28 Ara 2016
5 dk okuma süresi
İşletmeler neden mobil ödeme sistemleri kullanmalı? Paranın bulunmasından beri büyük değişim gösteren ödeme sistemlerinde hayatımıza giren son yenilik “Mobil Ödeme Sistemleri”. Mobil Ödeme Sistemleri nedir, ekonomiyi ne ölçüde etkilemesi bekleniyor, işletmelere ne gibi faydalar sunar? Aradığınız cevaplar bu yazıda...
İlkokul sıralarında hepimize öğretilen güzel bir bilgi var, “Parayı Lidyalılar buldu”. Paradan önce takas yöntemini kullanan insanlar paranın bulunasıyla birlikte ödemelerini uzunca bir süre nakit olarak gerçekleştirdi. Ancak 90’lı yıllarda ülkemizde de yaygınlaşmaya başlayan kredi kartı kullanımı ile birlikte ödeme sistemleri değişti ve gelişti. Bugün geldiğimiz noktada ise mobil ödeme sistemleri ile tüketicilere cep telefonları ve diğer mobil akıllı cihazlarından ödeme yapabilir hale geldi.
Hedef 2023’te nakitsiz toplum
1990 yılında 13 kamu ve özel Türk bankasının ortaklığıyla kurulan, hâlihazırda 28 bankanın üyesi olduğu Bankalararası Kart Merkezi-BKM tarafından açıklanan rakamlara göre dünyada çevrimiçi perakende işlemlerin içindeki mobil ödemelerin payı yüzde 35'e, Türkiye'de ise yüzde 38'e yükseldi. Yine BKM’ye göre Türkiye'de 58 milyon kredi kartı kullanımda, internette kullanılan kredi kartı adeti 24 milyon, bu alanda 34 milyonluk büyük bir potansiyel var ve dünyada 2019 yılında 2 milyar kişinin mobil ticaret yapması bekleniyor.
Tüm bu rakamlar mobil işlemlere ve mobil ödeme sistemlerine doğru hızlı bir geçişe işaret ediyor. Ülkemizde de bu gidişat gereğince “2023 nakitsiz toplum hedefi” konuldu ve sıkça dillendirilir hale geldi.
Mobil ödeme sistemleri mobil ticareti büyütüyor
BKM verilerine göre 2016 yılının üçüncü çeyreği itibariyle ülkemizde aktif-aktif olmayan toplam 57.741.765 adet banka kartı ve 114.735.756 adet de kredi kartı bulunuyor. Öte yandan mobil ödeme ile alışveriş yapılan siteler ve genel olarak mobil ödeme kabul eden işletmelerin sayısı giderek artıyor. Kısacası mobil ödeme sistemleri mobil ticaretin de gelişimine önemli katkılar sağlıyor. Özellikle cep telefonunu mobil POS cihazı haline getiren uygulamalar günümüzde bir hayli revaçta.
Nakit ödemeyi terk ederek, hız ve kolaylık sağlayan mobil ödeme sistemlerine geçmenin faydalarını bireyden aileye, aileden topluma, toplumdan ülkenin tamamına ölçeklendirmek de mümkün. Yazının öncesinde yer verdiğimiz rakamlar da ne kadar ciddi bir potansiyelden bahsettiğimizi gösteriyor.
Ancak hala ikna olmayan kurum ve işletmeler için biz yine de biraz açıklık getirelim.
Bu büyümenin ardında yatan faktörler neler? Mobil ödeme sistemleri nasıl oluyor da işletmelere daha fazla ciro, karlılık ve müşteri memnuniyeti vaat ediyor? “İşletmeme neden mobil ödeme sistemi kurmalıyım” sorusunun cevabı nedir?
1. Mobil üzerinden kredi kartı kullanımını mümkün kılıyor
Mobil ödeme sistemleri alışverişlerde nakit kullanma zorunluluğunu ortadan kaldırıyor. Tüketicilerin sadece ve sadece yanlarında nakit para bulunmadığı için bir alışverişten vazgeçmeleri tahmin edebileceğinizden çok daha sık karşılaşılan bir durum. Bu durum özellikle nakit para ile çalışan küçük ve orta ölçekli işletmeler için geçerli. Mobil üzerinden kredi kartı ödemelerini mümkün kılan bir mobil ödeme sistemini devreye alan kurumlar, müşterilerine anında, nakitsiz ödeme imkanını tanımış oluyorlar. Bu müşteri deneyimini ve marka algısını güçlendirdiği gibi, satış fırsatlarının sonuna kadar değerlendirilmesini ve nakit taşımayan müşterilerin elden kaçırılmamasını sağlıyor.
2. Sadakat programları entegre edilebiliyor
Mobil ödeme sistemlerinin beraberinde getirdiği benzersiz fırsatlardan birisi de işletmelerin sadakat (loyalty) ve ödül programlarına kolaylıkla entegre olabilmeleri. Müşteriler mobil cihazlarına işletmenin mobil uygulamasını kurup, bu uygulama üzerinden bir alışveriş veya ödeme yaptıkları an ilgili bilgileri uygulamada saklanmaya başlar. Bu değerli bilgi havuzunu gelişmiş, esnek ve müşteri odaklı bir sadakat sistemi ile bir araya getiren işletmelerin müşterileri, geçmiş alışverişlerini, kazandıkları bonusları, ödülleri vs uygulama üzerinden kolaylıkla takip edebilir hale gelecekler. Böyle kusursuzca işleyen bir sadakat programının gerek müşteri deneyimine gerek satış performansına yaptığı katkı hepimizin malumu.
