18 Eki 2022
2 dk okuma süresi
A/B testi temelde bir kullanıcı deneyimi araştırma metodolojisidir. A/B testlerinde bir internet sitesi, mobil uygulama ya da bir dijital servis arayüzünün iki farklı sürümü karşılaştırılarak hangisinin daha iyi performans gösterdiği belirlenmeye çalışılır. Bazı çalışmalarda bölünmüş test, kova testi veya grup testi olarak da isimlendirilir. AB testi, tahmine dayalı kararlar almayı ortadan kaldırır ve hedeflenen optimizasyon için veriye dayalı kararlarlar almayı sağlar. Dijital pazarlama uzmanları reklam kampanyalarından en iyi sonucu alabilmek için AB testi uygulamalarından faydalanabilir. AB testi, tasarımcılar tarafından ürünlere eklenecek yeni özelliklerin kullanıcı deneyimini nasıl etkilediğini görebilmek amacıyla da kullanılabilir.
AB testinde A, 'kontrol' veya orijinal test değişkenini ifade eder. B ise 'varyasyon' ya da orijinal test değişkeninin yeni bir versiyonu anlamına gelir. Performans ölçümü için belirlenen metriklerde hangi sürümün daha başarılı olduğunu tespit etmek için istatistiksel analizden faydalanılır. Bu metrikler bir e-ticaret sitesi için sipariş sayısı olabileceği gibi bir dijital servis için kayıt olan yeni müşteri sayısı da olabilir. AB testi uygulama alanına göre performans metrikleri de değişkenlik gösterir.
AB testi nasıl yapılır?
AB testi yaparken kontrol ve varyasyon içerikleri farklı ziyaretçilere yönlendirilerek sonuçlar gözlemlenir. Test süreci için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.
Veri toplama: Bir AB testi tasarlamadan önce optimizasyona tam olarak nereden başlayacağınızı belirlemek için veri toplamalısınız. Örneğin, internet sitenizin ziyaretçilerinin en çok nerede siteyi terk ettikleri ya da en az hangi reklam alanına tıkladıkladıkları gibi bilgiler, işe başlamak için çok önemlidir.
Hedef belirleme: Belirli bir sayfanın daha çok görüntülenmesi, bir ürünün daha çok sipariş alması ya da e-posta listenize daha çok kayıt yaptırılması gibi hedefler belirleyebilirsiniz.
Hipotez oluşturma: Bir hedef belirledikten sonra, mevcut sürümden neden daha iyi olacağını düşündüğünüze ilişkin AB testi fikirleri ve hipotezleri oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bir fikir listesi oluşturduktan sonra, bunları beklenen etki ve uygulama zorluğu açısından önceliklendirin.
Varyasyonlar oluşturma: AB test yazılımını kullanarak web sitenizin veya mobil uygulama deneyiminin bir öğesinde istediğiniz değişiklikleri yapın. Bu, bir düğmenin rengini değiştirmek, sayfadaki öğelerin sırasını değiştirmek ya da gezinme öğelerini gizlemek olabilir. AB test araçlarının çoğu bu değişiklikleri kolaylaştıracak bir görsel düzenleyiciye sahiptir.
Testi başlatın: Bu noktada, sitenize veya uygulamanıza gelen ziyaretçiler rastgele bir şekilde kontrol sürümüne veya varyasyonuna atanacaktır.
Sonuçları analiz edin: Denemeniz tamamlandığında sıra sonuçları analiz etmeye gelir. AB testi yazılımınız her iki versiyonunun performansı arasındaki farkı ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığını size gösterecektir.
AB test örnekleri nelerdir?
Ubisoft - AB testi örneği
PayU - AB testi örneği
AB testi yapılabilecek araçlar?
AB test nasıl yapılır diye araştırmaya başlayanların kullanabileceği hem ücretli hem de ücretsiz çok sayıda araç seçeneği vardır. Bu araçlar arasında en popüler olanlarından bir tanesi, Google tarafından ücretsiz sunulan bir AB test aracı olan Google Website Optimizer’dır.
Basit kullanımıyla ve görselleştirme özelliğiyle dikkat çeken araçlardan bir tanesi de VWO olarak kısaltılan Visual Website Optimizer’dır.
Son dönemde popülaritesi artan bir diğer araç ise Optimizely’dir.
GrowthBook, A/B Smartly, Adobe Target ve Oracle Maxymiser, AB testi için kullanabileceğiniz diğer araçlara örnek olarak verilebilir.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital Dönüşüm