13 Eyl 2021
4 dk okuma süresi
Artırılmış gerçeklik teknolojisi (Augmented Reality - AR), son yıllarda benzeri görülmemiş bir büyüme ivmesi yakaladı. Bunun başlıca itici gücü Microsoft, Apple, Google, Facebook ve Amazon gibi dev şirketler tarafından odaklanılması oldu. MarketsandMarkets araştırma şirketinin verilerine göre, AR pazarı 15,3 milyar dolar değerinde ve bu değer her geçen gün artıyor. AR destekli aktif cihazların sayısının 2024 yılına kadar 1,73 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor.
AR, kulaklıklardan akıllı gözlüklere, perakendeden endüstriyel üretime kadar neredeyse her sektöre dokunuyor. AR, halihazırda en büyük sorunlardan ve sorunlu noktalardan bazılarını çözme potansiyeli gösteriyor. Bu teknolojinin her alanda büyük bir etki yaratması için muhtemelen 2024’ü beklememiz gerekmeyecek.
Artırılmış gerçeklik nedir?
Sanal gerçeklik (Virtual Reality - VR) tamamen sürükleyici bir deneyim yaratmayı amaçlarken, artırılmış gerçeklik, dijital olarak oluşturulmuş öğeleri gerçek dünya üzerine katmanlıyor. Sanal ve gerçek dünyayı birleştiren bu yaklaşım, göze dijital bir görüntü yansıtan gözlük gibi özel giyilebilir cihazların ya da mobil cihazların kullanımıyla deneyimlenebiliyor.
Büyük miktarda veri üreten ve insanları gerçek dünyadan tamamen soyutlayan VR'nin aksine, AR insanların çevrelerindeki dünyayı nasıl algıladıklarını değiştiren bir filtre görevi görüyor. AR’da kullanıcılar dijital öğeleri görüntülemeye devam ederken fiziksel dünyada dolaşabilir ve etkileşime girebilir.
AR, gerçek dünya öğelerinin üzerine dijital bilgiler yerleştirir. Artırılmış gerçeklikte grafik ve video gibi dijital multimedya öğeleri gerçek dünya öğeleri üzerinde görüntülenir. Pokemon GO oyunu bunun en bilinen örneklerdendir. Artırılmış gerçeklik, gerçek dünyayı merkez alır ancak onu diğer dijital ayrıntılarla, yeni bir algı tabakası ile katmanlayıp gerçekliği veya çevreyi destekleyerek zenginleştirir.
Karma (melez) gerçeklik nedir?
Sanal ve artırılmış gerçekliğe ek, bir de karma gerçeklik (Mixed Reality - MR) vardır. Karma gerçeklik, gerçek ve sanal dünyayı birleştirerek tek bir potada eriten bir teknolojidir. Bu iki dünyanın bir araya gelmesiyle hem daha gerçekçi hem de sınırları olmayan bir deneyim sunulabiliyor. Karma gerçeklik ile birlikte hem fiziksel hem de sanal nesneler birbirleriyle gerçek zamanlı olarak etkileşime geçebiliyor. Böylelikle sanal gerçekliğin yapaylığından uzak, gerçeğe daha yakın bir deneyim sunuluyor. Karma gerçeklik teknolojisi uzun yıllardır üzerine çalışılan bir teknoloji olsa da henüz günlük hayatımızın bir parçası haline gelemedi.
AR Alanı Nedir?
Artırılmış gerçeklik (AR) neredeyse her sektöre değer katabilir, sorunları çözebilir ve kullanıcı deneyimini geliştirebilir. İşletmeler, artırılmış gerçekliğin büyümesini sağlamak için yatırımları yakalıyor ve bu da onu teknoloji ekonomisinin önemli bir parçası haline getiriyor.
Son yıllarda artırılmış gerçeklik uygulamalarının büyümesi ise tüketicilerin ürünleri görselleştirmelerine ve ürünü satın almadan önce ürüne sahip olmanın veya hizmeti deneyimlemenin nasıl bir his olabileceğini hayal etmelerine olanak tanıyan çözümlere bağlanabilir. Artırılmış teknolojinin daha sofistike hale gelmesi, maliyet tasarrufu sağlaması ona olan talebi ve yatırımı artıracak. 2017'de Apple ARKit’i, Google da Android geliştiricilerin AR uygulamaları oluşturması için ARCore'u piyasaya sürdü.
