7 Eki 2022
3 dk okuma süresi
Hem çevrimiçi mağazalardan hem de fiziksel mağazalardan alışveriş yaparken müşterilerin beklentisi kolay, basit ve keyifli bir deneyim yaşamaktır. Müşterinin zihninde perakendeci veya marka, satış kanalından bağımsız olarak tek bir varlık olarak algılanır. Bu nedenle müşteriler, alışveriş deneyimlerinin dijital ve fiziksel ortamlarda aynı kolaylıkta olmasını bekler.
Müşterilerin fiziksel mağazalarda alışveriş yaparken yaşadıkları en yaygın sorunlar; uzun ödeme kuyrukları, stokta olmayan ürünler, ürünleri mağaza içinde bulmakta yaşanan zorluk, ihtiyaç duyduklarında yardım eksikliği ve ürün bilgisinin yetersiz olması veya hiç olmamasıdır. Bu sıkıntılar, hiçbir zaman ödeme kuyruğunun olmadığı, arama motorlarının ürünleri bulmayı kolaylaştırdığı, ürün ayrıntılarının hazır olduğu ve anında yardımın bir sohbet penceresi kadar yakın olduğu çevrimiçi mağazalarda yaşanmaz. Bu dijital kolaylıklar, fiziksel perakendecilikte de müşteri beklentilerinin çıtasının yükselmesine neden olmuştur. Müşterilerin tutarlı bir alışveriş deneyimi yaşayabilmeleri için bu kolaylıkları fiziksel perakende mağazalarının da sunabilmesi çok önemlidir.
Yapılan araştırmalar, müşterilerin fiziksel bir mağazada alışveriş yaparken çevrimiçi mağazalarda olduğu gibi kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi yaşamak istediğini gösteriyor. Müşterilerin beklentileri arasında sadık bir müşteri olarak satıcı tarafından tanınma, kişiye özel teklifler sunulması ve diğer kişiselleştirilmiş avantajlar yer alıyor.
Bu yazımızda müşterilerin ortak sorunlarını çözmek için perakendecilerin kullanabileceği 5 akıllı mağaza uygulamasına yakından bakacağız.
1. Mağaza içi ödemeler
Uzun ödeme kuyruklarında beklemek zorunda kalmak bütün müşteriler için olumsuz bir deneyimdir. Beklemek istemeyen müşteriler satın alma kararından bile vazgeçebilir. Süpermarketlerde gördüğümüz mobil kasa uygulamaları giderek diğer sektörlerde de kullanılmaya başlamıştır. Örneğin, yenilikçi müşteri deneyimlerini hayata geçirmekte öncü markalardan olan Nike, mağazadan alışveriş yapanların bir ürünü satın almak için Nike mobil uygulamasıyla taramasını ve biriktirdikleri krediyle anında ödeme yapabilmelerini sağlamıştır.
2. Kişiselleştirilmiş etkileşimler
Online alışverişte bir müşterinin yaptığı her tıklama, bir ürüne ne kadar süre baktığı ve bir ürünü sepete ekleyip eklemediği görülebilir. Çevrimiçi deneyim, müşteri tercihlerine ve davranışlarına ilişkin zengin görünürlük sağlayarak perakendecilerin kişiselleştirilmiş deneyimleri iyileştirmek için veri toplamasına olanak tanır. Bu veriler kullanılarak, müşterilerle etkileşimi, yeni ürün satın alma oranlarını ve nihayetinde müşteri bağlılığını artırmak için sadık müşterilere fiziksel mağazalarda geçerli kişiselleştirilmiş teklifler sunulabilir.
3. Alışveriş yardımı
Birçok müşteri ürünleri yakından görebilmek, fiziksel olarak deneyimleyebilmek ve ürün hakkında bilgi alabilmek için fiziksel mağazaları ziyaret eder. Özellikle yoğun alışveriş dönemlerinde yardımcı olacak bir mağaza görevlisi bulmak bazen zor olabilir. Müşteriler bir akıllı mağaza uygulaması olarak ürün barkodunu veya bir QR kodu telefonları ile tarayarak ürünün içeriği, stok durumu, kullanılan malzemeler ya da ödeme seçenekleri gibi bilgileri hemen görebilir. Ayrıca çapraz ve üst satış için öneriler de sunulabilir.
4. Sanallaştırılmış ürün deneyimleri
Perakende mağazaları, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojilerini kullanarak müşterilerinin ürünleri sanal olarak deneyimleyebilmesine olanak tanıyan uygulamaları giderek daha fazla benimsiyor. Böylece müşteriler tam olarak istedikleri bir tekstil ürününün, o anda mağazada bulunmasa bile üzerlerinde nasıl görüneceğini deneyimleyebiliyor. Aynı şekilde istedikleri mobilyaların evlerinde nasıl duracağı ya da yeni bir makyaj ürününün yüzlerinde nasıl görüneceği gibi çok çeşitli senaryolar için teknoloji desteğiyle yeni deneyimler sunulabiliyor.
5. Sağlık ve güvenlik uygulamaları
Perakendecilerin müşterilerinin sağlığını ve güvenliğini koruma yükümlülüğü vardır. Akıllı mağazalarda kullanılan dijital izleme çözümleri gibi teknolojilerle müşteri trafiğini ve yoğunluğunu takip etmek, sosyal mesafeyi tespit etmek veya insanların yoğun bir günde mağazada kolayca hareket edebilmelerini sağlamak için mağaza koşulları gerçek zamanlı olarak görülebilir.
Sağlık ve güvenlik riskleri proaktif olarak azaltılarak, müşterilerin mağazalarda alışveriş yapma konusunda kendilerini güvende hissetmeleri sağlanabilir ve böylece perakendeciler de müşterilere hizmet vermeye odaklanabilir.
Bir perakendecinin akıllı mağaza dönüşümüne nereden başlayacağı çıkış noktalarına bağlıdır. Perakendeciler işe müşteriden başlamalı, “Müşterilerim kimlerdir?” ve “Mağazamdan alışveriş yapan müşterilerin en büyük sıkıntıları nelerdir?” sorularını yanıtlayarak geriye doğru çalışmalıdır. Belirlenen sorunlar ortadan kalktıkça ve mağaza içi müşteri deneyimi iyileştikçe satışlar da artacaktır.
İnnova SkywaveStore ile akıllı mağazacılığa ilk adımı atın
İnnova tarafından geliştirilen IoT platformu Skywave temel alınarak geliştirilmiş olan SkywaveStore hem müşteri hem de çalışan memnuniyetini artırmaya yardımcı olur. Tek bir merkezden yönetilen akıllı mağaza platformu SkywaveStore sayesinde ister tek bir şehirde ister farklı ülkelerde olsun tüm mağazalar anlık olarak kontrol edilebilir.
Mevcut ERP yazılımları ile entegre olarak çalışabilen SkywaveStore sahip olduğu gelişmiş takip özellikleriyle operasyonel verimliliği artırır.
SkywaveStore’un merkezi yayın yönetim platformu ile mağaza içi dijital ekranlar kampanya ve özel indirim duyuruları için gün ve saat bazında istenilen yayın akışına göre gruplanarak programlanabilir. Aynı şekilde mağaza içi aydınlatma sistemleri ve tabelalar da farklı zaman dilimleri için ayarlanarak enerji tasarrufu sağlanabilir.
SkywaveStore’un kullanıldığı tüm mağazalarda sıcaklık, nem, gürültü ve aydınlatma bilgileri anlık olarak takip edilebilir ve gerektiğinde iklimlendirme ve aydınlatma sistemlerine müdahale edilebilir. Tüm bu ayarlamaların önceden belirlenen koşullara göre otomatik olarak yapılması da sağlanabilir. Bu sayede tüm mağazaların aynı koşullarda hizmet vermesi garanti altına alınmış olur.
SkywaveStore ile hangi mağazada kaç müşteri olduğu, hangi reyonlarda vakit geçirdikleri, mağaza içinde nasıl bir yol izledikleri ve hangi ürünlerle ilgilendikleri tespit edilebilir. Bu bilgiler kullanılarak kampanya ürünlerinin nerede konumlandırılması gerektiği ve personelin müşteriyi nerede beklemesi gerektiği gibi iyileştirmeler kolayca yapılabilir.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm