Dijital dönüşümün 4 temel yapı taşı

dijital-donusumun-4-temel-yapi-tasi

21 Eki 2022

3 dk okuma süresi

Dijital dönüşüm sadece harika web siteleri ve mobil uygulamalar oluşturmaktan ibaret değildir. Sadece daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamakla da ilgili değildir. Bunlar kesinlikle başarı için kritik unsurlar olsa da bir işletmenin dijital bir dünyada başarılı olmak için nasıl çalıştığını gerçekten yeniden tasarlamak çok daha fazlasını gerektirir. Birçok kuruluşun dijital dönüşüm hedeflerine ulaşmada yetersiz kaldığı nokta da tam olarak burasıdır. Bir kuruluşun bütünsel bir dijital dönüşüm gerçekleştirebilmesi için aşağıdaki dört temel unsuru özümsemesi gerekir;

·       Uçtan uca müşteri deneyimine öncelik vermek

·       Liderlik-ekip uyumunu sağlamak

·       Çevik planlama ve yatırımlara odaklanmak

·       Değer akışı eşlemesini dikkate almak

1. Uçtan uca müşteri deneyimi

Dijital dönüşüm müşteriyle başlamalıdır. Şirketinizi, ürününüzü ve hizmetlerinizi ilk nasıl tanıyacaklarından, şirketinizi en iyi nasıl anlayabileceklerine ve sizinle iş yapmak isteyip istemediklerine nasıl karar verebileceklerine kadar yolculuklarını tanımlamalısınız.

Deneyimi her iki taraftan düşünmek de önemlidir: Müşteriyi nasıl keşfedecek ve hakkında nasıl daha fazla bilgi edineceksiniz? Yolculukları boyunca onlara kim yardımcı olacak? Karar verirken, ürün ve hizmetler konusunda esneklikleri veya seçenekleri var mı? Çapraz satış ve üst satış teklifleri nasıl ve nerede yolculuğun bir parçası haline geliyor?

2. Departmanlar arası liderlik uyumu

Dijital dönüşümü sağlamak için içeriden değişim gerekir. Büyük şirketlerdeki dijital dönüşümlerin çoğu, ekiplerin tek bir ekip olarak birlikte çalışma yetisine sahip olmaması ve işlerin işbirliğini teşvik edecek şekilde kurgulanmaması nedeniyle yetersiz kalır. Müşteriyi ilk sıraya koymanın yanı sıra, İK, hukuk, işletme, satış, pazarlama, finans ve diğer departmanlar arasındaki engelleri yıkarak departmanlar arası liderlik uyumunu sağlamaya odaklanmalıdır.

3.Çevik planlama ve yatırımlar

Büyük kuruluşlarda, mali bütçe planlama süreci tipik olarak yılda bir kez gerçekleşir ve değer yaratmayı başaran girişimlere öncelik vermeyi amaçlar. Bu süreçte yöneticilerin, örneğin 1.000 projeden 600'ünün finanse edileceğine karar verdiklerini düşünelim. Gerçekte bu 600 projeden bazıları başarılı olamayacaktır. Son iki yılda pandemi sürecinde yaşanan zorlukları düşündüğümüzde müşterilerimizin veya işimizin bir yıl sonra neye ihtiyaç duyacağını doğru bir şekilde tahmin etmenin artık çok zor olduğunu söyleyebiliriz.

Bunun yerine, minimum uygulanabilir ürün yaklaşımını düşünelim. Başlangıçta daha fazla fikri finanse edip ardından hangi değer önerisinin bir sonraki finansman turuna kalacağına karar verebilirsiniz. Sadece 600 proje için paranız olduğunu söylemek yerine, her üç ayda bir başarılı olan projelere daha fazla fon aktaracağınızı ve ilerleme göstermeyen projelerin fonunu durduracağınızı bildirebilirsiniz. Bu yaklaşım, daha fazla fikri desteklemenizi sağlar, bir yaratıcılık ve inovasyon kültürü yaratır ve ekipleri en iyi fikirlerini ortaya koymaya teşvik eder.

4. Değer akışı haritalaması

Son olarak, bütünsel bir dönüşümün parçası olarak, değer akışı haritalamasında daha iyi olmayı hedefleyin. Çevik metodolojileri kullanmalı, bir değer akışı oluşturmalı ve projelerin ilerleyişini gözlemlemek için üç ayda bir Program Artışı (PI - Program Increment) planlama süreçlerini yürütün.

Basitçe ifade etmek gerekirse, bir değer akışı, şirketin bir ürünü veya hizmeti son müşteriye ulaştırmak için attığı adımlardan oluşur. Değer akışları, bir kuruluşun dönüşümünün genel başarısını tanımlayan müşteri deneyimi, tasarım tarzı, stratejik planlama, yatırım tahsisi, teslimat yol haritası, KPI'lar vb. gibi birçok dönüşüm temasında bir kılavuz ve yönetişim mekanizması görevi görür.

Her dönüşüm temasının bir dizi uygulaması ve yönergesi vardır. Birden fazla dönüşüm teması yürütülürken değer akışlarını temel alarak optimize etmek, büyük ekiplerin ve liderlerin nihai hedefe odaklanmalarına ve kayıpları önemli ölçüde azaltmalarına yardımcı olur.

Dijital dönüşümün önündeki engeller

Kuruluşlar, yukarıdaki unsurlardan biri veya daha fazlasını ihmal ettiğinde dijital dönüşüm yolculuklarında engellerle karşılaşabilirler. Planlamadan önce işe teknoloji seçimi ile başlayan pek çok dijital dönüşüm çalışması nihayetinde başarısızlıkla sonuçlanır. Dijital dönüşüm dijital işler yapmak için teknolojiyi kullanmakla değil, değişim liderliğiyle ilgilidir. Yukarıdan aşağıya doğru bütünsel olarak ele alınmalıdır.

Yetenek ve kültürden kaynaklanan sorunlar

Dijital dönüşüm, kuruluşun tüm seviyelerinde önemli bir değişim yönetimi gerektirir. Departmanlar arası liderlik uyumu bu noktada kritik bir rol oynar. Liderler vizyon konusunda aynı fikirde değilse çalışanlar da değişime direnecektir.

Liderliğin gerektirdiği yetenekler

Bütünsel bir dijital dönüşüm için bu yazımızda yer verdiğimiz dört yapısal unsuru temel almak sizi doğru yola sokacaktır ancak başarıya giden yolda ilerlemeniz için güçlü liderlik becerilerine de ihtiyaç vardır.

Ücretlendirme önemli olsa da bir çalışanın bir şirkette kalıp kalmayacağını belirleyen temel faktör, düzenli olarak değer verildiğini, takdir edildiğini ve desteklendiğini hissetmesidir.

Ekibinizle açık, dürüst ve şeffaf diyaloglar kurmanız da önemlidir. Ekibinizin ve müşterilerinizin ne durumda olduğunu anlamak, işlerin yolunda gidip gitmediğini ve rotayı düzeltmeniz gerekip gerekmediğini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Son olarak, düşüncelerinizi paylaşacak, planlarınızı yeniden düşünecek ve zor konuşmalar yapacak cesarete sahip olmalısınız. Kuruluşunuz şeffaflık, hesap verebilirlik ve yapıcı meydan okuma kültürüne dayanıyorsa, ekipleriniz bu açık sözlülüğü çok daha fazla takdir edecektir.

İlgili Postlar

Uretken-yapay-zeka-dijital-donusumu-nasil-etkiliyor

Üretken yapay zekâ günümüzde dijital dönüşümü nasıl etkiliyor?

30 Eki 2024

Dijital Dönüşüm
Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr