En önemli 7 metaverse stratejisi
10 Haz 2022
4 dk okuma süresi
Teknoloji ve iş dünyası Metaverse projeleri ile birlikte yeni bir dünyaya adım atarken stratejik davranmak zorunda. Bu yazımızda Metaverse yolculuğuna başlamadan evvel göz önünde bulundurulması gereken en önemli 7 stratejinin üzerinde duracağız.
Metaverse şu anda pek çok kişi için teknolojinin Vahşi Batısı gibi görünüyor olabilir. Bu yeni konseptin içinde yer almak için bir organizasyon stratejisi oluştururken önceliği teknolojik liderliğe değil insanlara ve iş hedeflerine vermek gerekiyor.
Kalıcı, birlikte çalışabilen, geçişken ekonomiyi destekleyen ve sürükleyici bir deneyim sunan dijital platformların bir bütünü olarak tasarlanan Metaverse için henüz yolun başındayız. Bununla birlikte, Metaverse benzeri deneyimler sağlamak için yapay zekâ, artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve blok zinciri gibi yapı taşı teknolojilerinden bazıları şirketler tarafından kullanılmaya başlandı. Bu yazımızda yöneticilerin aklında tutması gereken 7 Metaverse stratejisi ile birlikte yapılması ve yapılmaması gerekenleri ele alacağız.
Diğer herhangi bir dijitalleşme projesinde olduğu gibi Metaverse projeniz de genel iş stratejinizi destekleyecek şekilde kurgulanmalıdır. Metaverse konsepti şu an en çok konuşulan kavramların başında geliyor olsa da iş hedeflerinize ulaşmak için kullanacağınız araçlardan bir tanesi olduğunu unutmayın. Öncelikle müşteri stratejiniz üzerinde düşünmeli ve ardından hangi araçları kullanacağınıza karar vermelisiniz. Bu yaklaşımı uygulayarak stratejinizi daha sağlam temellere oturtabilirsiniz.
Örneğin, kurumsal emlakçılık işi yapan bir şirket, potansiyel müşterilerine ofisleri göstermek için Metaverse’ü kullanabilir. Bir perakende şirketi ürünlerinin Metaverse’te sanal olarak deneyimlenmesini sağlayabilir. İnsan kaynakları firmaları iş görüşmelerini için Metaverse’ten faydalanabilir.
Özetle, Metaverse stratejisi oluştururken fırsatların nerede olduğunu görebilmek için kullanılan teknolojiye değil, iş hedeflerine odaklanmak gerekir.
Herhangi bir teknoloji stratejisi oluştururken insanları merkeze koymak çok önemlidir. Teknoloji projeleri, insanların teknolojiyi nasıl kullandığını anlamadan başarıya ulaşamaz. Bu yalnızca Metaverse konsepti için değil diğer tüm teknolojilere olan yaklaşımınızla da ilgilidir.
CIO’lar insanlara odaklanmanın bir parçası olarak Metaverse platformlarının barındırdığı risklere karşı da hazırlıklı olmalıdır. Bir strateji oluştururken olası yasal sorunlar ve insanlardan kaynaklanan diğer riskler de göz önünde bulundurulmalıdır.
Metaverse kavramı tartışmasız bir şekilde günümüzün en abartılmış teknoloji konseptidir. Metaverse’ün keşfetmeye değer bir alan olduğuna karar veren şirket yöneticilerinin stratejik olarak ilerlemesi gerekir. İlk yapılması gereken işlerin başında ise nasıl bir kullanıcı deneyimi sunduğunun denenmesi gelir. Yöneticilerin bir VR gözlük alıp Metaverse platformlarından bir tanesini kullanarak ekipleri ile bir toplantı yapması iyi bir ilk adım olabilir.
Şirket yöneticileri, Metaverse ile ilişkili teknolojileri denerken bu deneyimden başkalarının da faydalanmasını sağlamalıdır. CIO’lar, dijital ikizler ve dijital varlıklar oluşturarak meslektaşlarının Metaverse konseptinin sahip olduğu potansiyeller hakkında fikir sahibi olmalarına yardımcı olabilir. Henüz Metaverse için geniş kapsamlı bir altyapı olmasa bile temel aldığı teknolojilerden yine de faydalanılabilir. Bu sayede Metaverse’ün nasıl kullanabileceği konusunda şirket çalışanlarının fikir geliştirmesine katkı sağlanmış olur.
Örneğin, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinin ne olduğu ve iş için nasıl kullanılabileceği tam olarak anlaşılırsa, Metaverse’ün altında yatan tüm teknolojiler bir araya gelmeye başladığında ortaya çıkacak potansiyel fırsatlar daha iyi öngörülebilir.
Diğer teknoloji girişimleri ve dijitalleşme projeleri gibi Metaverse girişimleri de sağlam bir öngörü gerektirir. CIO’lar ve şirket yöneticileri, olası senaryo ve kullanım örneklerini anladıktan sonra kendi projelerini hayata geçirmek için hangi teknolojilere ve yeteneklere ihtiyaç duyacaklarını daha iyi belirleyebilir. Ayrıca bu kaynakları sıfırdan inşa etmek, satın almak veya dışarıdan yönetmek konusunda daha sağlıklı bir tercihte bulunabilir.
Örneğin, CIO’lar ekiplerinin Microsoft Mesh ya da Meta Presence Platform’da uzmanlaşmasını isteyebilir. Benzer şekilde Unity’nin 3D Unreal Engine aracını kullanabilen geliştiricileri istihdam etmeyi de düşünebilir.
Buna ek olarak ortaya çıkacak yeni donanım ihtiyaçlarını ve bunların yenileme/bakım masraflarını da planlamak gerekir. Metaverse platformu geliştikçe; çalışanların, iş ortaklarının ve müşterilerin platforma entegrasyonu için gerekli gereksinimleri de göz önünde bulundurmak gerekir.
CIO’lar, mevcut tedarikçilerini Metaverse platformlarına nasıl entegre edeceklerini de planlamalılar. Örneğin, Microsoft karma gerçeklik platformu Mesh’in sunduğu avantajları bu yıl içinde Teams aracına entegre edeceğini şimdiden duyurdu. Şirketiniz hazır olsa da olmasa da önümüzdeki dönemde çalıştığınız bazı tedarikçilerin Metaverse benzeri platformlar hayata geçirdiklerini göreceksiniz. Dolayısıyla önemli tedarikçilerinizin Metaverse yol haritalarını şimdiden öğrenmeniz ileride sağlıklı bir entegrasyon için iyi olacaktır.
Metaverse tek bir platformdan oluşmuyor. İleride birbirleri ile entegre olarak Metaverse’ü oluşturması beklenen çok sayıda farklı seçenek bulunuyor. Bu nedenle şirketinizin iş hedeflerine ulaşmak için hangi platformun daha uygun olduğuna karar vermek, Metaverse stratejisinin önemli bir kısmını oluşturuyor. Şirketinize özel olarak oluşturulmuş bir platform inşa edebileceğiniz gibi Decentraland veya Roblox gibi ana akım platformlardan bir tanesinde yer almayı da tercih edebilirsiniz.
Bir Metaverse stratejisi geliştirirken öncelikle aşağıdaki soruları cevaplamak gerekiyor;
· Platformunuz herkese açık mı olacak? Yoksa sınırlı bir kitle mi kullanacak?
· Ne tür bir deneyim yaşatmayı planlıyorsunuz?
· Platformunuzda her şeyi siz mi kontrol etmek istiyorsunuz? Yoksa platform sağlayıcısının sunduğu haklar sizin için yeterli mi?
· İnsanların nerede, nasıl ve ne zaman etkileşim kurabileceklerini kontrol etmek istiyor musunuz?
Ana akım platformları tercih edersiniz daha hızlı ve kolay bir şekilde kullanıcı sayınızı artırabilirsiniz fakat bunun karşılığında sizin için çok değerli olan kullanıcı verilerinden vazgeçmeniz gerekebilir. Bu nedenle farklı Metaverse platformlarını araştırmalı, iş hedeflerinize en çok katkı sunacağını düşündüğünüzü seçmelisiniz.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm