25 Eyl 2020
4 dk okuma süresi
Modüllerle zenginleştirilebilen kurumsal kaynak planlama (ERP) uygulamaları sektörlere göre farklı biçimlerde oluşturulup kullanılabilir. Üstelik işletme büyüklüğü de bu noktada önemli bir fark yaratmamaktadır, çünkü bir ERP sistemi hem çok uluslu büyük işletmelere hem de KOBİ'lere uygundur.
Sektörlere göre ERP uygulamaları
E-ticaret
Koronavirüs pandemisi ile önemi bir kez daha anlaşılan e-ticaret, son yılların en hızlı büyüyen alanlarından birisi ve her geleneksel şirket de bu alanda olmanın zorunluluğunu kavramış durumda. Ancak arkasında yeterli bir bilgi altyapısı olmadan, e-ticarette başarılı olmak oldukça zordur.
Stok, fiyat ve ürün bilgileri e-ticaretin başarısında kritik rol oynar. İlgili verileri elle girmek ve işletmenin farklı departmanları için güncel olarak erişilebilir tutmak ise emek yoğun bir süreç olabilir. Bu sebeple, kurumsal kaynak planlama yazılımları ile veriyi merkezileştirebilmek e-ticarette büyük bir fark yaratabilir.
Ürün, stok ve fiyat yönetimi e-ticarette kullanılabilecek ERP modüllerinin başında gelir.
Ürün modülünde ürün bilgilerinin yanı sıra, ilişkisel alanlar da olması, çapraz satış yapmayı ve çeşitli dijital pazarlama faaliyetlerini kolaylaştırır.
Müşteriler online alışveriş için bir ürün aradıklarında, gerçek zamanlı stok bilgisi, sonradan e-ticaret şirketinin stok yetersizliği sebebiyle zorunlu sipariş iptallerini ya da ürünü tedarik edip gönderme süresi sebebiyle gecikmeleri önleyerek markanın zarar görmesini önler. Özellikle B2C müşteriler için stok bilgisinin olmaması ya da gerçek zamanlı stok yönetimi olmaması sebebiyle, yönetilebilecek sorulara geç yanıt vermek, müşteri kaybı anlamına gelebilir. Bu modülde rezervasyon ve bildirim seçeneklerinin olması da müşteri deneyimine olumlu katkı sağlar.
B2B e-ticaret için ERP'de stok yönetim modülü, planlama açısından fayda sağlar. Gönderim maliyetleri genellikle siparişin büyüklüğüne göre belli olur ve bu modülde, ürünlerin ne zaman stokta olacağının bulunması da büyük siparişler alma konusunda müşterileri motive edebilir.
Online alışveriş yapanlar için fiyatlandırma da büyük önem taşır. Güncel fiyatları verebilmek, gerektiğinde indirim ve ek maliyetleri ekrana yansıtabilmek, iyi bir ERP çözümü için elzemdir.
Ticaret
Her ne kadar ticaret işletmeleri için standart bir ERP sistemi olmasa da gereksinimler birçok şirket için benzerdir. Tüm ticari kuruluşlar aynı temel işlemleri gerçekleştirir. Bu nedenle, çoğu şirketin bir deposu vardır ve envanter ile siparişler ilgili departmandan yönetilir.
Otomatik envanter yönetimine sahip bir ERP sistemi, bir ürünün mevcut stoğunu gösterir. Çalışanlar, barkodları tarayarak depo fişini ve ürün satışlarını işleyebilir. Ayrıca ERP sistemi, bir şirketin siparişlerini analiz ederek talebi ve ne kadar hızlı satış yapacağını hesaplayabilir. Envanter optimizasyonu için raporlar da önem taşır. Bazı şirketler stok artırma kararlarını, eğilimleri ve tahminleri göz önünde bulundurarak vermek ister. Bu şekilde, bir ürün sıkıntısı yaşama ihtimallerini azaltırlar ve envanterde doğru sayıda ürün olmasına dikkat ederler.
Bir ERP sistemi, ürünlerin popülerliği hakkında fikir verir. Müşterinin sipariş geçmişine bağlı olarak, sistem hangi ürünlerin iyi sattığını gösterebilir. Bu işlem hem genel olarak satış eğilimlerinde hem de mevsimlere veya alışveriş dönemlerine göre kontrol edilebilir. Bir şirket ERP'yi ne kadar çok kullanırsa, sistemin yapacağı tahminlerin doğruluğu da o kadar yüksek olur.
Moda ve tekstil
Son 5 yıldır, "hızlı moda" akımının da etkisiyle, tekstil ürünleri ve ayakkabı satışları dünya çapında patlama yaşıyor. Bu büyümeyi doğru yönde yönlendirmek için birçok şirket ERP sistemlerinden faydalanıyor.
Moda ürünlerinin her bir modelinde farklı boyutlar, renkler gibi seçenekler bulunur. Bu durum, bu sektör için ERP'yi diğer ticari sektörlerdeki yazılımlardan farklı kılıyor. Çoğu durumda, aynı ürün birkaç renkte mevcuttur. Daha da özel durumlarda, boyutu, uzunluğu, genişliği, kumaşı gibi farklı çeşitler de bulunabilir. Bu nedenle, sıklıkla varyant matrisinden söz edilir.
Bir şirket, her öğeye bir ürün numarası vermeyi seçebilir. Bu çalışma yöntemiyle, L beden mavi bir gömlek ile aynı ürünün S beden ve beyaz rengi farklı bir ürün numarasına sahip olacaktır. Bu, ERP için iki farklı girdi anlamına gelir. Bir diğer seçenek de renk ve boyut matrisleriyle çalışmaya karar vermektedir. Bu durumda, aynı modeldeki tüm gömlekler aynı ürün numarasını alır, ancak renk, beden ve diğer özellikler hakkında ek bilgiler mevcuttur.
Satış rakamları da genellikle ürün bilgileri dizisine dahil edilir ve dolayısıyla bir modelin tüm seçenekleri için satış bilgileri gruplandırılarak, modelin popülerliğini belirlemek kolaylaşır.
Moda için “sezonlar” eskisine göre daha hızla geçiyor, eskiden yaz ve kış olarak ayrılan koleksiyonlar artık neredeyse her ay yenileniyor. Moda sektörü için ERP uygulamaları da bu hıza ayak uydurmayı kolaylaştırıyor.
Örneğin satış öncesi modülü, koleksiyon tanıtıldıktan sonra, ancak henüz ürün çıkmadan satışlara başlanabilmesini sağlar. Bu hem modelin popülerliğini ve üretim kapasitesini belirler hem de yurt dışında üretilen ürünlerin lojistiği de kolayca planlanır. Fiyatlandırma modülü, sipariş sayısına göre maliyet hesabı yaparak, farklı senaryolara karşı çözüm sunduğu gibi sezon boyu fiyatın sabit kalması istendiğinde, gelir hesaplamasını da kolayca yapabilir.
Stok modülü ise ürünlerde belirli bir baz stok tutup, siparişlere göre kalan miktarı lojistik ve üretim departmanlarına yönlendirmeyi sağlar. Ayrıca mağaza ve online kanalları birleştirerek çok kanallı deneyim sağlayan gerçek zamanlı bilgi özellikleri de hızlı moda gibi anlık bilgi ihtiyacı olan alanlarda müşteri deneyimini en üst seviyede tutar.
Hizmet
Her ne kadar hizmet sektörü birbirinden farklı olabilecek birçok iş koluna çatı olarak kabul edilse de ERP uygulamaları açısından öncelikleri belirlemek düşünüldüğü kadar zor değildir.
Hizmet sektöründe ERP uygulama modülleri açısından, raporlama modülü kritiktir, çünkü her an için şirketin durumunu görebilmeyi sağlar. Parametreler açısından esnek bir modül kullanmak, özellikle büyük kurumların birer pano oluşturarak, çeşitli kritik değerleri anlık görmelerini kolaylaştırır.
Satış, müşteri ilişkileri ya da kişisel performans göstergesi (KPI) gibi ekranlar içeren bir kontrol paneli modülü de yönetimin işini kolaylaştırmaktadır. Benzer bir panel, müşteriler için de hazırlanarak iş durumu, sipariş sayısı ve tahmini ya da kesin bütçe bilgisi sağlanabilir.
Mobil çalışanlar ya da çok sayıda ofis/tesis olması durumunda ise uzaktan erişim modülünün bulunması, ERP sisteminde bilgi akışının kesintisiz olması anlamına gelecektir.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm