SaaS sektöründe bizi hangi inovasyonlar bekliyor?
Yazılım uygulamalarının hizmet olarak sunulduğu bilişim modelini ifade eden SaaS (Hizmet olarak Yazılım), geleneksel yazılım dağıtım modellerinden farklı olarak kullanıcılara genellikle web tarayıcıları üzerinden erişilen ve bulut tabanlı sunucularda barındırılan yazılım uygulamaları sağlıyor.
2 Şub 2024
2 dk okuma süresi
Yazılım uygulamalarının hizmet olarak sunulduğu bilişim modelini ifade eden SaaS (Hizmet olarak Yazılım), geleneksel yazılım dağıtım modellerinden farklı olarak kullanıcılara genellikle web tarayıcıları üzerinden erişilen ve bulut tabanlı sunucularda barındırılan yazılım uygulamaları sağlıyor.
Yazılım lisanslama, yükleme ve bakım gibi teknik detaylarla uğraşmadan hizmeti kullanma imkânı sunan SaaS modeli çoğunlukla abonelik temelli ücretlendirmeyle çalışıyor. Böylece işletmeler için maliyetler daha öngörülebilir ve esnek bir hale geliyor. Kurumların yazılım ihtiyaçlarına hızlı, verimli ve ekonomik bir şekilde yanıt veren SaaS her geçen gün daha çok işletmenin iş süreçlerine dahil oluyor.
Son 10 yılda hızla büyüyen SaaS sektörünün 2024’te pazar değeri bakımından zirveye ulaşacağı tahmin ediliyor. Maliyet verimliliği, ölçeklenebilirlik ve evrensel erişilebilirlik gibi faktörlerin yönlendirdiği SaaS ürünleri hemen her sektöre nüfuz ederek iş operasyonlarını yeniden şekillendiriyor.
Araştırmalara göre SaaS sağlayıcılarının %85'i gelecek altı ay içinde güvenlik ve veri gizliliği noktasında geliştirmeler planlıyor. Sağlayıcıların entegrasyonlardan ve yapay zekadan daha fazla faydalanması ve bu teknolojilere yönelik düzenleyici incelemelerin artması nedeniyle güvenlik standartlarının karşılanması için yenilikçi çözümlere ihtiyaç duyuluyor.
Yapay zekâ ve makine öğrenimi artık SaaS platformlarında ana akım haline geliyor. Ürünlerini geliştirmek ve görevleri otomatikleştirmek için bu teknolojileri kullanan sağlayıcılar, yapay zekâyı acil bir yatırım önceliği olarak konumlandırıyor.
SaaS sağlayıcıları genellikle ürün yelpazelerini API'lar aracılığıyla genişletiyor ve bu genişleme sürecine yapay zekâ konusunda uzmanlaşmış ortakları da dahil ediyor. Araştırmalar gösteriyor ki SaaS sağlayıcılarının %57'si gelecek altı ay içinde üçüncü taraf hizmetleri ve uygulamalarıyla bağlantılarını geliştirmeyi planlıyor.
2023’te SaaS sağlayıcılarının yapay zekâ teknolojilerini benimsenmesinde kayda değer bir genişleme yaşanmasının ardından yapılan araştırmalara göre SaaS sağlayıcılarının %75'i ürünlerine veya arka ofis işlevlerine yapay zekâ ve makine öğrenimi yeteneklerini dahil ediyor. Ayrıca %23’lük bir kesim ise potansiyel kullanım senaryolarını araştırıyor.
Yapay zekâ için temel çerçeve görevi gören makine öğrenimi algoritmaları SaaS sağlayıcıları tarafından yaygın biçimde kullanılıyor. Günümüzde sağlayıcıların %43'ü ürünlerine makine öğrenimini dahil ederken %15'lik kesim ise bu teknolojiyi arka ofis operasyonlarında değerlendiriyor. Bu entegrasyon, anlamlı içgörüler elde etmelerine ve veri içindeki ilişkileri tanımlamalarına yardımcı oluyor.
Üretken yapay zeka modelleri barındırdığı yetenekleri sayesinde büyük heyecan yaratıyor. Geride bıraktığımız yılda işletmeler üretken yapay zekâyı hızla benimsedi ve iş süreçlerine dahil etti. Sağlayıcıların %38'i son 12 ay içinde ürünlerinde metin, resim veya diğer medyaları oluşturabilen üretken yapay zekâ çözümlerini piyasaya sürdü. Böylece kurumlar üretken yapay zekânın avantajlarından pek çok alanda yararlanma imkanına kavuştu.
Makinelerin insan dilini anlamasını ve etkileşime girmesini sağlayan yapay zekâ, SaaS çözümlerinde de öne çıkıyor. Sağlayıcıların %21'i, platformlarını geliştirmek için doğal dil işlemeden yararlanıyor. Örneğin, popüler videolu görüşme uygulaması Zoom aracılığıyla yapılan toplantılarda önemli noktaların not alınması ya da özet çıkarılması için doğal dil işlemeden destek alınıyor.
Dünyanın en büyük SaaS organizasyonlarından biri olan Workday’in hazırladığı bir araştırmaya göre iş dünyasındaki karar vericilerin %73'ü yapay zekâ ve makine öğrenimini benimseme veya yatırımlarını artırma zorunluluğu hissediyor.
SaaS sağlayıcılarının neredeyse yarısı (%42) önümüzdeki 12 ay içinde piyasaya sürülmesi planlanan yeni yapay zekâ temelli ürün yenilikleri ve çözümleri üzerinde aktif olarak çalışıyor. Üretken yapay zekânın sadece 2024’ün değil önümüzdeki birkaç sene için de SaaS trendlerinde en üst sıralarda olacağı öngörülüyor. Bununla beraber SaaS sektörünün 2024’te daha da büyüyeceği ve daha çok işletmenin SaaS uygulamalarından faydalanacağı tahmin ediliyor.
İlgili Postlar