon hem depolama noktasında hem de teslimat aşamasında IoT destekli teknolojileri tercih ediyor.
IoT teknolojisi son derece başarı ile işleyen bir çok kanallı müşteri deneyimi yaratma potansiyeli vadediyor. IoT sayesinde veriler birden fazla kanala senkronize edilerek hangi tür ya da ölçekte olursa olsun e-ticaret pazaryerleri ve fiziksel mağazaları birleşik bir alışveriş deneyimi sunabiliyor. Üstelik gerçek zamanlı güncellemelerle alışveriş sepetlerine, istek listelerine ve müşteri profillerine erişim imkanı ile kişiselleştirilmiş bir yaklaşım sağlanabiliyor. IoT’nin etkili bir şekilde entegre edilmesi halinde gelişmiş çok kanallı deneyimler, işletmelerin rekabette büyük fark yaratmasına yardımcı oluyor.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm