2024'te şirketlerin teknoloji harcamaları ne yöne gidiyor?

2024'te şirketlerin teknoloji harcamaları ne yöne gidiyor?

11 Haz 2024

1 dk okuma süresi

Günümüzde işletmelerin rekabet avantajı elde etmesi ve sürdürülebilir bir başarı sağlaması için etkili bir şekilde BT altyapısından destek alması gerekiyor. BT harcamaları, işletmelerin verimliliğini artırarak operasyonel süreçleri optimize etmelerine, hizmet kalitesini artırmalarına ve müşteri memnuniyetini sağlamalarına yardımcı oluyor.

Örneğin bulut bilişim ve yapay zekâ gibi yenilikçi teknolojiler, işletmelerin esnekliklerini artırarak daha hızlı kararlar alabilmelerine ve müşteri ihtiyaçlarına daha iyi yanıt verebilmelerine olanak tanıyor. Ayrıca BT harcamaları işletmelerin dijital dönüşüm sürecine ayak uydurmasını sağlayarak daha verimli ve rekabetçi hale gelmelerine yardımcı oluyor. Dolayısıyla BT yatırımları, kurumların iş yapış modellerini güçlendirerek geleceğe daha hazır olmalarını sağlıyor.

Yapay zekânın BT harcamalarındaki payı

Teknoloji iş dünyasını dönüştürmeye devam ettikçe işletmelerin BT harcamaları da giderek artıyor. Araştırma şirketi Gartner’ın raporuna göre dünya çapındaki BT harcamalarının geçtiğimiz yıla kıyasla %6,8’lik artışla 2024’te 5 trilyon dolar seviyesine ulaşması bekleniyor. Tahmin edilenin aksine, 2023’te cazibe merkezi haline gelen üretken yapay zekâ teknolojisi, yakın vadede BT harcamalarında önemli bir değişikliğe yol açmayacak gibi görünüyor.

Konuyla ilgili olarak Gartner'ın Başkan Yardımcısı Analisti John-David Lovelock, "Üretken yapay zekâ her şeyi değiştirecek olsa da IoT, blockchain ve deneyimlediğimiz diğer büyük trendlere benzer şekilde BT harcamalarını önemli ölçüde etkilemeyecek" diyor ve şöyle devam ediyor: "2024 işletmelerin üretken yapay zekâyı nasıl kullanacaklarına dair planlamaya gerçekten yatırım yapacakları bir yıl olacak. Buna karşın BT harcamaları kârlılık ve iş gücü gibi daha geleneksel güçler tarafından yönlendirilecek ve devam eden değişim yorgunluğu tarafından aşağı çekilecek."

CIO’ların değişim yorgunluğu BT harcamalarını etkiliyor

İş dünyasında değişim yorgunluğu, sürekli olarak değişen iş ortamı ve iş yapış modelleriyle başa çıkmakta yaşanan zorlukları ifade ediyor. Teknolojik gelişmeler, pazar koşulları, rekabet baskısı ve müşteri taleplerindeki değişiklikler gibi bir dizi faktör nedeniyle yöneticiler, sürekli olarak değişim kararları almak zorunda kalıyor. Bu nedenle çalışanlar sıklıkla yeni sistemlere, prosedürlere veya yönetim tarzlarına adapte olmak zorunda kaldıklarında, bu durum uzun vadede yorgunluk hissine yol açabiliyor. Değişim yorgunluğu, çalışanların ve buna bağlı olarak işletmelerin verimliliğini ve performansını olumsuz yönde etkiliyor. 

2023 yılı genel BT harcama artış oranı, 2022'ye göre yalnızca %0,3 artışla %3,3 oldu. Bu durum büyük ölçüde CIO'lar arasındaki değişim yorgunluğundan kaynaklanıyordu. Genel BT harcamalarının %6,8 artmasıyla beklenen ivme 2024'te yeniden kazanılıyor. Ancak daha geniş BT harcama ortamı, değişim yorgunluğu nedeniyle belli bir noktaya kadar kısıtlanıyor. Değişim yorgunluğu, değişim direnci olarak da ortaya çıkabiliyor. CIO'lar yeni sözleşmeler imzalamaktan, uzun vadeli girişimlerde bulunmaktan veya yeni teknoloji ortakları edinmekten çekinme eğilimi gösteriyor.

BT harcamalarının en büyük bölümü BT hizmetleri olacak

Gartner’ın raporuna göre BT hizmetleri, 2024 yılında da artış göstermeye devam edecek ve ilk kez BT harcamalarının en büyük kısmı haline gelecek. BT hizmetlerine yapılan harcamaların 2024'te %8,7 artarak 1,5 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Bu tablo büyük ölçüde işletmelerin organizasyonel verimlilik ve optimizasyon projelerine yatırım yapmasından kaynaklanıyor. 

Kurumlar teknolojinin avantajlarından yararlanmak için daha fazla kullanım alanı keşfetmeye çalışıyor. BT artık sadece arka planda çalışan bir destek hizmeti olmaktan çıkıp gelir üreten bir iş birimi haline geliyor. Ancak teknolojinin bir organizasyonda nasıl ve nerede kullanılacağına dair net bir plan oluşturulmadan önce, bu dönüşümün gücü tam olarak anlaşılamıyor. İşletmeler teknolojiyi tam olarak nasıl kullanacaklarına dair strateji geliştirmekte halen belirsizlik yaşıyor.

İlgili Postlar

2024'te şirketlerin teknoloji harcamaları ne yöne gidiyor?

2024'te şirketlerin teknoloji harcamaları ne yöne gidiyor?

11 Haz 2024

Dijital Dönüşüm
Gölge BT yönetimi için uygulayabileceğiniz pratik stratejiler

Gölge BT yönetimi için uygulayabileceğiniz pratik stratejiler

Veri merkezlerini geleceğe hazırlamanın yolu yapay zekâdan geçiyor

Veri merkezlerini geleceğe hazırlamanın yolu yapay zekâdan geçiyor

Yapay zekâ yazılım testlerinde insanın rolü nedir?

Yapay zekâ yazılım testlerinde insanın rolü nedir?

Yapay zekânın faydaları kendi enerji ihtiyacını dengeleyebilir mi?

Yapay zekânın faydaları kendi enerji ihtiyacını dengeleyebilir mi?

Bulut teknolojileri büyümenin önündeki engelleri kaldırıyor

Bulut teknolojileri büyümenin önündeki engelleri kaldırıyor

Kimlik ve erişim yönetimi (IAM) nedir?

Kimlik ve erişim yönetimi (IAM) nedir?

Sürdürülebilir bir iş yeri için ne yapmalı?

Sürdürülebilir bir iş yeri için ne yapmalı?

2024'te izlenmesi gereken veri merkezi trendleri

2024'te izlenmesi gereken veri merkezi trendleri

Sanal gerçeklik (VR) ile dijital sanat yaratımı

Sanal gerçeklik (VR) ile dijital sanat yaratımı

Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr