15 Eyl 2020
2 dk okuma süresi
Yapay zeka uygulamaları, perakende sektörünün hızlı büyüyen e-ticaret karşısında yeniden güç kazanmasını sağlıyor. Veriler ve algoritmalar, perakendecilerin iş modellerini değiştirerek geleceğe hazır olmasının anahtarı niteliği taşıyor.
Satın alma tavsiyeleri, dinamik fiyatlandırma, kişisel içerikler ve tavsiyeler, yapay zeka sayesinde perakende sektöründe de mümkün hale geldi. İnsan benzeri davranışları taklit eden algoritmalar ve var olan müşterilerden elde edilen verinin kapsamının genişletilmesiyle, neredeyse gerçek zamanlı sonuçlar alınabiliyor. Ayrıca, makinelerle olan etkileşimler de eskisine göre daha yaygın kabul görmesi, tüketicilerin yenilikleri daha hızlı kabullenmesini ve dolayısıyla, marka bağlılığının da artmasını sağlıyor.
Perakende sektörü için Yapay Zeka uygulamaları
Her ne kadar perakendeciler için yapay zeka uygulamalarının büyük bölümü daha çok deneme aşamasında olsa da verilerin ve algoritmaların fiziksel mağazalara sunacağı katkı, sektörü önemli ölçüde değiştirme potansiyeli taşıyor.
Özellikle makine öğrenimindeki güncel gelişmeler, veri işleme hızlarının artması ve 5G teknolojisiyle yüksek hızlı ve gecikmesiz haberleşme olanağının ortaya çıkması, e-ticaret devleriyle mücadele eden perakendeci dünyası için çağı yakalama fırsatı sunuyor.
Dinamik fiyatlandırma
Yapay zeka kullanımı, perakende sektörü için her an değişen pazar koşullarına paralel olarak, ürün fiyatlarını gerçek zamanlı olarak değiştirebilme olanağı veriyor. Dinamik fiyatlandırma algoritmaları, rakip ürün ve mağaza fiyatları, tüketici davranışı, konum, zaman ve mevsimsel faktörleri ele alarak, tüketicilerin belirli bir ürün için ne kadar para ödeyeceklerini tespit ediyor.
İçerik kürasyonu
Mobil alışveriş uygulamalardaki kişiselleştirme, tüketicilerin alışverişten yana beklentilerini büyük ölçüde değiştirdi. Gelecekte bu beklenti, perakende hizmetlerine de yansıyacak ve tüketiciler kendilerine özel bir dokunuş aramaya başlayacaklar. Bir müşteri perakende mağazasını ziyaret ettiğinde, buradaki davranışlarını takip eden Yapay zeka, kişilerin ilgi alanlarını, tercihlerini ve alışveriş alışkanlıklarını değerlendirerek, mobil uygulama üzerinden içerik kürasyonu yapabilecek ve müşterinin ilgisini çeken içerikleri karşısına çıkaracak. Bu değerlendirme, ürün önerilerinde de kullanılabilecek.
Fijital mağazalar
Dijital ve fiziksel kelimelerinin birleşiminden oluşan fijital, iki dünyanın en iyilerini bir araya getirerek müşteri deneyimini artırmayı sağlıyor. Akıllı raflar, sensörler, beacon'lar, mobil uygulamalar, interaktif ekranlar, kasasız alışveriş yapıları ve sanal ürün deneme odalarının bir arada kullanılması ve tüketicinin her yerde tanınabilmesini sağlayan fijital sistem, perakendenin geleceği olarak görülüyor. Ayrıca geleceğin perakende mağazalarında artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) de önemli bir rol alarak, interaktif müşteri deneyimi yaratabilecek.
Bilgisayar Görüşü (Computer Vision)
Yeni görüntü işleme sistemleri, objeleri, mekanları ve kişileri tanımlayabiliyor. Görsel aramada faydalanılan bilgisayar görüşü teknolojisi, perakende için alışveriş sepetindekileri tanıma, buna dayalı ürün önerileri yapma ya da duygu durumunu okuyarak, bir satış temsilcisini yönlendirme gibi işlevler sunacak.
Bunun yanında, yapay zekanın perakendede depo ve stok yönetimi, dinamik raf optimizasyonu, kaynak yönetimi ve hırsızlık koruması gibi alanlarda da faydaları yakında karşımıza çıkacak.
Konuşarak (Diyalog bazlı) Ticaret
İngilizce "Conversational Commerce" adını taşıyan diyaloğa dayalı bu sistemler hem metin hem de sesli konuşmaları, yapay zekanın doğal dil işleme (NLP) tekniği sayesinde tanıyabiliyorlar. Böylece hem mobil uygulamada hem de mağazada bir sanal asistanla alışveriş yapmayı kolaylaştırma fırsatı sağlıyor. Üstelik sanal asistan, müşteri davranışları konusunda insandan daha kapsamlı bilgiye anında erişebildiği için etkili ürün tavsiyeleri yapabiliyor, stok bilgisini anında verebiliyor ve gerektiğinde müşterileri insan temsilcilere yönlendirebiliyor.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm