Havacılıkta Yeni Dönem: Dijital Kabin Yönetimi

Havacılıkta Yeni Dönem: Dijital Kabin Yönetimi

17 Nis 2015

3 dk okuma süresi

Firmalar aynı hizmeti vermeye devam ederken vazgeçmeyi göze alabilecekleri her kalemi rakipleri ile benzer şekilde kenara koyabiliyor. Ancak operasyonel harcamalardan vazgeçmek mümkün değil, hal böyleyken bu maliyetleri düşürmenin yolları aranıyor.

Havacılık sektörü rekabetin had safhada yaşandığı, operasyonel harcamaların bir kaç şirket satın alacak meblağlara ulaştığı, hatta bu satın almaların gerçekten de yapıldığı bir alan.

Uçak üreticileri bir yandan havacılık firmalarına daha düşük maliyetli uçuş ve daha ucuz bakım gerektiren teknolojiler geliştirmeye gayret ederken bir yandan da havayolu firmaları kendi operasyonel maliyetlerini düşürmenin aracı olarak dijital havacılığın nimetlerinden yararlanma gayreti içindeler.

Havacılıkta dijitalleşme ne zaman başladı?

80’lerin ilk yarısından itibaren dijitalleşme yolunda ana gereksinim olan analog verilerin dijital ortamda idare edilmesi fikri uçaklar ve uçuşlar için büyük bir ivme ile sağlanmaya başladı ve günümüzde anlık analiz amaçlı veri, otomatik arıza tespiti için verilerin üretimi ve işlenmesi had safhaya ulaştı.

Bu hıza ayak uyduramayan ya da uydurmasının gerekli olmadığı düşünülen faktör ise pratikte halen insanlar tarafından yerine getirilmesi gereken görevleri içeren operasyonlar. Örnek olarak uçak içerisinde kabin görevlilerinin yürüttüğü faaliyetler, doldurulması gereken formlar, bildirilmesi gereken kabin içi arızalar, uçağa hangi üründen kaç adet alınması gerektiği ya da alındığı bilgisi, bir uçuş için uçağa kaç litre su alınması gerektiği bilgisi ya da bu bilginin uçağa su yükleyen araca iletilmesi.

Bu faaliyetlerin icra edilmesi için gerekli hesap ve planlamalar gerçekte bu süreçlerin yürütülmesi için geliştirilmiş birer bilgisayar sisteminde yapılsa da eninde sonunda bir kağıt forma basılmak suretiyle dijital olmaktan çıkıyor, yönetilmesi, saklanması, iletilmesi tamamen insan faktörüne bağlı kalması bir yana bir kere dijital ortamdan çıkmış bir verinin işlendikten sonra tekrar dijital ortama dönmesi zaman alıyor, maliyet artıyor, bu iş için harcanan süre artıyor ve prediktif operasyonları engelliyor.

Bir hafta içerisinde birkaç bin adet uçuş gerçekleştiren hava yolu firması bu uçuşların gerçekleştirilmesi için belirlenmiş tüm işleri birkaç bin kere tekrarlıyor, haftada birkaç bin kere arıza ya da arıza yok bildirimi, temizlik kontrolü, uçağa gıda ve temizlik ürünü yüklemesi, su yüklemesi gibi onlarca işlem her seferinde tekrarlanıyor. Bunların sonuçlarına göre işlemler yapılıyor, sözgelimi uçağa yüklenmesi gereken bir ürünün eksikliği bildiriliyor ki bu durum hakkında işlem yapılabilsin, sorumlu firma uyarılsın kayıt altına alınsın, tekrarlanmasın.

Güvenli bir uçuş ve yolcu memnuniyeti için yapılan tüm bu işlemler eksiksiz tamamlanmaya çalışılsa da verinin ve işlemlerin dijitalleşmesi sayesinde hizmet kalitesi birkaç basamak yukarıya çıkıyor, yolcu memnuniyeti artıyor.

Star Alliance üyesi olan ve son dört yıldır Avrupa’nın en iyi havayolu şirketi seçilen THY, geçtiğimiz yıl kabin içi operasyonlarda verimi arttırıp hizmet kalitesini bir adım daha ileriye taşımak üzere başlattığı proje ile İnnova’nın uçtan uca çözüm sağladığı Dijital Kabin Yönetim Sistemi’ni hayata geçirdi.

Ürünün devreye alındığı güne kadar uçuş öncesinde, uçuş sırasında ve uçuş sonrasında tutulan tüm kritik uçuş emirleri, kabin içi bulgular, sonuçlar, kayıtlar ve doldurulan formlar merkeze gönderilerek manuel olarak, tek tek sistemlere giriliyordu.

Kayıtların kağıt ortamda tutulması, gerekli durumlarda müdahale edilmesini geciktiriyor ve merkezi takibi zorlaştırıyordu. Uçağa alınacak su miktarının belirlenmesinden, arızaların merkeze bildirilmesine kadar pek çok işlem manuel olarak gerçekleştirildiğinden, işlemlerin başlatılması konusunda zaman kaybediliyordu. Tüm bu işlemlerin tek noktadan gerçekleştirilebileceği bir platform bulunmuyordu.

Uçak kabininde kağıtla işlem devri sona eriyor

Hâlihazırda 3.000’in üzerinde kabin amiri tarafından kullanılan sistem ile THY merkeze bildirilmesi gereken tüm işlemleri, kabin içi ihtiyaçların tedarik edilmesini ve hatta uçucu ekibin iş ve izin planlarını bile İnnova Dijital Kabin Yönetimi ürünü üzerinden gerçekleştirmeye başladı. Kağıt üzerinde gerçekleştirilen tüm işlemler, A’dan Z’ye dijital ortama taşındığından, kabin içerisinde elde edilen verinin THY sistemlerinden izlenişi anlık olarak gerçekleşmeye başladı.

Artık herhangi bir THY uçuşunda kabin amiri uçağa ne kadar su alması gerektiğini hesaplamak için kağıt üzerinde yada elinde hesap makinesi ile kendisine daha önce verilmiş formülü hesaplamak zorunda kalmıyor, gidilecek istasyonda su aracının bulunup bulunmadığını kontrol etmek yada uçakta kaç adet çocuk olduğunu, Smiling Doctors programına dahil bir doktor bulunup bulunmadığını küçük puntolar ile dolu uzun yolcu manifestosu dökümlerinden gözle kontrol etmek zorunda kalmıyor.

Kabin içinde hizmet kalitesini artırmayı sağlayan bu proje sayesinde uçucu personel zamandan tasarruf ederken, THY de, merkezdeki raporlama işlemlerinde gerçek veriyi zamanında değerlendirme fırsatını yakaladı.

Türk Hava Yolları bu ürün ile operasyonel işlemlerdeki yükü ve maliyeti azaltırken hizmet kalitesini birkaç basamak arttırdı ve dijital havacılık hedefi doğrultusunda büyük bir ilerleme kaydetti.

İlgili Postlar

high tech eart

Çoklu Algılayıcı Sistemler: Çevresel İzleme ve Yönetim

27 Oca 2025

Dijital Dönüşüm
Başarı Hikayeleri
Teknik Destek ‍
444 5INV
444 5 468 ‍
info@innova.com.tr