5 Eki 2016
3 dk okuma süresi
Akıllı Mağaza: “ Oooo kimler geliyor! Bu Dilara ve onun telefonu değil mi? Geçen sefer bizden pudra rengi bir çanta almıştı bu sefer kesin aynı renk bir ayakkabı bakacaktır. Levent’teki mağazamıza da gidip indirim reyonunu gezmiş, haberleri geldi. VIP müşteri sonuçta ben bir satış elemanlarına haber vereyim.”
Müşteri Telefonu: “… (Mağaza Adı) hemen anladın geldiğimi, bana reklam göndermişsin. Doğru, ayakkabı bakmaya geldim, sunduğun indirim de işimize yarayabilir. Pişt pişt, bu gelen geçen bizimle ilgilenen satış elamanı değil miydi ya? Tanıdık biri iyi oldu.”
Küçükken “Bakkal Amca annem bir ekmek istiyor” diye koştuğumuz bakkallardan günümüzde yağmurlu bir günde otopark için sıra beklediğimiz, giyimden teknolojiye bir sürü mağazanın bulunduğu devasa alışveriş merkezlerine uzanan büyük bir sektör perakendecilik. Geleneksel bakkallardan market zincirlerine uzanan bu yeni yolda perakendeciler, tüketicilerin isteklerini karşılamak için Nesnelerin interneti (Internet of Things-IoT) kavramı ile teknolojinin tüketicilerle etkileşim halinde olduğu, makinelerin sadece birbirleriyle değil büyük sistemlerle de konuşabildiği bu dünyaya ayak uydurmak zorunda.
Her gün gelişmekte olan perakende sektörü, müşterilerin isteklerini karşılamak için hızlı olmalı ve farklı satış kanallarını koordineli olarak yürütmelidir. Müşterinin ihtiyaçlarına hızlı cevap verebilmek üzere değişime ayak uydurmak isteyen bir perakendeci, tüketiciye ürün satmanın yanı sıra, satış sonrası hizmet sunmak, tüketici şikâyetlerini karşılamak, doğru ürünü müşteriye doğru reklam kanalları üzerinden ulaştırmak ve ürünleri farklı formlarda ve promosyonlu olarak sunmak gibi farklı özellikler de sağlamak zorunda. Bu nedenle, yeniçağa ayak uydurabilen perakendeciler müşteri ile iletişime geçebilecek ve müşteri davranışlarını öğrenebilecek teknolojileri kullanarak ve gerekli altyapılara yatırım yapıyor.
CCTV’den bugüne
Önce mahalle bakkallarına güvenlik kameraları ile giren teknoloji, şimdi “Mağazaların içinde ne kadar müşteri var, müşteriniz mağazalarda hangi reyonları gezmiş, AVM’de etkinlik varken personel sayımı artırmalı mıyım?” gibi birçok soruya cevap veriyor. Bu sayede mağazada içerisindeki personelin verimli çalışması için haftalık çalışma programının yapılmasından, yüksek maliyetli reklam giderlerini azaltmanıza ve reyonlardaki ürünleri daha doğru konumlandırılmasına kadar birçok konuda konulara yardım ediyor.
“Hoş geldiniz Dilara Hanım”
Peki, bir mağazanın içerisine giren müşteriye bunu söyleyebilmesi nasıl mümkün oluyor? Yeni gelişen teknolojilerle WiFi üzerinden telefon tanıma, müşteriye verilen RFID ya da Beacon teknolojisi kullanan kart veya anahtarlık vb. küçük cihazlar ile müşterinin mağazaya girişini anlama gibi senaryolar oluşturabiliyorsunuz. Hatta müşteriniz, mağazaya girmemiş olsa dahi, mağazanızın önünden geçip geçmediğini bile anlayabiliyorsunuz. Ayrıca zincir mağazalarda yapılanan ortak mağaza içi analitik sisteminde, müşterinin daha önceden gezindiği mağazaların bilgisi toplanıyor. Büyük resme baktığınızda bir market zincirinin iki farklı lokasyonundaki mağazalarının satış ve müşteri davranışı bilgisi karşılaştırılıyor, bir mağazanın müşteri sayısında azalma varsa bu mağaza lokasyonu, reyon/ürün dağılımı, müşteri profili, vitrin düzeni vb. verilere bakılarak sonuç çıkartılıyor. Bu şekilde müşterinize mağazaya henüz girmeden kendisine reklam gönderebileceğiniz gibi, mağazaya girdikten sonra hangi reyonlarda daha çok vakit geçirdiğini öğrenebilmeniz mümkün.
Ayrıca müşterinizin hangi ürünü aldığı ve bu ürünleri almak için geçtiği diğer reyonlar tespit edilerek, “mağazanın hangi bölümüne hangi ürünlerin konulması gerektiği” gibi faydalı bilgiler kolayca edinilebiliyor. Bu bilgiler doğrultusunda mağazanız içerisinde yapacağınız değişiklikler, satış rakamlarınızda gözlü görülür artışa neden olacak.
İşin sırrı: Anlamlı veri elde etmek
Sonuçta yukarıda bahsettiğimiz teknolojiler ile Dilara’nın mağazamıza geldiğini ve daimi bir müşterimiz olduğunu biliyoruz, en son pudra rengi bir çanta aldığını da biliyoruz, neden Dilara’nın ilgisini çeken indirimleri mağazanın önünden geçerken sunmayalım. İşte bu senaryoyu oluşturabilmek için farklı sistemlerden gelen verileri bir arada tutarak, aksiyona çevirebilecek anlamlı bir veriye dönüştürmek gerekiyor. Peki, bu sistemleri bir arada kullanmak ve farklı sistemlerden gelen verileri anlamlandırmak nasıl mümkün oluyor? İnnova tarafından geliştirilen SkywaveIoT platformu ve bu platformun üzerinde konumlanmış olan Akıllı Mağazalar çözümü tam bu noktada perakendecilere cihaz bağımsız farklı çözümlerden gelen tüm verileri toplayarak anlamlandırma, cihazları uzaktan yönetebilme ve cihazlar arası senaryo oluşturma imkânı sağlıyor.
Daha açıklayıcı bir şekilde; Dilara’nın mağazaya yaklaşınca ilgisini çekebilecek indirim ve promosyonların sunulmasını, mağazaya girince en yakın personelin Dilara ile ilgilenmesi için yönlendirilmesini sağlayacak senaryoları oluşturmak, hangi reyonlarda gezindiğini ve mağaza çıkışında hangi ürünleri aldığını öğrenmek. Ayrıca Akıllı Mağazalar çözümü ile Big Data teknolojisi, esnek veri yönetimi ve dinamik raporlama, yetkilendirme ve perakendecinin ihtiyacına göre farklı yönetim panelleri/arayüzler kullanılabiliyor olması daha kapsamlı çözümler yaratılmasını sağlıyor. Yakın gelecekte değişime ayak uyduran perakendecilerin, İnnova Akıllı Mağazalar çözümü ile müşterisini doğru tanıyarak isteklerine hızlı bir şekilde cevap verdiği görülecek, bu perakendecileri daha avantajlı hale getirecektir.
Burada aklıma gelenler, İnnova’nın SkywaveIoT platformu üzerinde kurgulanan Akıllı Mağazacılık uygulamalarıyla yapılabileceklerin yalnızca küçük bir kısmı. Siz de innova.com.tr/iot web sitesini ziyaret edin, Akıllı Mağazacılık alanında nasıl bir boyuta geçebileceğinizi keşfedin.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm