13 May 2022
3 dk okuma süresi
Metaverse’ün tam olarak hayatımıza ne zaman gireceği konusunda henüz bir fikir birliği olmasa da CIO’ların şimdiden harekete geçerek bu yeni konseptin şirketlerine ne gibi etkileri olacağı konusunda ayrıntılı bilgi sahibi olması gerekiyor.
Metaverse kavramının son dönemde yakaladığı popülarite her geçen gün artıyor. BT alanındaki yöneticilerin Metaverse ile hem şirketlerinin işleyişinin hem de müşterileri ile kurdukları iletişimin nasıl bir değişim geçireceğini düşünmeleri gerekiyor. Bir CIO açısından bakıldığında Metaverse kavramının ana konsepti aşağıdaki sorular etrafında şekilleniyor;
· Metaverse nedir? Ne zaman hayatımıza girecek?
· Metaverse hangi teknolojilerden güç alıyor?
· Bir CIO olarak neden Metaverse ile ilgilenmeliyim?
· Metaverse’e hazırlık için neler yapılması gerekiyor?
Şimdi bu sorulara tek tek daha yakından bakalım.
Metaverse, basitçe anlatmak gerekirse insanların avatarları aracılığıyla bir araya geldiği ve etkileşime geçebildiği sanal ortamlardan oluşan bir evrendir. Metaverse, sınırsız sayıda kullanıcı tarafından eş zamanlı olarak deneyimlenebilen, gerçek zamanlı üç boyutlu sanal dünyalardan ve simülasyonlardan oluşan geniş bir ağ olarak da tanımlanabilir. Özellikle Facebook ve ona bağlı olan alt şirketlerin “Meta” çatısı altında birleşmesi ile hız kazanan yatırımlar Metaverse projelerine olan ilgiyi de artırıyor. Son bir yıl içerisinde bazı büyük markalar kendi Metaverse projelerini duyurdu ve sanal mağazalarında ilk müşterilerini ağırlamaya başladı. Yine de henüz yolun başındayız diyebiliriz.
Metaverse’ün hayata geçmesi üç ana konuda yaşanacak ilerlemelere dayanacak. Bunlar; gerçek dünyayı kolay bir şekilde sanal dünyaya taşıyabilme, gerçek dünyanın üç boyutlu olarak sanal dünyada temsil edilebilmesi ve kripto paralara dayanan Web 3.0 ekonomisi olarak sıralanabilir. Bu üçü tam anlamıyla birlikte uyum içinde çalışabilir hale geldiğinde gerçek anlamda bir Metaverse deneyimi yaşayabileceğiz.
Şu an hayata geçmiş olan Metaverse projeleri, her biri kendi özel amacı için inşa edilmiş ve halen geliştirilmekte olan farklı sanal dünyaların bir koleksiyonu gibi düşünülebilir. Bazı uzmanlar bu durumu internetin ilk günlerine benzetiyor. Günümüzde mevcut bilgi işlem gücü, yazılım protokolleri ve ağ kapasitesi, gerçek bir Metaverse yaratmak için henüz yeterli değil. Yine de Metaverse’ün sunacağı iş fırsatlarını, getireceği güvenlik risklerini ve ihtiyaç duyulacak yasal regülasyonları anlamaya yetecek kadar örnek mevcut.
CIO’lar muhtemelen Metaverse’ü destekleyen teknolojilerinin pek çoğuna aşinadır. Bunlardan en önemlileri aşağıdaki şekilde sıralanabilir;
· NFT’ler, blok zincir teknolojisi ve kripto paralar: Blok zincir teknolojisi, dijital varlıkları almak, satmak ve saklamak için merkeziyetsiz bir ortam sağlar. Son dönemin popüler dijital varlıkları olan NFT’ler, kripto paralarla aynı blok zincir teknolojisine dayanır. NFT’ler bir sanat eserini, çevrimiçi oyunlarda kullanılan eşyaları ya da sanal alemde bir arsayı temsil edebilir.
· Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik: Bu iki teknoloji, Metaverse için etkileyici bir kullanıcı deneyimi oluşturulabilmesini sağlar.
· Yapay Zekâ: Metaverse içinde yazılımla yaratılmış sanal karakterlerle gerçek bir insana yakın deneyimler yaşayabilmek gibi pek çok farklı alanda karşımıza çıkacak.
· Nesnelerin İnterneti: İnternete bağlı cihazların birbirleri ile veri paylaşarak uyum içinde çalışmasını sağlayan bu teknoloji, Metaverse içinde hazırlanacak gerçek zamanlı simülasyonlarda sıklıkla kullanılacak.
CIO’lar, özellikle şirketin üst seviye yöneticilerine Metaverse’ün sunacağı iş fırsatlarını, muhtemel güvenlik risklerini, pazarlama faaliyetlerine ve müşteri ilişkilerine nasıl yansımaları olacağını şimdiden anlatmaya başlamalılar. Şirketlerin fiziksel mağazalarının ve web sitelerinin yanına üçüncü bir alan olarak Metaverse’teki yerlerini eklemeye hazırlanması tavsiye ediliyor.
Metaverse, potansiyel müşterilerin yanı sıra şirket çalışanları için de farklı fırsatlar barındırıyor. Sanal gerçeklik teknolojisi destekli eğitimler, seminerler, çalışanlar için özel aktiviteler, ekip çalışmaları ve iş toplantı gibi pek çok konuda fark yaratacak uygulamalar hayata geçirilebiliyor.
CIO’ların şirketlerini bu yeni dünyada öne çıkarabilmesi için kendilerini geliştirmeleri önem taşıyor. CIO’ların işin teknoloji kısmı ile ilgilenmenin dışında potansiyel fırsatlar ve oluşturulacak strateji perspektifinden de üst düzey yöneticilerini yönlendirmesi gerekiyor.
Bir CIO’nun şirketini Metaverse’e hazırlarken aşağıdaki adımları izlemesi tavsiye ediliyor;
1- Metaverse stratejinizi oluşturun
2- Potansiyel riskleri belirleyin
3- Mevcut Metaverse platformlarını deneyin
4- Farklı senaryolar için kullanım testleri yapın (Zoom yerine Metaverse’te toplantı gibi)
5- Acele kararlar almayın, gelişmeleri yakından takip edin
6- İnsan gücü, yazılım ve BT altyapısı için yapmanız gerekecek yatırımları planlayın
7- Bireysel olarak farklı Metaverse projelerini deneyimleyin
Sanal dünyalar ekosistemi olarak düşünebileceğimiz Metaverse, farklı platformların birlikte çalışması felsefesine dayanır. Şu anda hayata geçirilen platformlara baktığımızda iş birliği yerine tam bir rekabet ortamı olduğunu görüyoruz. Herkesin üzerinde mutabık kaldığı ortak bir tanımı bile olmayan Metaverse için gidilmesi gereken çok yol var ancak CIO’ların şimdiden ne yapmaları gerekeceği konusunda gerekli bilgileri öğrenip şirketlerine yön gösterici olmaları gerekiyor.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm