E-ticarette 2022'nin en önemli pazarlama trendleri
6.07.2022
Sosyal Medya

E-ticarette 2022'nin en önemli pazarlama trendleri

E-ticaretin altın çağlarını yaşıyoruz. Son 10 yıla baktığımızda çevrimiçi alışveriş deneyiminin her geçen gün daha da kolaylaştığını ve çok daha fazla insanın e-ticareti bir rutin olarak hayatına entegre ettiğini görüyoruz. NASDAQ’ın yaptığı açıklamaya göre 2040 yılı itibarıyla dünya genelindeki tüm satın almaların %95’inin e-ticaret kanallarından yapılması bekleniyor. Bununla birlikte çevrimiçi alışveriş yapan insan sayısının artmasının bir sonucu olarak sektör içindeki rekabette de büyük bir artış yaşanıyor. Pazar araştırma şirketi eMarketer’a göre küresel e-ticaret pazarının bu yılın sonuna kadar toplam 4,89 trilyon dolar olması bekleniyor. Geleneksel perakende şirketleri de tüketiciye ulaşma stratejilerini genişleterek çevrimiçi satış ve dijital pazarlama faaliyetlerine ağırlık veriyor. Bu nedenle her bir şirketin e-ticaret pazarlamasına daha fazla para ve zaman ayırması gerekiyor. Bu yazımızda markanızın rekabette öne çıkabilmesi için uygulayabileceğiniz en iyi e-ticaret pazarlama stratejilerine değineceğiz.

Kişiselleştirilmiş öneriler sunmak ve hedef kitlenize ulaşmak için anketleri kullanın

Birçok çevrimiçi perakendeci, müşterilerine kişiselleştirilmiş öneriler sunabilmenin yanı sıra hedef kitleleri ile tam olarak örtüşen yeni potansiyel müşteriler bulmak için de anketleri kullanır. Çevrimiçi anketler, hedef kitleye ulaşabilmek için filtreleme yapma olanağı da sunar.

Anketleri dolduran ziyaretçiler kendilerine en uygun ürün ya da hizmeti bulabilmeleri konusunda yönlendirilir. Böylece ortaya çıkan sonuca göre en uygun teklifi yapabilmek kolaylaşır. Bu uygulama sayesinde ziyaretçiler tam olarak ihtiyaç duydukları ürünlerle eşleştirildikleri için müşteri memnuniyeti de artar. Ayrıca neye ihtiyaçları olduğunu doğru bir şekilde tespit etmeniz markaya olan güveni de artırır. 

Çevrimiçi anketler potansiyel müşterileri toplamak için de çok kullanışlı bir yöntemdir. Anket sonuçlarını göndermek için katılımcılardan e-posta adreslerini isteyerek hedef kitlenizle tam olarak örtüşen kişilerden oluşan bir e-posta listesine sahip olabilirsiniz.

Sınırlı sayıda ürünle heyecan yaratın

Bir ürünün sınırlı sayıda ve kısa bir süre için satışa açılması pazarlama stratejisi açısından son derece etkili sonuçlar verir. Özellikle global tedarik zincirlerinde sorunlar yaşanmaya başlanması ile birlikte e-ticaret şirketleri bu etkili pazarlama stratejisini oldukça sık uygulamıştır. Her zaman satın alınabilecek bir ürün yerine aynı ürünün özel bir serisini sınırlı bir süre için satışa açmak, söz konusu ürünü satın almayı düşünen hedef kitle üzerinde son derece pozitif bir etki yaratır.   

Ayrıca tüm ürünleriniz her zaman stokta olsa bile flaş indirimler yine de heyecan yaratabilir. Belirli bir zaman aralığında geçerli olan indirimlerle hedef kitlenizi satın almaya teşvik edebilirsiniz.   

Tek seferlik müşterilerinizi aboneye dönüştürün

Sadakat oluşturmanın, müşterilerle bağ kurmanın ve satışları artırmanın en iyi yollarından biri, tek seferlik müşterileri abonelere dönüştürmektir. Böylece sadece bir kez ürün satmak yerine sürekli olarak ürün satışı yapabilirsiniz.

Bulut tabanlı abonelik yönetim platformu Zuora’nın yayımladığı Abonelik Ekonomisi Raporu’na göre abonelik modeliyle çalışan işletmelerin gelirleri, S&P 500 şirketlerine göre 5 kat daha hızlı büyüyor. Bu strateji özellikle kozmetik ve yiyecek & içecek gibi hızlı tüketim malları için oldukça iyi çalışıyor.

Örneğin, sindirim sağlığına iyi gelen bir içecek markasını ele alalım. Bu ürünü satın alanların düzenli olarak kullanmak isteyeceğini tahmin etmek zor değil. Her seferinde bir süpermarkete gidip toplu alışveriş yapmak tüketici açısından zorlayıcı olacaktır. Bunun yerine markanın websitesinde bir abonelik seçeneği olması hem müşteri memnuniyetini artıracak hem de satışlara olumlu etki edecektir. Abone olanlara belirli bir oranda indirim sağlanması ve kargo ücreti alınmaması gibi teşvik edici ek uygulamalar da ilgiyi artıracaktır. 

En son çevrimiçi reklamcılık stratejilerine yönelin

E-ticaret şirketlerinin emrinde artık çok sayıda reklam platformu var. Markanız için hangilerinin en iyi sonucu vereceğini doğru bir şekilde tespit etmelisiniz. Tüm pazarlama bütçenizi reklamlara harcamadan önce, ölçümlerinizi iyi bir şekilde anlamanızı ve ardından reklam testleri çalıştırmanızı öneririz. Ortalama müşteri yaşam boyu değerinizi (CTV - Customer Lifetime Value) ve ortalama kazanç başına maliyetinizi (CPA - Cost per Acquisition) bilmelisiniz. Amacınız her zaman CTV'nizi iyileştirmek ve CPA'nızı azaltmak olmalıdır.

Kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriklerden yararlanın

Nielsen’in yaptığı bir araştırmaya göre tüketicilerin %92’si sponsorlu içerikler yerine tanımadıkları kişilerin tavsiyelerine güvenmeyi tercih ediyor. Müşterileriniz, ürünlerinize yorumlar yazarak ve sosyal medya mecralarında fotoğraflar ya da videolar paylaşarak  pazarlama faaliyetlerinizde size yardımcı olabilir. Bununla birlikte içerik oluşturmaları için müşterilerinizi nasıl teşvik edeceğinizi detaylı olarak planlamalı ve bazı ödül mekanizmaları hayata geçirmelisiniz.    

E-posta abone listenizi akıllıca kullanın

2022 yılı itibarıyla e-posta pazarlaması, ürünlerinizi pazarlamanın en iyi yollarından biri olmaya devam ediyor. E-ticaret markaları, e-posta pazarlaması ile şaşırtıcı bir yatırım getirisi elde ediyor. En sık yapılan uygulamalar şöyle sıralanabilir;

  • Satın alma işlemi sonlandırılmamış ama sepetinde eklediği ürünler kalmış kullanıcılara hatırlatma göndermek
  • Demografik özellikler, geçmiş satın alma işlemleri gibi bilgileri kullanarak kişiselleştirilmiş teklifler göndermek
  • Promosyon kodu ile kişiye özel indirimler tanımlamak
  • Satın aldıkları ürünler için müşterileri yorum yazmaya teşvik etmek

Influencer işbirlikleri yapın

Influencer pazarlama aktiviteleri artık yeni normal haline geldi. Mediakix tarafından yapılan bir araştırmaya göre, pazarlamacıların %89'u influencer işbirliklerinin diğer pazarlama kanallarından daha iyi çalıştığını söylüyor. Ek olarak %71'i, influencer aracılığıyla gelen müşterilerin kalitesinin diğer kaynaklara göre daha yüksek olduğunu söylüyor.

Arama sonuçlarında ilk sayfada çıkmak için kaynak ayırın

Business Insider'a göre, e-ticaret siparişlerinin %23,6'sı doğrudan organik trafik ile geliyor. Bu, sizi bulan ve sizden alışveriş yapan kişiler üzerinde Google’ın büyük bir etkisi olduğu anlamına geliyor. Bu nedenle yeni ziyaretçiler çekmek için mutlaka arama motoru optimizasyonuna odaklanmanız gerekiyor. Organik aramalarda üst sıralarda yer almak, yatırım getirisini en üst düzeye çıkarmanın sihirli bir yoludur.

Faydalı içerikler üreterek marka güvenilirliğini artırın

Müşterilerinizle sadece alış/satış ilişikisi içinde olmanın ötesine geçerek gerçek bir bağ kurmak için markanıza olan güveni artıracak faydalı orijinal içerikler üretmelisiniz.Faydalı içerikler aynı zamanda organik aramalarda da öne çıkmanıza yardımcı olur. Bu içerikler arasında örnek olarak; özel günler için hediye önerileri, ürünlerinizin faydalarını anlatan makaleler, “nasıl yapılır?” içerikleri, satın alma rehberleri ve müşteri hikayeleri sayılabilir.

Ödül programları oluşturun

Müşterilerinizi alışveriş yapmaya devam etmeleri için motive eden bir ödül programı sunmak, onlarla daha da iyi bağ kurmanıza yardımcı olur. Belirli bir satın alma barajını geçen müşteriler için hediyeler ya da özel indirimler tanımlamak en sık yapılan ödül programı uygulamasıdır.

SMS pazarlamasından destek alın

SMS’ler birçok e-ticaret şirketinin pazarlama stratejisinde yer alır. Gartner'a göre, SMS’ler yüzde 98'lik bir açılma oranına sahiptir. Bu oran e-postalar için ortalama yüzde 20’dir. Müşteriler doğrudan satın almaya yönlendirilmeseler bile markanızı hatırlamış olurlar ve bir ürüne ihtiyaçları olduğunda markanızın akıllarına gelme olasılığı artar. 

En son trendleri takip edin

Hangi e-ticaret pazarlama stratejisini seçerseniz seçin, her zaman en son trendleri takip etmeniz gerekir. En yeni trendlerden haberdar değilseniz, birçok fırsatı kaçırırsınız. Ayrıca değişen müşteri taleplerini de yakalayamazsınız. Rakiplerinizin öne geçmek için ne yaptığını, müşterilerine daha iyi hizmet vermek için yeni teknolojilerden nasıl yararlandığını sürekli incelemelisiniz.