Günümüzde artırılmış gerçeklik uygulaması birçok alanda ve sektörde kullanılıyor. Markalar ve firmalar son yıllarda AR teknolojisini kullanarak müşterilerine daha gerçekçi ve daha zenginleştirilmiş bir deneyim sunuyor. Bu teknolojiyle hazırlanan animasyonlar, görsel ve videolar oldukça ilgi çekiyor. AR ile markalar ürünlerini daha kolay pazarlama olanağı da buluyor.
En İlginç AR Kullanım Alanları
AR, yenilikçi ve ilham verici pek çok deneyime imkan sağlıyor. Bu teknoloji, rutin işlemleri basitleştirerek veya tamamen yeni deneyimler yaratarak kullanıcılara sunuyor. Peki AR kullanım alanları nelerdir?
Reklam ve Pazarlama
Reklam ve pazarlama stratejilerinde artırılmış gerçekliğin kullanılmasının en önemli sebepleri arasında hedef kitle etkileşimini arttırması ve ürünlerin daha kolay bir şekilde pazarlanması yer almaktadır. Günümüzde müşteriler satın almayı düşündükleri mobilyaların evlerinde nasıl duracağını ya da yeni bir otomobilin detaylarını görmek için artırılmış gerçeklik kullanabiliyorlar.
Mimarlık
Artırılmış gerçeklik, bilgisayar tabanlı verilerle bir ortamın fiziki kopyasını oluşturmak için kullanılır. Artırılmış gerçeklik tasarımların 3B modelini gerçek dünyaya entegre eder. Artırılmış gerçeklik, teklif edilen tasarımın 3B bir modelini, akıllı telefonlar ve dengi teknolojik aletlerle görüntülemek amacıyla mimarlar tarafından kullanılır.
Oyun ve Eğlence Endüstrisi
Oyun ve eğlence söz konusu olduğunda AR’ın oyunlara çoktan entegre edildiğini söyleyebiliriz.
Pokemon Go, 2016 yılında iOS ve Android cihazlar için Niantic tarafından geliştirilen ve yayınlanan AR destekli bir mobil oyundur. Pokemon Go’da oyuncu gerçek dünyadaki sanal yaratıkları bulmak, yakalamak, savaştırmak ve eğitmek için mobil cihazını ve GPS teknolojisini kullanır.
Eğitim
Tablet, akıllı tahta gibi teknolojiler birçok okulda ve sınıfta yaygınlaşırken, öğretmenler ve eğitimciler artık öğrencilerin öğrenme deneyimini AR ile geliştiriyor. Örneğin Aurasma adlı uygulama, öğrencilerin Güneş Sisteminin tam bir haritasını gözlemlemelerini veya bir enstrüman çalmayı öğrenirken müzik notalarını gerçek zamanlı olarak görmelerini sağlıyor.
Turizm
Teknoloji, son yıllarda TripAdvisor gibi inceleme sitelerinden, Lonely Planet gibi bilgilendirici web sitelerine kadar turizm endüstrisinde gelişmeler sağladı.
AR, seyahat acenteleri için turistlere seyahat etmeden önce bilgilendirici deneyimler sunuyor. Sidney'e bir bilet rezervasyonu yapmadan önce AR gözlükleriyle oraya sanal bir gezi yapabilir ya da hangi müzeleri veya kafeleri ziyaret etmek isteyebileceğinizi önceden görmek için Paris'te sakince dolaşabilirsiniz.
Tamir ve bakım
AR karmaşık ekipmanların onarımı ve bakımı için de kullanılır. İster bir otomobil motoru ister bir MRI makinesi olsun, mühendisler ve teknisyenler yararlı bilgilere hemen ulaşmak, öneriler almak ve sorunlu alanları belirlemek için AR’dan faydalanıyor. Örneğin Vestel, tamir ve onarım ekiplerini eğitmek için AR uygulamaları kullanıyor.
Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ile Sosyal Deneyim
Koronavirüs’ün sebep olduğu zorunlu sosyal izolasyon ile birlikte en hızlı ivme kazanan alanlardan bazıları artırılmış ve sanal gerçeklik tabanlı toplantı ve sosyalleşme uygulamaları oldu. Firma çalışanları MeetinVR, Glue gibi servisler üzerinden fiziksel mekanlara ihtiyaç duymadan tamamen sanal ortamlarda bir araya gelip, gerçek zamanlı etkileşimde bulunarak iletişim kurabildiler. Sosyal izolasyonun zorunlu hale gelmesiyle birlikte artırılmış gerçeklik tabanlı alışveriş uygulamalarından, sanayide kullanılan destek sistemlerine, sanal gerçeklik toplantı hizmetlerinden eğitim simülasyonlarına kadar farklı örnekleri hayatımızda çok daha sık kullanmaya başlayacağız
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm