10 May 2023
3 dk okuma süresi
Diyaloğa dayalı yapay zeka, insanlarla etkileşim kurabilen, doğal dil işleme (NLP) teknolojilerini kullanarak insan dilini anlama ve üretme yeteneğine sahip olan bir yapay zeka türüdür. Bu tür yapay zeka sistemleri, metin veya sesli mesajlarla etkileşim kurarak, insanlarla iletişim kurabilir ve belirli görevleri yerine getirmelerine yardımcı olabilir.
Günümüzde sohbet robotları, sanal asistanlar ve müşteri hizmetleri uygulamaları gibi diyaloğa dayalı pek çok yapay zeka örneği bulunuyor. Bu sistemler, doğal dil işleme teknolojileri sayesinde insanların sorduğu soruları anlayabiliyor ve cevaplar üretebiliyor. Hatta gerektiğinde soruyu daha iyi anlamak için daha fazla bilgi de talep edebiliyor. İnsanların kullanıcı deneyimini geliştiren bu teknolojiler, işletmeler için de daha verimli bir müşteri hizmetleri çözümü sunuyor.
Pazar araştırma şirketi Grand View Research tarafından hazırlanan bir rapora göre, etkileşimli yapay zeka pazarında 2023’ten 2030’a kadar yıllık %37,3’lük büyüme oranı bekleniyor. Diyaloğa dayalı yapay zeka çözümleri baş döndürücü bir hızla gelişiyor ve yakın gelecekte bazı uygulamaların, bu teknolojinin odak noktası haline gelmesi bekleniyor.
Diyaloğa dayalı yapay zekanın geleceği
-Diyaloğa dayalı arama motorları
Arama motorlarının geleceği uzun yıllardır tartışılıyor. Yapay zekanın etkilerinin sürekli arttığı günümüzde, gelişmiş bir arama motoru deneyiminin, daha iyi arama sonuçlarının ötesine geçmesi gerekiyor. Diyaloğa dayalı arama motorları, kullanıcıların doğal dili kullanarak arama motorlarıyla konuşma yoluyla etkileşim kurmasını sağlıyor. Bu sistemde kullanıcı, anahtar kelimeleri özellikle belirtmeden, bir kişiye soru sorar gibi arama motoruna talebini yöneltiyor. Diyaloğa dayalı yapay zeka destekli arama motoru da soruları anlayarak yanıtları sesli ya da yazılı olarak sunuyor.
-Yapay zeka tabanlı sohbet robotlarıyla kişiselleştirilmiş deneyim
Günümüzde yapay zeka tabanlı pek çok sohbet robotu halihazırda kullanılıyor olsa da yakın gelecekte sohbet robotlarının çok daha gelişmiş hale gelmesi bekleniyor. Kişiselleştirilmiş yanıtlar sağlayan yapay zeka tabanlı sohbet robotları, cevap verirken kullanıcıların önceki yanıtlarını da dikkate alıyor. Doğal dil işleme (NLP) ile beraber son derece doğal ve kişiye özel cevaplar verebilen bu teknoloji, ayrıca kullanıcının arama geçmişindeki makaleleri, videoları ve baktığı ürünleri de değerlendirmeye alıyor. Tüm bu değişkenleri bir araya getiren yapay zeka teknolojisi, böylece her insan için kişiselleştirilmiş yanıtlar sağlıyor.
-Gelişmiş sesli asistanlar
Google, Apple ve Amazon’un sesli asistanları pek çok konuda kullanışlı olsalar da yakın geleceğin sesli asistanları, insan hayatına daha fazla müdahil olacak. Akıllı asistanlar bugünün dünyasında müzik çalmak, akıllı ev sistemlerini kontrol etmek ve konuşarak bilgi vermek gibi fonksiyonlara sahip. Yarının dünyasında ise gelişmiş sesli asistanlar, randevu planlamak, otel odası rezervasyonu yapmak, market siparişi vermek gibi alanlarda da kullanıcılara yardımcı olacak.
-Metaverse için diyaloğa dayalı yapay zeka
Metaverse, tanıtıldığından bu yana özellikle genç kullanıcıların büyük ilgisini çekiyor. Markalar bu sanal dünyaya yatırım yaparak, geleceğin sahnesinde başrol oynamak istiyor. Facebook ve çatı şirketi Meta, Metaverse’de etkileşimi artırmak ve süreçleri kolaylaştırmak için diyaloğa dayalı yapay zeka teknolojilerini gündemine aldı. Metaverse’de, gelecekte müşterileriyle etkileşim kurmak isteyen şirketler, diyaloğa dayalı yapay zeka çözümlerinin avantajlarından yararlanabilecek.
-Yüksek duygusal zekaya sahip sohbet robotları
Konuşmaya dayalı yapay zeka trendleri arasında en dikkat çekici olanı kuşkusuz duygusal zekaya sahip sohbet robotlarının geliştirilmesidir. İnsan duygularını tanımak ve bunlara göre yanıtlar vermek için tasarlanan bu teknoloji, kurumların müşterilerle ilişkilerini geliştirmelerini sağlıyor. Duygusal yapay zekaya sahip sohbet robotları, müşterilerin zor durumlarla başa çıkmasını kolaylaştırdığı gibi insanların ne kadar mutsuz olduğunu tespit ederek endişelerini giderecek şekilde davranış gösteriyor. Bu teknoloji sayesinde sohbet robotları, insana en yakın düşünme sekansına ulaşabilecek.
-Proaktif müşteri hizmetleri
Diyaloğa dayalı yapay zeka, müşteri deneyimini iyileştirmek için sorun ortaya çıkmadan muhtemel riski tespit edip müşterileri uyarabilir. Örneğin sohbet robotları, kullanıcının bir internet sitesindeki hareketlerini takip edebilir ve müşteri yardım istemeden önce ona öneriler sunabilir. Böylece müşteriye zaman tasarrufu sağlayan sistem, ayrıca kullanıcıların kendilerini daha değerli hissetmelerini de sağlar. Ayrıca diyaloğa dayalı yapay zeka, eğilimleri belirlemek için müşteri verilerini analiz edebilir. Bu sayede bir ihtiyaç ortaya çıkmadan önce tahminde bulunarak, etkileyici deneyimler için fırsatlar yaratabilir. Bu durum müşterilerin hayal kırıklıklarını azaltırken genel memnuniyeti ise bir hayli artırır.
-Yapay zeka eğitim verilerinin toplanması
Sesli asistanları eğitmek için veri toplamak, uzun vakitler ayrılmasına ve önemli miktarda iş gücü harcanmasına neden olacaktır. Diyaloğa dayalı yapay zekayı eğitmek için gerçek dünyadaki konuşma kayıtları, konuşma tonlamaları, duygular, aksanlar gibi pek çok şeyin hesaba katılması gerekecek. Diyaloğa dayalı yapay zekayı eğitmek için veri toplamanın ve süreçleri hızlandırmanın, bu teknolojinin gelişimi için yakın gelecekte trend haline gelmesi bekleniyor.
Özellikle gelecek 5 yıl içinde insan hayatına daha çok temas eden yapay zeka deneyimleriyle karşılaşılacak ve diyaloğa dayalı yapay zeka çözümlerinin daha erişilebilir hale geldiğine şahit olacağız.
İlgili Postlar
Bulut maliyet yönetimi nedir?
31 Eki 2024
Dijital DönüşümYapay zeka şeffaflığı nedir?
28 Eki 2024
Dijital DönüşümStratejik inovasyon nedir?
25 Eki 2024
Dijital Dönüşüm