3. Check-out süreleri azalıyor, hizmet kalitesi artıyor
Dijital çağı anlatan tek bir kelime varsa bu da hız. Bu alanda işletmelerin başvurduğu uygulamalar arasında kiosklar gibi self-servis çözümler zaten bir süredir yer alıyor. Nispeten daha yakın zamanda hız odaklı bu uygulamalar arasında kendine yer edinen mobil ödeme sistemleri sayesinde ödemeler, nakit ve kredi kartı ile alışverişlere göre çok daha hızlı bir şekilde gerçekleştiriliyor. Hız ve kolaylık müşteri deneyimini güçlendirerek yeniden satın alma oranlarını artırıyor. Bunun yanında ödeme süreçlerinin self-servis gerçekleştirilebilir hale gelmesiyle işletmeler yoğunluğun zirve yaptığı saatlerde aynı yüksek hizmet kalitesini koruyabiliyor ve operasyon maliyetlerini kısabiliyor. Böylelikle tasarruf ettikleri değerli kaynaklarını esas iş alanlarında büyüme gerçekleştirebilmek için kullanabiliyorlar.
4. Müşterileri daha iyi tanıma şansı
Küçük, orta, büyük…. Ne ölçekte olursa olsun işletmelerin karşı karşıya kaldığı en büyük sorunlardan birisi müşterilerinin neye, ne zaman, ne kadar harcadığını takip edebilmek ve satılan ürünlerin envanterini tutabilmektir. Mobil ödeme platformları ile işletmeler müşteri davranışlarını otomatik olarak takip edebiliyor ve müşteri taleplerini daha doğru bir şekilde anlayabiliyor. Tüketici satın alma ve ödeme alışkanlıklarının detaylı bir dökümüne sahip olan işletmeler müşterilerini daha yakından tanıyor, üretim, stok ve operasyonel süreçlerini müşteri ihtiyaçlarına paralel olarak yürütebiliyor.
5. Pazar mobil ödemeye hazır
Mobil ticareti büyüten dört ana teknolojik faktör; mobilde akıllı cihaz penetrasyon oranı (ki bu rakam 2016 itibarıyla yüzde 65), büyük ekrana sahip akıllı telefonlar, 4.5G ile tüketicilerin hayatına giren mobil internetin hızlanması ve 7 gün 24 saat alışveriş yapabilme imkânı olarak sıralanıyor. Türkiye gerek son yıllarda gerçekleştirdiği teknolojik altyapı yatırımları gerek internet ve mobil cihaz kullanımının toplumsal ve ticari yaşamda daha yerleşik bir hale gelmesi ile Mobil Ödeme Sistemleri için gerekli Pazar şartlarını yerine getirir hale geldi.
Bu şartlar altında Mobil Ödeme Sistemlerinin de Türkiye ticaretinde giderek daha yaygınlaşacağı kesin. Hızlı aksiyon alıp bu dönüşümün öncülerinden olmayı başaran işletmeler, marka ve liderlik algısını perçinleme noktasında büyük bir avantaj sağlayacaklar.
6. Tüketici gözünde gelişmiş güvenlik algısı
Konuya güvenlik tarafından bakıldığında nakit taşımama avantajının yanı sıra mobil olarak gerçekleştirilecek işlemlerin daha güvenli altyapılara kavuşması bu alandaki hızlı değişimi de olumlu yönde etkileyecek maddelerin başında yer alıyor. Son yıllarda daha sık karşılaşılan kredi kartı kopyalama gibi ödeme dolandırıcılıkları düşünüldüğünde temassız ödeme teknolojileri ek bir fayda sağlıyor. Ayrıca her bir ödeme işlemi için farklı bir işlem kodunun yaratılıyor ve onaylanıyor olması da tüketiciler gözünde daha güvenli bir ödeme yöntemi haline getiriyor.
PayFlex: Uçtan Uca çözüm:
Peki bu mobil ödeme sistemi nasıl kurulur sorusu kafanızı kurcalıyorsa daha fazla endişelenmenize gerek yok. İnnova olarak mikro ödeme, mobil ödeme ve online ödeme çözümlerini bir araya getiren PayFlex Payment ailesi altında yer alan gelişmiş ödeme çözümleri ile hem müşterilerimiz hem de onların kullanıcıları için mobil ödeme kolaylığını hayatın her alanına taşıma hedefiyle hareket ediyoruz. PayFlex Payment çözümlerimiz mobil ve kredi kartı ile gerçekleştirilebilen yenilikçi ödeme yöntemleri uygun bir altyapı sunuyor. PayFlex Payment çözümleri, banka ve GSM operatörleri ile entegre olarak abone hesabından üye işyeri hesabına para geçişinde tüm kontrolü sağlayan bir iş modeli içerir ve geleneksel ödeme yöntemlerinin önüne geçerek yenilikçi çözümleri hizmete sunar.
İlgili Postlar