Yapay zeka iş dünyasında nasıl kullanılıyor?

Yapay zeka iş dünyasında nasıl kullanılıyor?

18 Oca 2022

4 dk okuma süresi

Yapay zekanın iş dünyasındaki kullanımı giderek artıyor. 2021 Küresel Yapay Zeka Benimseme Endeksi verilerine göre, şirketlerin yüzde 31’i operasyonlarında yapay zekadan faydalanıyor, yüzde 43’ü ise yapay zekayı işlerine nasıl uygulayabileceklerini keşfediyor. Araştırmaya katılan BT profesyonelleri, şirketlerinin yapay zekayı benimsemesinin ardındaki başlıca sebebin pandemi sonrasında değişen ihtiyaçlar olduğunu belirtiyor; yüzde 43’ü ise pandeminin bir sonucu olarak yapay zeka projelerini hızlandırdıklarını söylüyor.

Yapay zeka araçlarının gelişimi, bu teknolojiyi daha fazla şirket için ulaşılabilir hale getirdi. Günümüzde şirketlerin yapay zekadan en çok faydalandıkları alanlar ise veri güvenliği, süreç otomasyonu ve müşteri hizmetleri olarak öne çıkıyor. Doğal dil işleme (NLP) teknolojisi ise iş dünyasının en ilgi duyduğu yapay zeka disiplinlerinin başında geliyor. Endekse göre, işlerinde yapay zekadan faydalanan şirketlerin yarısından fazlası NLP uygulamaları kullanıyor.

Yapay zekanın giderek daha fazla benimsenmesi şaşırtıcı bir gelişme değil çünkü bu teknoloji dramatik oranlarda maliyet tasarrufları ve verimlilik artışları vadediyor. Yapay zekanın iş dünyasına sağladığı faydaları daha iyi anlamak için en popüler uygulanma şekillerine yakından bakıyoruz:

Müşteri deneyimi ve hizmetleri

Yapay zekanın en popüler kurumsal kullanım alanlarının başında müşteri deneyimi ve hizmetleri geliyor. Örneğin, makine öğrenimi algoritmalarını ve doğal dil işleme teknolojisini kullanan sohbet botları, müşterilerin isteklerini anlıyor ve geçerli yanıtlar üretiyor. Bu alanda yapay zekanın tercih edilmesinin başlıca nedeni ise sohbet botlarının bu işlemi insanlardan çok daha hızlı ve düşük maliyetlerle gerçekleştirebiliyor olması.

Yapay zeka aynı zamanda tahminleme modelleri aracılığıyla müşterilerin ihtiyaç duyabileceği ve satın almak isteyebileceği ürün ve hizmetleri saptayarak öneri motorlarına güç veriyor.

Yapay zeka, müşteriye dönük operasyonlarda sürekli insanların yerine görev almıyor; insanların müşterilere daha iyi hizmet vermelerini de sağlıyor. Sohbet botlarında ve öneri motorlarında kullanılanlara benzer analitiklerden yararlanarak, çalışanlar müşterilerle ilgilenirken onlara önerilerde bulunabiliyor. Yapay zeka insanlara en iyi eylemleri, müşteriyle görüşmeleri nasıl daha ileriye taşıyabileceklerini ve hedeflenen bir seçeneğin nasıl en iyi şekilde sunulacağını önerebiliyor.

Hedefli pazarlama

Çevrimiçi faaliyetlerde bulunan şirketler, kullanıcıları ve müşterileri anlamak için akıllı sistemlerden faydalanıyor. Kullanıcılar çevrimiçi her hareketleriyle şirketlere ilgileri ve olası satın alma kararlarıyla ilgili önemli ipuçları veriyor. Bu veriler, her bir kullanıcıya ilgilerini çekebilecek reklamlar göstermek için kullanılıyor. Günümüzde internetteki neredeyse her reklam, tıklama oranlarını artırma odağıyla makineler tarafından yerleştiriliyor.

Yapay zeka gerçek dünyada da kişiselleştirilmiş hedefli pazarlama çalışmaları yürütülmesine yardımcı oluyor. Şirketler, yüz tanıma ve jeo-uzamsal yazılımlar gibi akıllı teknolojileri analitikle birleştirerek, hedef müşterileri belirliyor ve onların kişisel tercihlerine uyacak şekilde tasarlanmış ürün, hizmet ve kampanyaların tanıtımını yapıyor.

Tedarik zinciri

Yapay zeka tedarik zinciri yönetimini iyileştirmek için de kullanılıyor. Birçok şirket, hangi malzemeye ne zaman ihtiyaç duyulacağını öngörmek ve sevkiyat için ideal zamanları saptamak amacıyla makine öğrenimi algoritmalarından faydalanıyor. Yapay zeka bu kullanım senaryosunda fazla stoklamayı ve ürünlerin yetersiz kalma riskini en aza indirerek (çoğu zaman tamamen ortadan kaldırarak), şirketlerin daha verimli ve uygun maliyetli tedarik zincirleri oluşturmasına yardımcı oluyor. Gartner araştırma şirketi, 2024 yılında tedarik zincirlerinin yarısının yapay zeka ve gelişmiş analitik kabiliyetlerine sahip araçlarla yönetileceğini tahmin ediyor.

Verimli operasyonlar

İş uygulamaları giderek daha fazla yapay zeka destekli kabiliyet kazanıyor ve daha çok şirket bu teknolojinin avantajlarından faydalanmaya başlıyor. Günümüzde insan kaynakları, finans, hukuk ve müşteri hizmetleri gibi işi destekleyen tüm departmanları hedefleyen yapay zeka destekli araçlar bulunuyor.

Yapay zeka artık birçok müşteri talebini kendi başına karşılayabiliyor, insana ihtiyaç duyulan durumlarda ise müşteri çağrılarını yalnızca herhangi bir çalışana değil, müşterinin belirttiği ihtiyaçları karşılamaya en uygun olanlara yönlendirebiliyor.

Perakendeciler ise akıllı mağaza tasarımı, ürün seçimi ve mağaza içi etkinliklerin izlenmesi için yapay zekayı kullanıyor. Yapay zeka aynı zamanda bozulabilir ürünlerin tazeliği de dahil olmak üzere raflardaki envanteri çeşitli şekillerde izlemek için kullanılıyor.

Yapay zeka BT operasyonlarını da dönüştürüyor. Örneğin, bazı güvenlik istihbarat yazılımları bilgisayar korsanlığı faaliyetlerine ve fidye yazılımı saldırılarına işaret eden anomalileri tespit edebilirken, bazı yapay zeka destekli çözümler ise altyapı sorunları için kendi kendini iyileştirme yetenekleri sunuyor.

Güvenli operasyonlar

Yapay zeka çok sayıda endüstride güvenliği artırmak için kullanılıyor. İnşaat şirketleri, kamu kurumları, çiftlikler, madencilik şirketleri ve geniş coğrafi alanlarda sahada çalışan diğer kuruluşlar, kameralar, termometreler, hareket dedektörleri ve hava sensörleri gibi uç nokta cihazlarından veri topluyor. Toplanan bu veriler sorunlu davranışları, tehlikeli koşulları ve iş fırsatlarını belirleme yeteneğine sahip akıllı sistemlerle besleniyor. Yapay zeka destekli sistemler, şirketlere verimlilik ya da güvenlik artırıcı önerilerde bulunabiliyor ve hatta önleyici veya düzeltici eylemlerde bulunabiliyor.

Yapay zeka güvenlik koşullarını izlemek için de kullanılıyor. Örneğin, üretici firmalar güvenlik protokollerini takip ettiklerinden emin olmak adına işçilerin davranışlarını izlemek için yapay zeka yazılımlarından ve bilgisayarlı görü teknolojisinden faydalanıyor. Benzer şekilde, çeşitli sektörlerden kuruluşlar, tesislerini veya çalışanlarını izlemek için IoT ekosistemlerinden toplanan verileri işlemek amacıyla yapay zekayı kullanıyor.

Kalite kontrol

Üretici şirketler bir yapay zeka disiplini olan bilgisayarlı görüyü onlarca yıldır kullanıyor. Son dönemde ise maliyetleri kontrol altında tutarken, kalite kontrol işlevlerinin hızını ve doğruluğunu artırmak için derin öğrenme özelliklerine sahip kalite kontrol yazılımlarından faydalanmaya başladılar. Derin öğrenme modelleri, bir ürünün kalitesini neyin tanımladığını belirlemek için kendi net kurallarını oluşturduğundan, bu sistemler kesin ve sürekli iyileşen bir kalite güvencesi sunuyor.

Optimizasyon

Optimizasyon, yapay zekanın endüstriler ötesine uzanan bir işlevi. Yapay zeka tabanlı kurumsal uygulamalar, çalışan çizelgelerinden ürün fiyatlandırmalarına kadar çeşitli işlevlerin ve iş süreçlerinin nasıl optimize edilebileceğine dair verileri, eyleme geçirilebilir içgörülere dönüştürmek için algoritmaları ve modellemeleri kullanıyor.

InnovAI yerli yapay zeka modelleri

Innova tarafından geliştirilen InnovAI yapay zeka modelleri, tüm sektörlerden kurumlara iş akışlarında karşılaştığı aksaklıkları ve maliyetleri azaltma, verimliliklerini ve müşteri memnuniyetini artırma yeteneği kazandırıyor.

InnovAI’ın öngörücü bakım, anomali tespit, tahminleme, müşteri deneyimi, karar destek ve büyük veri sistemleri, sorunları daha meydana gelmeden tespit ediyor ve çözülmeleri için etkili önerilerde bulunuyor.Tüm bunlara ek olarak müşteri ve cihazların davranışlarındaki kalıpları algılıyor, stratejik kararların büyük veriden elde edilen değerli içgörüler ışığında alınmasını sağlıyor.

Küresel olarak başarısı kanıtlanan InnovAI yapay zeka modelleri, IDC Yapay Zeka Ödülleri’nin makine öğrenimi kategorisinde birincilik ödülüne layık görülürken, TM Forum Excellence Awards’un yapay zeka, veri ve analitik kategorisinde de adını finalistler arasına yazdırdı.

İlgili Postlar

Uretken-yapay-zeka-dijital-donusumu-nasil-etkiliyor

Üretken yapay zekâ günümüzde dijital dönüşümü nasıl etkiliyor?

30 Eki 2024

Dijital Dönüşüm
Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr