22 Tem 2022
3 dk okuma süresi
Metaverse, son yılların belki de üzerinde en çok konuşulan kavramı oldu. Hem şirketleri hem de bireyleri etkileyecek pek çok uygulamaya ev sahipliği yapması beklenen Metaverse için bugünden hazır olmak isteyen büyük markalar, popüler sanal evrenlerde pazarlama çalışmalarına başladılar bile. Geleneksel pazarlama ilkeleri çerçevesinde stratejilerini oluşturan markalar bu yeni sanal evrenin sunacağı fırsatları nasıl değerlendirebileceklerini öğrenmeye devam ediyorlar. Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik gibi teknolojilerle bütünleşik olarak çalışacak olan ve blokzincir platformlarını temel alan bir ekonomi inşa etmesi beklenen Metaverse, yaratıcı fikirlere açık yenilikçi pazarlama aktiviteleri için büyük fırsatlar sunacak. Markalarının bilinirliğini artırmak ya da ürün ve hizmetlerinin tanıtımını yapmak isteyen şirketler, alışılagelmiş pazarlama faaliyetlerinin yerine daha yaratıcı ve insanların kolayca etkileşime girebileceği uygulamaları hayata geçirecekler. Özellikle Y ve Z kuşağına ulaşmak isteyen markalar, Metaverse’te doğru hamleler yapabilmek için yeni teknolojilere ve bu teknolojileri etkili bir şekilde kullanabilecek yetişmiş insan gücüne yatırım yapmak zorunda kalacak.
Metaverse, insanların dijital olarak yarattıkları avatarları aracılığıyla bir araya gelip, sanal gerçeklik teknolojisi ile etkileşime geçebildiği dijital platformlardan oluşan bir evrendir. Metaverse, kullanıcıların eş zamanlı olarak içinde yer aldığı, gerçek zamanlı üç boyutlu sanal dünyalardan ve simülasyonlardan oluşan geniş bir ağ olarak da düşünülebilir. Metaverse’ü oluşturan sanal ortamlarda; oyun oynamak, toplantı düzenlemek, alışveriş yapmak, eğitim almak, sanatsal aktiviteler düzenlemek, tasarım yapmak, üç boyutlu gezintiye çıkmak gibi pek çok farklı etkinliği sınırsız sayıda senaryo ile gerçekleştirmek mümkündür.
Metaverse tam anlamıyla hayata geçtiğinde, insanların günlük hayatlarındaki pek çok rutini gerçekleştirmek için kullanacakları bir sanal evren olma iddiası taşıyor. Bu hem eğlence hem sosyalleşme hem de iş için yoğun bir sanal gerçeklik kullanımı ile birlikte tüm alışkanlıkların da değişmesi anlamına geliyor.
Markalar açısından bakıldığında ise bu yeni sanal evrende yer almak, satış ve pazarlama faaliyetleri başta olmak üzere geleneksel iş süreçlerinin büyük bir dönüşüm geçireceğini gösteriyor. Metaverse şu anda hedef kitleye doğru mesajları iletebilmek için yenilikçi bir kanal olarak görülüyor olsa da ilerleyen yıllarda pazarlama stratejilerinin en önemli maddelerinden bir tanesi olma potansiyelini taşıyor. Markaların müşterileri kadar çalışanları için de yeni bir anlayışı inşa etmesi gerekiyor.
Pazarlama uzmanlarının Metaverse dünyasına geçiş ile birlikte karşılaşacakları yeni ortama şimdiden hazırlık yapması gerekiyor. Bunun için blokzincir teknolojisi ve kripto paralar konusunda temel seviyede eğitim alarak ilk adımı atabilirler. Metaverse ekonomisi tamamen kripto paralar üzerine kurulacağı için bu konuda yeterli bilgiye sahip olmak önem taşıyor. Ayrıca Metaverse konusunda uzman görüşlerini okumalı ve gelişmeleri yakından takip etmeliler. Decentraland gibi popüler Metaverse projelerine giriş yaparak, avatar oluşturmaktan diğer kişilerle etkileşim kurma yöntemlerine kadar her bir detayı kendi başlarına deneyimlemeleri de daha sağlıklı Metaverse pazarlama stratejileri kurabilmelerine yardımcı olacaktır. Şu an Metaverse projelerinde pazarlama faaliyetlerine başlamış olan markaların neler yaptıklarını ayrıntılı olarak incelemek de Metaverse dünyasına adapte olmak için atılacak adımlardan bir tanesidir.
Metaverse, iletişim kurma, alışveriş yapma ve sosyalleşme şeklimizi kalıcı olarak değiştirmeyi hedefliyor. Start-up şirketlerinden bireysel içerik üreticilere kadar hemen hemen herkes hedef kitlesi için dijital deneyimler planlayarak kendi "Metaverse ayak izini" oluşturabilir. Büyüklüğü ne olursa olsun markalar için Metaverse’ün sunduğu fırsatlar neredeyse sınırsızdır. Metaverse’te markalaşma çalışmalarına başlayan şirketler arasında; Nike, Zara, Adidas, Gucci, Burberry, Vans, Ralph Lauren, Samsung, Hyundai ve Coca Cola gibi dünya devleri sayılabilir. Metaverse mağazası açmak, sanal reklam panoları kiralamak, müşteri hizmetleri noktaları açmak, markaya ait özel NFT’ler çıkarmak gibi aksiyonlar alarak Metaverse’te markalaşma çalışmalarına başlamış çok sayıda marka bulunmaktadır.
Metaverse, markaların ürünlerini ve hizmetlerini tanıtmaları için oldukça geniş bir yelpazede yenilikçi fırsatlar barındırır. Açık dünya konseptiyle tasarlanmış olan Metaverse platformları aynen gerçek dünyadaki açık hava reklam panolarına benzer şekilde reklam alanlarına sahiptir. Reklamcılık profesyonelleri, bu alanlarla ilgili etkili stratejiler geliştirerek interaktif reklam çalışmaları hayata geçirebilirler. Bu sayede daha önce dijital pazarlama çalışmalarında görmeye alışık olduğumuz reklamlardan çok daha fazlasını sunan, etkileşime açık ve eğlenceli senaryolarla hedef kitleye doğru mesajları iletmek mümkün hale gelecektir. Ayrıca Metaverse evrenleri için hazırlanacak Yapay Zeka (AI) destekli yaratıcı reklamlar, sosyal medya mecraları ile entegre edilerek marka bilinci oluşturma açısından daha etkili bir hale getirilebilir. Artırılmış Gerçeklik (AR), Sanal Gerçeklik (VR) ve Karma Gerçeklik (Mixed Reality) teknolojilerinin hepsini birden kapsayan Genişletilmiş Gerçeklik (Extended Reality) uygulamaları ile Metaverse’te son derece yaratıcı ve benzersiz reklam çalışmaları hayata geçirilebilir.
Markaların pazarlama çalışmalarında kullandıkları en popüler Metaverse evrenleri arasında; Decentraland, The Sandbox, Roblox, Bloktopia, Axie Infinty ve My Neighbor Alice sayılabilir. Son derece dinamik ve hızlı büyüyen bir sektör olduğu için pazarlama uzmanlarının güncel gelişmeleri yakından takip etmesi ve gelecekvadeden yeni projeler hakkında güncel bilgilere sahip olması önemlidir.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm