25 Ağu 2020
3 dk okuma süresi
Nesnelerin İnterneti teknolojisindeki gelişmelerin de etkisiyle, üretilen veri miktarı katlanarak artıyor. Yapılan araştırmalar, son iki yılda üretilen veri miktarının, insanlığın başlangıcından itibaren toplanmış veriden daha fazla olduğunu ortaya koyuyor. Dünya hızla dijitalleşirken veri merkezleri hayati önem taşıyan kurumlar olarak şirketlerin gündeminde yer alıyor. Bu yazımızda veri merkezi seçerken dikkat edilmesi gerekenleri yazdık.
5 Temmuz 2019 tarihinde yayımlanan Bilgi ve İletişim Güvenliği Tedbirleri ile İlgili 2019/12 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’ne göre kritik verilerin yurt içinde tutulması gerekiyor. Veri merkezleri; büyük çapta verilerin depolanmasını, BT operasyonlarının tek bir merkezde toplanmasını sağlıyor. Bununla birlikte veri merkezi doğru seçilmediğinde şirketlere önemli ölçüde zarar verebiliyor. Dolayısıyla veri merkezi seçimi verilerin korunması kadar önem taşıyor.
Veri merkezinin konumu
Bir veri merkezi ile şirketin işbirliğinin başarısını etkileyen pek çok unsur bulunuyor. Veri merkezinin konumu bu unsurların başında geliyor. Veri merkezinin, veri trafiğinin yoğun olduğu bölgede bulunması ve güvenilir bir bölgede yer alması oldukça önemli. Aksi halde müdahale edilmesi gereken durumlarda gecikme yaşanabiliyor. Bu nedenle veri merkezi seçiminde, afet durumunda konuma rahat ulaşılıp ulaşılamayacağının tespit edilmesi, gerekirse alt yapı geliştirilebileceğinden emin olunması gerekiyor.
Veri merkezinin finansal durumu
Veri merkezinin kesintisiz çalışabilmesi finansal açıdan güçlü olmasını gerektiriyor. Aksi halde verilerini barındıran şirketler durumdan olumsuz etkilenebiliyor. Verilerin taşınması sıkıntılı bir süreç oluyor ve mali açıdan da şirkete zarar veriyor. Dolayısıyla veri merkezinin finansal durumu veri merkezi seçerken dikkat edilmesi gerekenler arasında yer alıyor. Bir veri merkezinin finansal açıdan güçlü olup olmadığını anlamak sektörde kaç yıldır hizmet verdiğini, geleceğe dönük yatırım süreçlerinin bulunup bulunmadığını ve sahip olduğu ödülleri, sertifikaları öğrenmekle mümkün olabiliyor.
Esneklik
Veri merkezi ile işbirliğinde başlangıç aşamasında düşük hizmetler, masrafları kısmada etkili olabiliyor; fakat uzun vadede bu kararın sonuçları veri merkezini değiştirmekle de sonuçlanabiliyor. Bu nedenle veri merkezinin, sunduğu hizmetlerin kapasitesini artırabilecek potansiyelde olduğunu anlamak için nasıl çözümleri ne kadar ücret karşılığında sunduklarını öğrenmek önem taşıyor.
Uptime oranı
Uptime terimi, çalışma süresi anlamına geliyor. Sunucunun minimum çalışır durumda kalma yüzdesi olarak tanımlanan uptime bağlantı, veri merkezinin hizmet kalitesini gösteriyor. Uptime oranının yüksek olması bazı sertifikalara sahip olunmasıyla mümkün olabildiğinden, veri merkezini seçerken hangi sertifikalara sahip olduğunu ve uptime oranının kaç olduğunu öğrenmek gerekiyor.
Müşteri destek hizmetleri ve güvenlik
Bazı durumlarda veri merkezindeki çalışanlar şirketin adeta gözü-kulağı olabiliyor. Bilgi edinmek gerektiğinde 7/24 ulaşılamayan, teknik açıdan yeterli desteği sunmayan bir veri merkezi, süreçlerin kesintiye uğraması anlamına gelebiliyor. Teknik desteğin yanı sıra fiziksel güvenlik de veri merkezi seçerken dikkat edilmesi gerekenler arasında bulunuyor. Fiziksel güvenlik açısından güçlü bir veri merkezinin girişinde kapılar ve bariyerler, stratejik noktalarda kapalı devre kameralar, ara geçişli koridor gibi güvenlik önlemleri ve özel dolap ve kafesler bulunmalı. Veri merkezi seçiminde Tier ve ISO 27001 standartlarına uygunluğu da kontrol etmek gerekiyor.
Enerji verimliliği ve altyapı
Enerji verimliliği işin performansını önemli ölçüde etkiliyor. İyi hizmet veren bir veri merkezi, güç kesintisinin olması durumunda alternatif çözümler sunabilmeli. Alternatif çözümlerin sunulmasında kablo tavalarının durumu, jeneratörün, UPS’in, firewall’un, switch’lerin ve sunucuların kalitesi etkili oluyor.
Bağlantı
Kritik verilerin, mecbur kalınmadıkça, radyolink üzerinden taşınmaması gerekiyor. Bu nedenle fiberoptik ile yedekliliği olan veri merkezlerini tercih etmek gerekiyor.
Felaket Kurtarma, İş Sürekliliği ve Yedekleme Çözümleri
İnnova veri merkezlerinin uçtan uca otomasyonunu gerçekleştirerek sorun veya felaket anında kritik iş fonksiyonlarının sürekliliğinin sağlanabilmesini ve kurumların iş süreçlerinin kısalmasını sağlıyor. Veritabanı servisine ihtiyaç duyan BT uygulamalarına ait veritabanlarının tamamen ya da kısmen kurtarılmasını içeren çözüm depolama yazılımı ve ilişkili cihazlarla bağlantılı sistem yönetimi dâhil olmak üzere tüm politikaları içeriyor.
Günlük, haftalık, aylık ve senelik veritabanı yedekleme hizmetleri ile kısmi ya da bütün olarak veritabanının geri yüklenmesi hizmetleri sayesinde veri kayıplarıyla gelen itibar kaybı engelleniyor, maddi kayıplar engelleniyor, zaman tasarrufu yapılabiliyor ve veri kaybı en aza indirilebiliyor.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm