24 Şub 2022
3 dk okuma süresi
Yazılım tanımlı ağlar (Software Defined Networks – SDN) gelişiyor ve eskisinden çok daha kabiliyetli hale geliyor. Bu gelişim, SDN'in daha iyi görünürlük, güvenlik ve verimlilik gibi faydalarını küçük işletmeler için erişilebilir hale getiriyor.
Orta ve büyük ölçekli işletmeler, operasyonları otomatikleştirmenin, tutarlılığı sağlamanın, daha fazla esneklik getirmenin ve sorun giderme sürelerini azaltmanın bir yolu olarak yazılım tanımlı ağ oluşturmayı benimsiyor. SDN olgunlaştıkça ve yeniden odaklandıkça, daha fazla küçük işletme SDN'nin avantajlarından faydalanabilir.
SDN mimarileri geleneksel olarak büyük veri merkezlerini veya yüzlerce hatta binlerce ağ cihazına sahip şirketleri hedef aldı. SDN ilk ortaya çıktığında, bu tekniğin faydalarının ancak binlerce cihaza sahip olan ağlarda ortaya çıkacağı düşünülüyordu. Bu kanı, SDN zaman içerisinde geliştikçe değişti. Bu teknolojik trend, büyük hacimli veri merkezi kurulumlarından öğrenilen tecrübelerle olgunlaştı. Örneğin Amazon, Facebook ve Google gibi şirketler SDN konusunda daha yetkin hale geldi ve bu bilgiler piyasaya geri döndü.
SDN'in tanımı, Katman 3 anahtar altyapısını yönetmeye odaklanan ilk mimarilerin ötesine geçti. SDN, donanım odağının ötesine geçerek, otomasyon ve yönetime daha fazla vurgu yaparak yazılım merkezli bir görünüme doğru genişledi.
SDN ağ yönetimini nasıl basitleştiriyor?
Yönetilen ağ cihazlarının iki ana düzlemi vardır: Erişimi yöneten bir kontrol düzlemi ve noktadan noktaya veri gönderen bir yönlendirme düzlemi. Geleneksel olarak, bu iki düzlem bir cihaz içinde birleştirilir ve her cihaz ayrı ayrı programlanır. Ağ içinde bir erişim değişikliği olması gerekiyorsa, bu kontrol değişikliğini birden çok cihazda, genellikle bir komut satırı arabirimiyle yapmak yöneticiye bağlıdır.
SDN, kontrol düzlemini tek bir denetleyicinin tüm cihazlar için erişim ve sağlamayı gerçekleştirdiği merkezi bir konuma taşırken, her bir fiziksel cihaz hala kendi iletme düzlemini yönetir. Merkezi olarak yönetilen erişim ve zeka ile SDN, birçok bireysel konfigürasyona güvenmek yerine tek bir konumda değişiklikler yapabilir ve bu değişiklikleri tüm ağ cihazlarına yayabilir. SDN, donanım ve gerçek iş amacı arasında bir soyutlama oluşturarak ağ yönetimi görevlerini basitleştirir.
Birçok küçük işletme ve şube, genellikle farklı satıcılardan daha az standartlaştırılmış ekipmanlarla çalışır ve zaman zaman daha düşük maliyetler nedeniyle tüketici sınıfı ekipmanlar da kullanır. Bu, yönetilmesi zor olan garip bir ekipman karışımına yol açar ve bir hizmet sağlayıcıya dış kaynak sağlansa bile daha yüksek destek maliyetleri ve daha düşük üretkenlik ile sonuçlanır.
Her cihazın kendi yönetim konsolu ve parametreleri olduğunda, destek ekipleri ağın bütünsel bir görünümünü göremez. Sorun giderme, hem bütçeleri hem de kârları tüketen karmaşık ve zaman alıcı bir süreç haline gelir.
SDN küçük işletmeler için neler vadediyor?
Küçük işletmeler, SDN’in sunduğu avantajlarla ağ yönetim ve sorun giderme zorluklarını en aza indirebilir:
Görünürlük: İşletmeler basit bir konsol üzerinden yönlendirme, anahtarlama, uzaktan erişim, kablolu ve kablosuz bileşenlerin yanı sıra dışarıdan gelebilecek olası tehditleri ve saldırı teşebbüslerini daha kolay görebilir. Tek SDN denetleyicisi, sorunları tanımlamayı ve daha da önemlisi bunları teknik olmayan personel için tercüme etmeyi kolaylaştırır. Geleneksel olarak, küçük işletmelerin yerinde çok az BT kaynağı vardır, bu nedenle SDN araçları soyut ağ oluşturmanın daha anlaşılır eylemlere dönüştürülmesine yardımcı olabilir. Örneğin, kablosuz trafik eninde sonunda kablolar üzerinden ilerleyecektir, bu nedenle tüm zinciri görmek, birden fazla konsol üzerinden verileri ilişkilendirmeye çalışmaktan daha hızlı sonuçlar verecektir.
Güvenlik: Çoğu güvenlik sorunu, kuralların tutarsız uygulanmasından kaynaklanır. Kötü yürütülen bir kuralın bir kaynağı tehlikeye atması, güvenlik duvarı dışındaki bir bilgisayar korsanına kıyasla daha olasıdır. SDN, özellikleri merkezileştirir ve ağ genelinde bunların sağlanmasını otomatikleştirir. Örneğin, üretimin muhasebe verilerine erişimi olmaması gerekiyorsa, BT ekipleri bu kuralı uygulayabilir. SDN denetleyicisi daha sonra talimatları tüm uygun cihazlara yazarak tutarlılık sağlar.
Verimlilik: SDN'nin önemli bir avantajı, sorun giderme süresini kısaltmasıdır. SDN konsolları, kurum içi BT desteği olmayan veya daha az teknik personeli olan küçük işletmelerin sorunları daha hızlı tanımlamasına veya en azından bazı olasılıkları ortadan kaldırmasına yardımcı olabilir. Bu avantaj, sorun giderme sürelerini kısaltmaya yardımcı olur.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital Dönüşüm