Metaverse'te CIO'ları bekleyen 10 önemli tehlike
6 Eyl 2022
3 dk okuma süresi
Günümüzde sayıları her geçen gün artan sanal gerçeklik tabanlı Metaverse projeleri bazı önemli riskleri de beraberinde getiriyor. CIO’ların Metaverse stratejilerini kurarken, güvenlik sorunlarından blok zincir ve yapay zeka teknolojilerinin yüksek çevresel maliyetlerine kadar pek çok sorunla yüzleşmesi gerekecek.
Bazı eğitim kurumlarında ve moda endüstrisindeki büyük şirketlerde hayata geçirilen pilot Metaverse uygulamaları, kullanılan platformların faydaları ile birlikte bazı olumsuz tarafları da olabileceğini ortaya çıkardı. Bu yazımızda potansiyel Metaverse tehlikelerinden en önemli 10 tanesine değineceğiz.
Kişisel verilerimiz, günümüzde kullandığımız sosyal medya mecralarından alışveriş sitelerine kadar neredeyse bütün platformlardan üçüncü taraf şirketlere aktarılıyor. Metaverse ile paylaşılan bu kişisel veri miktarının çok daha fazla olacağı tahmin ediliyor. Bu devasa miktardaki veri, teknoloji şirketlerinin ve pazarlamacıların potansiyel olarak yararlanabileceği bir altın madeni olarak görülüyor. CIO’ların hangi üçüncü taraf şirketlerle çalışacaklarına, müşterileri ve iş ortakları hakkında hangi verileri depolayıp hangilerini kullanıma açacaklarına iyi karar vermesi gerekiyor.
İnsanlar çevrimiçi platformlara ne kadar çok bilgi girerlerse o kadar büyük dijital ayak izleri olur. Bu da güvenlik açısından daha fazla risk aldıkları anlamına gelir. Uzmanlar, Metaverse platformlarının isim, yaş, cinsiyet ve lokasyon gibi geleneksel verileri toplamanın yanı sıra ses kayıtları gibi daha yeni veri türleri toplamak için de uygun bir zemin oluşturacağı konusunda uyarılarda bulunuyor. CIO’ların hangi verilerin toplanacağına, hangilerinin depolanacağına, hangi seviyede koruma sağlanacağına ve bütün bunları nasıl güvence altına alacaklarına karar vermesi gerekecek. Metaverse platformlarında tam olarak nelerin kişisel veri olarak sayılacağı konusunda da henüz net bir tanımlama bulunmuyor.
Bir VR deneyimine karmaşık şifreler eklemek kullanıcı deneyimini kötü etkileyecektir. Erişim ve kimlik yönetimi konusu Metaverse’te daha karmaşık ve zorlayıcı olacaktır. CIO’ların yeni kimlik doğrulama teknolojileri üzerinde çalışması ve platforma kötü niyetli kişilerin sızmasını engelleyecek önlemler alması gerekecek.
Metaverse platformları, mevcut web uygulamalarının sahip olduğu siber risklerin çoğuna sahiptir. Ek olarak, birçok Metaverse platformunda sanal gerçeklik donanımları kullanılacak olması, kurumsal ağlar için yeni güvenlik açıkları ve bilgisayar korsanları için de yeni fırsatlar yaratacaktır. CIO’ların, Metaverse platformlarında barınması muhtemel kötü amaçlı kodların algılanması için üst seviye önlemler alması gerekecek.
CIO’ların Metaverse girişimlerini planlarken dikkate almaları gereken bir konu da istenmeyen bir olay yaşandığında nasıl tepki verileceğinin belirlenmesidir. Metaverse platformlarını yönetmek için hem içeride hem de dışarıda çalışanlara ihtiyaç vardır. Bu ekiplerin nasıl iş birliği yapacağını doğru kurgulamak gerekir.
Metaverse’ün en çekici yanı, insanların günlük hayatın gerçekliğinden sıyrılarak farklı kimliklere bürünmelerine müsait bir platform sunmasıdır. Bu yüksek düzeyde anonimlik, kötü niyetli kullanım için de bir takım fırsatlar sunar.
Anonimlik, sosyal medyada ve daha genel olarak internette dolandırıcılığa ve kötüye kullanıma zaten olanak tanımaktadır. Metaverse platformlarının bunu daha da yaygın hale getirmesi muhtemeldir.
Sanal mecralarda taciz ve saldırı gittikçe büyüyen bir sorundur. Anonimlik ile de yakından ilgili olan bu konu özellikle dokunma teknolojilerini destekleyen platformlarda kişisel sınırlara nasıl saygı duyulacağı konusunu gündeme getirecektir.
Metaverse platformları potansiyel tehlikeler barındırıyor olmasına rağmen, eğlence amacıyla bu sanal dünyalara katılan çoğu kullanıcı ne gibi tehditlerle karşılaşabileceği hakkında bilgi sahibi olmayacaktır. Dolayısıyla, kullanıcıların güvenlik ve kişisel verilerin gizliliği konusunda bilgilendirilmesi önemli gündem maddelerinden bir tanesi olacaktır.
Çoğu BT yöneticisi Metaverse uygulamalarının potansiyel faydalarına odaklanmayı tercih ediyor ancak çalışanların sanal olarak birbirleriyle etkileşime girdiklerinde gerçekten de üretken olup olmadıkları halen araştırılıyor. İş dünyasındaki bazı denemelerde, sanal platformlarda çalışmanın, fiziksel olarak birlikte çalışmaya göre daha düşük verimliliğe yol açtığı gözlemleniyor.
Metaverse platformları, sanal gerçeklik gözlükleri ve giyilebilir teknoloji cihazları gibi bazı ekipmanlar gerektirir. Bunlara erişebilmek için gerekli olan maddi güce sahip olmayan kişilerin denklemin dışında kalmaması için sadece bir internet bağlantısının giriş için yeterli olacağı “light sürümleri” hayata geçirmek gerekebilir. Aksi halde toplumsal kitleler arasındaki dijital uçurum daha da derinleşecektir.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm