3 Ağu 2020
3 dk okuma süresi
Dijitalleşmenin tüm kuralları yeni baştan yazdırdığı ve hayatın 7/24 online olduğu çağımızda startup, girişimci, inovasyon ve inovatif fikir kavramları sık sık karşımıza çıkan kavramlar. Kimi zaman yaratıcı fikirler kaynak yetersizliğiyle düşlerde veya arkadaş sohbetlerinde kalırken kimi zaman fikrin sahibinin adını dergilerde kalın puntolarla yazılmış olarak görüyoruz. Peki, girişimci olunur mu doğulur mu? Blog yazımızda bu sorunun yanıtını bulmaya çalıştık.
İlham veren girişimcilik hikâyeleri genellikle yoksul bir yaşamla başlar. İş hayatında sorun yaşayanlar da kendi işinin patronu olma hayaliyle muhteşem girişimcilik hikâyeleri okuyarak hayal kurar. Kimileri hayalini gerçekleştirirken kimileri risk alamadığı için fikirlerinin üstünü örter. İşte tam da bu noktada dikkat çeken bir şey var: Risk. Girişimcilik pek çok kaynakta zorlu ve karmaşık bir süreçle birlikte anlatılır. Risk de tüm bu zorlukları ifade eder.
Girişimci nedir, girişimcinin özellikleri nelerdir?
Ekonomistlerin, politikacıların, akademisyenlerin ve iş profesyonellerinin dilinden düşürmediği girişimcilik kavramı farklı şekillerde tanımlanır. Örneğin, Google için girişimcilik “geçmişi gelecekle birleştiren ve şimdiyi yaratan yetenek”, Microsoft için ise “fayda ve prestij odaklı tüm eylemlerin kesiştiği nokta” anlamına gelir.
Gelelim esas soruya girişimci nedir? Elbette girişimci için de pek çok tanım söz konusu. Girişimcinin taşıdığı özellikleri de anlatan en iyi tanım şöyle: İnsiyatif alan, sosyal ve ekonomik düzeni organize eden ve başarısızlık rislini kabul eden kişi. Bu bağlamda girişimcinin özellikleri; yenilikçi, risk alan, inisiyatif kullanabilen, örgütleyici, değer yaratan, fırsat yönelimli ve kararlı olarak sıralanabilir.
Girişimci doğulur görüşü
Girişimcilerin özellikleri karakter ile girişimcilik arasında doğrudan bağ olduğunun göstergesi. İnsanların bazıları diğer insanları kısıtlayıcı veya teşvik edici şekilde etkileyebilir. Girişimcilikte kişilik özelliklerine ve risk alabilme yetkinliğine bakmak gerekir. Genetik mirasla gelen kişiliğe davranışsal veya sosyal öğrenme ile elde edilen özellikler eklendiğinde girişimci ruh ortaya çıkar.
Girişimcilik ruhu için anahtar kelimeler kararlılık, cesaret, gözlem yeteneği, yaratıcılık diyebiliriz. Girişimci eğitimleri elbette teorik olarak bilgi edinmede etkili olacaktır; fakat herhangi bir risk karşısında tercihleri değiştiremez. Dolayısıyla henüz kanıtlanmamış olsa da girişimcilik geni başarılı girişimcilik hikâyeleriyle iz bırakıyor.
Girişimcilerin en başarılı bulduğu yurtdışındaki girişimci Elon Musk, hayalleriyle adeta dünyayı şekillendiriyor. 1971 yılında ırkçı ayrımcılığın yaşandığı Güney Afrika’da doğup büyüyen Elon Musk, 12 yaşındayken sadece 6 ayda programlamayı kendi kendine öğrenmiş. Sömürge döneminde çevrsi tarafından dışlanırken geliştirdiği Blaster adındaki oyunuünlü bir şirkete satmayı başardı. Sonrasında ise pek çok başarılı girişime imza attı. Elon Musk, girişimcilik ruhunun doğuştan geldiğinin kanıtı.
Girişimci olunur görüşü
Girişimcilik eğitim programları girişimciliğin sonradan olunabileceğini savunur. Girişimci olunur görüşünü savunanlara göre girişimcilik öğrenilen, geliştirilebilen ve çalışılarak kazanılan bir eylem. Elbette insanlar ilgi duydukları alanda daha geniş bakış açısıyla düşünerek başarılı olabilir. Bu noktada önemli olan tutkuların açığa çıkarılabilmesi.
Herkes girişimci olur mu veya girişimci olunur mu doğulur mu sorusunun yanıtını elbette kesin olarak evet ya da hayır şeklinde yanıtlamak mümkün değil. Harekete geçmek için motivasyonu olmayan bir kişinin girişimci olması ve değer yaratabilmesi zor. İşleri ertelemek için bahanelere sığınmayan, planlı olmayı yaşam biçimi olarak benimseyen, araştırmaktan öğretmekten ve öğrenmekten yılmayan biri fikirleriyle değer yaratmak için harekete geçebilir.
Nevzat Aydın, Türkiye’de girişimcilik ve yatırımcılık dendiğinde akla ilk gelen isim oluyor. Sıradan bir hayat süren Aydın, San Francisco’da sürdürdüğü yüksek lisans eğitimi sırasında, Silikon Vadisi’ndeki start-up ortamını gözlemlemiş. Startup ekosisteminde yemek siparişi modellerini Türk tüketicisine ve Türk pazarına özel bir model olarak geliştirmiş. 2001’de Yemeksepeti.com’u hayata geçirmiş ve Türkiye’ye internet girişimciliği kavramını kazandırmıştır. Nevzat Aydın, girişimci olunur görüşüne örnek oluşturuyor.
İnnova dijital pazarlama çözümleri
Hızlı değişen dünyada süreklilik sağlayabilmek ancak, işletmenin karar verme yapılarının, pazarlama altyapılarının da dinamik, kolay yönetilebilir olması ile mümkün olur. Hedef kitlenize ulaşmak, doğru bilgileri toplamak, analiz etmek ve anlamlı bilgiye dönüştürmek ve girişiminizle başarıya ulaşmak için, İnnova uzmanlığı ve deneyiminin bir araya gelmesinden oluşan İnnova dijital pazarlama çözümlerini kullanabilirsiniz.
Türkiye’de ve dünyada Microsoft, SAP, Cisco, IBM vb. pek çok markayla üst seviye iş ortaklığı bulunan İnnova’nın Müşteri Deneyimi Tasarımı Çözümleri sayesinde verileri anlamlı bilgiye dönüştürerek hedef kitleye ulaşabilirsiniz.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm