16 Eyl 2022
5 dk okuma süresi
Mark Zuckerberg’in gösterişli bir sunumla tüm dünyanın gündemine soktuğu Metaverse kavramı, herkesin sosyalleşebileceği, oyun oynayabileceği, eğlenebileceği ve sınırsız bir hayatın tadını çıkarabileceği mükemmel bir sanal alem olarak konuşulmaya devam ediyor. Metaverse’ü geçici bir internet trendi gibi görenler olsa da henüz emekleme aşamasındaki Metaverse platformlarına dahil olmak, şirketlere önemli fırsatlar yaratabilir. Dilerseniz işe en başından başlayalım.
Metaverse nedir?
Metaverse, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri kullanılarak aynı fiziksel alanda bulunmayan insanların bir araya geldiği ve etkileşime geçebildiği sanal ortamları tanımlar. Metaverse, sınırsız sayıda kullanıcı tarafından eş zamanlı olarak deneyimlenebilen, gerçek zamanlı 3B dünyalar ve simülasyonlardan oluşan geniş bir ağ olarak da tanımlanabilir. Tanım her ne kadar çevrimiçi oyunları andırsa da Metaverse gerçek dünyayla daha fazla etkileşime geçen bir sanal çoklu evren türüdür. İlk etapta kulağa pek iş odaklı bir şey değilmiş gibi gelse de iş dünyası için pek çok kullanım alanı ve fırsat barındırır.
Metaverse’ün kurumsal etkinlikler üzerindeki etkisi
Son birkaç yılda tüm iş toplantılarının neredeyse tamamı Zoom, Google Meets ve diğer alternatifler aracılığıyla gerçekleştiği için çalışanların kendi aralarındaki iş dışı görüşmeleri de sanal hale geldi. Yine de Zoom’da bir şirket partisi düzenlemek pek çok çalışanın zorunluluktan katıldığı, pek de eğlenceli olmayan etkinlikler olarak deneyimlendi. Giderek daha fazla şirketin iç etkinlikleri için sanal bir parti alanı olarak Metaverse platformlarını seçmesinin ana nedeni de bu oldu.
Zoom veya Skype'tan farklı olarak Metaverse platformları yaratıcı etkinlikler düzenlemek için sınırsız bir alan sunar. Örneğin, Zoom'da görüntülü sohbet yapılırken katılımcı ve ekran sayısı sınırlıdır. Metaverse platformlarında ise etkinliğe katılabilecek kişi sayısında kesin bir sınır yoktur. Metaverse platformları, küçük ekip buluşmalarından büyük kurumsal kutlamalara kadar her ölçekte etkinliğe ev sahipliği yapabilir. Bu yeteneği, Zoom veya Skype toplantılarının asla yapamayacağı şekilde çalışan bağlılığını artırmaya ve şirket kültürünü güçlendirmeye yardımcı olabilir.
Metaverse platformlarındaki oyunlaştırma öğeleri, katılımcılarla etkileşim kurmak ve sanal etkinliklerde insanlar arasındaki buzları kırmak için sınırsız yollar sunar. Ayrıca insanların kendini ifade etmeleri için çok sayıda seçeneğe sahiptir. Özetlemek gerekirse Metaverse, teknoloji ve sosyalleşmenin eşsiz bir karışımıdır.
Aşağıda sıraladığımız popüler Metaverse platformlarının artılarını ve eksilerini inceleyerek şirket etkinlikleriniz için en uygun olanına karar verebilirsiniz.
Horizon Worlds
Facebook’un 2021 yılı Aralık ayında tanıttığı Metaverse platformu olan Horizon Worlds’ün temel odak noktası sanal iş toplantıları düzenlemektir. Her ekip üyesi, toplantıda oturmak için bir bilgisayar ve klavyeyle odaya giren, bireysel olarak tasarlanmış 3B bir avatarla temsil edilir. Sanal toplantı odaları istenildiği gibi özelleştirilebilir. Toplantı odaları büyütülebilir ya da küçültülebilir.
Artılar
Horizon’un sunduğu genel deneyim tatmin edicidir. Potansiyel iş ortaklarınız ile çevrimiçi bir toplantı ayarlamak istiyorsanız Horizon World iyi bir seçim olacaktır.
Avatar tasarlamak çok eğlencelidir. Hatta çoğu kullanıcı avatarını tasarlamak için oldukça uzun bir zaman harcamayı göze alabilir.
Eksiler
Meta’nın önerdiği donanım olan Oculus Quest 2 yaklaşık 350 dolarlık fiyat etiketine sahiptir. Tüm ekip için bu donanımı satın almak çok maliyetli olabilir.
Horizon’u kullanabilmek için temel oyun becerilerine sahip olmak gerekir. Oyunlarla arası iyi olmayanlar kullanmakta zorlanabilir.
Party.Space
Party.Space tarayıcı tabanlı çalışır ve son derece özelleştirilebilirdir. Anahtar özelliklerden biri, aynı anda birden fazla sohbet odasının bulunmasıdır. Örneğin, ana etkinlik için büyük bir oda mevcutken ayrıca birkaç özel oda daha aynı anda açılabilir. Büyük işletmeler ve fan toplulukları arasında popülerdir.
Diğer Metaverse platformlarından farklı olarak Party.Space, platformu sonuna kadar kullanmak için ek cihazlar gerektirmez. Kullanıcıların sadece internete bağlı bir cihaza ihtiyacı vardır.
Artılar
Hızlı ve kolay bir şekilde özelleştirilebilir.
Canlı akış hızlı bir şekilde organize edilebilir ve etkinlik sırasında ekranları paylaşmak veya sunumları göstermek kolaydır.
Aynı etkinlikte birden fazla sunucu olabilir.
Eksiler
Nispeten yeni bir bilgisayar ve güncellenmiş tarayıcıların yanı sıra hızlı bir internet bağlantısı gereklidir.
Microsoft Mesh
Minecraft ve Activision Blizzard’ı satın alan Microsoft, yakın gelecekteki Metaverse planları konusunda çok iddialı olduğunu açıkça gösterdi. Microsoft Mesh’e karma gerçeklik uygulamaları aracılığıyla herhangi bir cihazdan erişilebiliyor. Mesh, kendinizi fotografik gerçekçi bir karakter olarak yansıtmanıza ve bizzat oradaymışsınız gibi etkileşim kurmanıza olanak tanır. Modern teknolojiler sayesinde kullanıcılar göz teması, jestler ve yüz ifadeleri ile etkileşim kurabilir.
Artılar
VR gözlüğü olmayanlar mobil cihazları ile bağlanabilir.
Sezgisel bir arayüze sahiptir.
Eksiler
Mesh kesinlikle Microsoft Teams temelinde oluşturulmuştur. Bu nedenle Teams kullanmıyorsanız yalnızca Mesh kullanmak iyi bir deneyim sunamayabilir.
Decentraland
Bu pazardaki ilk oyunculardan biri olan Decentraland 2017'de piyasaya sürüldü. Bu platformun temel işlevi, NFT’leri ve kripto paraları kullanarak arsa satın almanız ve ardından kendi mağazanızı inşa etmenizdir. Decentraland, Ethereum blok zinciri üzerine kurulmuş sanal bir dünyadır ve kullanıcıları tarafından yönetilmektedir. İçeriği, dünyanın farklı yerlerindeki bilgisayarlarda barındırılır ve bu da onu merkezi olmayan bir platform haline getirir.
Decentraland'de iki tür token vardır. LAND, dijital gayrimenkulü temsil eden arazi parsellerinin mülkiyetini tanımlayan bir NFT'dir. MANA, diğer sanal hizmetler ve ürünlerle birlikte LAND satın almak için kullanılabilen bir kripto para birimidir.
Samsung, Nike, Coca Cola, Domino’s, Atari gibi bazı büyük global markalar Decentraland platformunda kendi mağazalarını açmış olmasına rağmen sanal bir etkinlik platformu olarak halen geliştirilme aşamasındadır.
Artılar
İlgi çekici çok sayıda element içerir. Decentraland’i keşfetmek için içinde saatlerce vakit geçirebilirsiniz.
Eksiler
Eşler arası iletişim seçenekleri hala biraz sınırlıdır.
Bir kripto cüzdanınız yoksa erişilebilir etkinliklerin hepsine dahil olmazsınız.
Gather
Gather genellikle Zoom'un eğlenceli bir versiyonu olarak tanımlanır. Çeşitli basit oyunlar içeren bir görüntülü sohbet platformudur. Gather’daki alanınızı ihtiyaçlarınıza göre özelleştirebilirsiniz. Platform ayrıca çeşitli atölye çalışmaları için de kullanılabilir. Gather ile sanal eğitimler eğlenceli bir hale dönüştürülebilir.
Artılar
Erişimi kolaydır. 90'lı yıllarda bilgisayar oyunları oynayan kişilere hoş bir nostalji yaşatır.
Kısa süreli ekip oluşturma faaliyetleri için idealdir.
Eksiler
Oyun içi iletişim biraz sınırlıdır.
Modern teknolojilere aşina olan çalışanlar çabuk sıkılabilir.
Roblox
Roblox, özellikle çocuklar ve gençler için bir oyun platformu olarak popülerlik kazanmıştır. Roblox'taki ilk Metaverse etkinliği 2021 baharında düzenlenmiştir. Bugün, ekip buluşmaları için giderek daha fazla kullanılmaktadır.
Sanal alemde oyun oynamak söz konusu olduğunda Roblox'un rakibi yoktur. Çalışanlarınızın birlikte eğlenmesi için kurumsal bir oyun bile oluşturabilirsiniz. Herhangi bir programlama becerisine gerek olmadan herkesin kendi benzersiz oyunlarını yaratmasına izin veren binlerce komut dosyası vardır. Roblox’ta özel avatarınızı tasarlayabilir ve başkalarının ziyaret etmesi için kendi evinizi ve mahallenizi yaratabilirsiniz. Roblox'un en büyük avantajlarından biri, insanlarla yüz yüze sohbet etme yeteneğidir.
Artılar
Çok çeşitli içerikler ve milyonlarca oyun vardır.
Eksiler
Etkinlik barındırma, ekran paylaşımı ve canlı akış yetenekleri biraz sınırlıdır.
Seçenekler arasında kaybolmayın
Şirketinizin etkinliği için en uygun platformu bulmak istiyorsanız, şu üç soruyu yanıtlayarak işe başlayabilirsiniz:
Kitleniz kim? Daha spesifik olmak gerekirse kaç kişi geliyor? Hepsi eşit derecede teknoloji meraklısı mı? Oyuna mı yoksa daha çok sohbete mi giriyorlar?
Etkinliğinizin formatı ne olacak? Sanal bir salonda “sadece birlikte takılmayı” mı planlıyorsunuz? Herhangi bir beyin fırtınası sonucu bekliyor musunuz? Etkinlik konuşma ve sunumları içeriyor mu? Kurum içi mi yoksa dışarıdan misafir mi bekliyorsunuz?
Gerçek etkinlikten önce bir demo yapabilecek misiniz?
Metaverse platformları dünyanın her yerinden konukları kolayca ağırlayabilir ve yeni nesil sanal toplantı ve etkinlikler yapmanızı sağlayabilir. Doğru platformu seçmek, ev sahipliği yapacağınız etkinliğin türüne, kullanıcı sayısına, tercih edilen platformlara bağlıdır. Sanal platformlar şirketlere birçok avantaj sunar ancak bu avantajlardan faydalanmak için doğru teknoloji ortağıyla çalışmak kritik bir öneme sahiptir.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm