6 Eki 2022
3 dk okuma süresi
Pazarlama çalışmalarında başarıya ulaşmanın anahtarı, hedef kitleniz tarafından görünür olmanızda yatıyor. Metaverse platformları, pazarlama faaliyetleri için şirketlerin yeni yaklaşımlar geliştirmesine fırsat sunuyor. Bloomberg analistleri, Microsoft, Apple, Nike ve Coca-Cola gibi birçok uluslararası firmanın katıldığı Metaverse pazarının 2024 yılına kadar yaklaşık 800 milyar dolar değerine ulaşacağını tahmin ediyor. Metaverse büyümeye ve gelişmeye devam ederken pazarlamacıların da müşterilerle etkileşim kurmak için bu yeni platformları nasıl kullanabileceklerini anlamaları gerekiyor.
İnsanların birden fazla platformda birbirleriyle etkileşime girdiği 3 boyutlu bir dijital dünya olan Metaverse’te kullanıcı deneyimini sürükleyici hale getirmek için artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojilerinden yararlanılır.
Metaverse’teki pazarlama ve reklamcılık faaliyetleri ile alışveriş için yeni alanlar açabilir, ürün ve servislerinizin tanıtım için yeni yollar bulabilirsiniz.
Pazarlamanın evrimi, web'deki değişikliklerle birlikte ilerliyor. Web 1.0 başladığında, pazarlamanın amacı, bir işletmenin iletişim bilgilerini içeren bir web sitesine sahip olmaktı. Ardından gelen Web 2.0, kullanıcı deneyimini daha kişisel hale getirmek için insanları birbirine bağlamaya ve arama geçmişlerini toplamaya başladı. Web 3.0 ile artık çok daha sürükleyici bir kullanıcı deneyimine hazırlanıyoruz.
Şirketlerin Metaverse projelerine dahil olmak istemesinin aslında birden fazla nedeni var. Bu nedenlerin en önemlileri arasında müşterileri ile farklı bir biçimde etkileşim kurabilecek olmaları geliyor. Metaverse’te yer almak istemelerinin ana nedeni ise Y ve Z kuşağı müşterilere ulaşabilmek.
Metaverse, hiçbir videonun ya da reklamın yapamayacağı şekilde şirketlerin markalarını temsil eden kendi dünyalarını yaratmalarına olanak tanır. Yaratılan her dünya tamamen benzersizdir ve böylece müşteriler için sürükleyici bir deneyim yaratılabilir.
Metaverse, geleneksel reklamcılıktan çok daha farklı fırsatlar barındırır. Örneğin, kullanıcılar satın almak istedikleri ürünleri bir sanal gerçeklik gözlüğü aracılığı ile 3 boyutlu olarak ayrıntılı bir şekilde inceleyebilir. Metaverse, fiziksel sınırlamalardan kaynaklanan tüm engellerin aşılmasını sağlar.
Metaverse platformları henüz çok yeni ortamlar olduğu için bu alanda pazarlama çalışması yapan şirketler müşterilerine son derece yenilikçi görünecektir. Geleneksel pazarlamada yoğun bir rekabet vardır. Bu nedenle Metaverse’te yer almak, şirketlerin rakiplerinden farklılaşması ve kendi pazarlama yöntemlerini oluşturmaları için iyi bir araçtır.
Az sayıda insan kullandığı ve sonuçların ölçülmesi de zor olduğu için Metaverse pazarlaması, geleneksel pazarlamadan daha risklidir.
Metaverse’ün ilginç yanlarından bir tanesi de merkezi bir platforma bağlı olmadan her şirkete kendi sanal dünyasını yaratma şansı sunmasıdır. Pazarlama faaliyetleri için Facebook, Instagram ve YouTube gibi dijital platformlara ya da TV kanalları, dergiler ve gazetelere bağlı olan markalar, artık tamamen özgürce ve hiç kimsenin onayına gerek kalmadan istedikleri pazarlama aktivitelerini kendi Metaverse platformlarında gerçeğe dönüştürebilir.
Metaverse kavramını ilk benimseyen şirketler beklendiği üzere oyun sektöründen çıktı. Artırılmış Gerçeklik ile giyilebilen bir sanal ayakkabı çıkaran lüks giyim markası Gucci, bir sonraki adımda da Roblox oyunu içinde bir Gucci Bahçesi yarattı. Böylece Roblox oyuncuları, bölgedeki diğer oyuncularla sosyalleşirken dijital ürünleri de satın alabildiler.
Metaverse pazarlaması temelde müşteriler için farklı bir deneyim yaratabilmek ile ilgilidir. Kuruluşlar, Metaverse platformlarına girmeden önce hedefler belirlemeli ve platformlar sürekli geliştiği için denemeler yapmalıdır. İşe önce küçük boyutlu testler ile başlamalı ve gelen geri bildirimlere göre iyileştirme planlarını belirlemelidir.
İşletmeler, hedef kitleye ulaşmak için Metaverse platformlarını nasıl kullanacaklarını da düşünmelidir. Ana hedef satışları artırmak ise, fiziksel mağazalarda bulunanlara benzer sanal ürünler sunulması gerekir. Müşteriler bir ürünün hem fiziksel hem de dijital versiyonuna sahip olabilmelidir.
Bir Metaverse platformuna giriş yapmadan önce ilgili platformun kullanıcı kitlesinin sizin hedef kitlenizle uyumlu olup olmadığını mutlaka araştırın
Pazarlamacıların Metaverse’te hedef pazarlarına ulaşmak için kullanabilecekleri birkaç stratejiyi aşağıda görebilirsiniz;
Koleksiyonlar hazırlayın: İnsanlar genel olarak eşya toplamaktan hoşlanır. Müşterilerinizin kendi platformunuzda yeni bir koleksiyon oluşturabilmeleri için gerekli altyapıyı sağlayın.
Topluluğunuzla iletişim kurun: İşletmeler üyelerini pazarlama faaliyetlerine dahil olmaya zorlamamalıdır. Bunu yerine videolar, metinler ve fotoğraflar gibi kullanıcı tarafından oluşturulan içerik sayısını artırmak için mevcut üyelerle iletişim kurarak kampanyalarınızı organik olarak büyütmeye çalışın.
Doğal reklam kullanın: Metaverse platformlarında dolaşan kullanıcıları yakalayabilmek için sanal sokaklardaki reklam panolarını ya da ilgi çekici sanal mekanlarda ürün yerleştirme gibi çalışmaları deneyebilirsiniz. Metaverse içindeki etkinlikler için sponsorluk fırsatları da vardır. Coca-Cola ve Samsung, Football Manager gibi oyunlarda sanal reklam panolarına sahiptir.
Kendi platformunuzu kurun: Metaverse pazarlamasına yatırım yapmanın en pahalı yolu budur. İşletmeler, bir şirketin ürün ya da hizmetine özel bir oyun veya sanal dünya yaratabilir. Örneğin Shopify, işletmelerin ürünlerinin sanal sürümlerini oluşturmaları için yeni bir 3B alışveriş deneyimi başlattı ve aynı zamanda kendi NFT pazarı üzerinde de çalışmaya devam ediyor.
Müşterilerin ürünleri denemesine izin verin: Sanal ve artırılmış gerçekliği kullanan şirketler, bir ürün satın alınmadan önce 3B versiyonunun kullanıcılar tarafından deneyimlenmesini sağlayabilir. Porsche ve Hyundai gibi otomobil şirketleri bunu başarmak için sanal görüntüleme odaları kullanmaktadır. Aynı şey mobilya ya da kıyafet gibi çok farklı ürün için de yapılabilir.
Etkileşimli canlı etkinlikler tasarlayın: Pandemi süreciyle birlikte hayatımızda pek çok şey dijitalleşti. Metaverse ise bu akımı başka bir seviyeye taşıma potansiyeline sahip. Etkileşimli 3 boyutlu canlı etkinlikler özellikle uzaktan çalışanların diğer ekip üyeleriyle samimiyetlerini artırabilmeleri için harika fırsatlar sunar.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital Dönüşüm