2022 fintek sektöründeki trendler nelerdir?
12.01.2022
Sosyal Medya

2022 fintek sektöründeki trendler nelerdir?

Finans teknolojileri, sürmekte olan COVID-19 salgınının etkileriyle şekillenen 2021’de sosyal ve kurumsal yaşamın sürmesine katkıda bulunan yenilikçi ödeme ağ geçitleriyle öne çıktı. Salgın, finans kurumları başta olmak üzere tüm sektörlerden şirketlerin son iki yıldır dijital dönüşümlerine daha fazla odaklanmalarına sebep oldu.

Market Data Forecast verilerine göre, küresel fintek sektörünün büyümesini sürdürmesi ve 2026 yılına kadar yaklaşık 324 milyar dolarlık bir piyasa değerine ulaşması bekleniyor. Pazarın 2021-2026 döneminde yaklaşık yüzde 23,41'lik bir yıllık bileşik büyüme oranı göstereceği tahmin ediliyor.

Yapay zeka, fintek endüstrisinde pandemiden önce oldukça yavaş benimsenen bir teknolojiydi. Tüm dünyanın salgın nedeniyle kilitlenmesi, finans kurumlarını bankacılık operasyonlarını ve hizmetlerini otomatikleştirmeye ve onları daha müşteri odaklı hale getirmeye zorladı. Finansal teknoloji şirketleri ise özellikle pandemi sırasında büyük bir patlama yaşadı. Geleneksel sistemleri dijital platformlara çeviren ve müşterileri elinde tutan, kullanıcı dostu ürün ve hizmetler geliştiren firmaların sayısında ciddi bir artışa tanık olduk.

Bu blog yazımızda, 2022 yılının fintek sektörü için neler getireceğini ve hangi trendlerin baskın geleceğini inceliyoruz:

Fintek sektörü dönüşüme mi uğruyor?

COVID-19 salgını dijital dönüşümü hızlandırarak fintek endüstrisinin işletmeleri güçlü dijital araç ve yeteneklerle donatmasını gerektirdi. Bu dönüşüm büyük ölçüde hızla değişen tüketici davranışları, nakitsiz ve temassız operasyonlara yönelme kararları etrafında şekillendi. Daha fazla şirket yeni nesil finans teknolojilerine yönelirken, finansal teknoloji geliştiricileri dijital dönüşüm inisiyatiflerinin vazgeçilmez çözüm ortaklarına dönüştüler.

Finansal teknolojide 2022 trendleri nelerdir?

2022’de fintek sektörünü şekillendirecek, bu alanda ortaya konacak yeni ürün ve özelliklerin temel taşlarını oluşturacak birkaç teknoloji öne çıkıyor. Bu trendlerden bazıları uzun yıllardır bildiğimiz ve farklı endüstrilerde kullanılan teknolojileri içerirken, bazıları ise yeni nesil yaklaşımların fintek yorumlaması olarak ürün ve hizmetlere kazandırılacak.

Blockchain teknolojisi

2020’de 3 milyar dolar olan küresel Blockchain Pazar hacminin, 2025'te 39,7 milyar dolara çıkacağı tahmin ediliyor. Kripto para dışında birçok kullanım alanı olan Blockchain, yönetimi belirli bir kişi, şirket, hükümet veya banka tarafından kontrol edilmediğinden dijital işlemler için en dikkat çekici finansal teknolojilerin başında geliyor. Şirketler bu yeni teknolojinin getirdiği güvenlik endişeleri nedeniyle çekimser yaklaşsa da Blockchain her geçen gün güvenli dijital defterler oluşturmak için daha fazla organizasyon tarafından tercih ediliyor.

Robotik süreç otomasyonu (RPA) 

Robotik süreç otomasyonu (RPA), işletmelerin nispeten küçük bir yatırımla verimliliklerini artırmalarını sağlıyor. Bu teknoloji tekrarlayan işleri otomasyona bağlamak için yazılım robotlarını (botlar) kullanıyor. Grand View Research tarafından günümüzde 1,40 milyar dolar pazar hacmine sahip olduğu tahmin edilen RPA’nın 2027 yılında 11 milyar dolarlık dev bir pazara dönüşmesi bekleniyor.

Büyük veri teknolojileri 

2020 yılında her saniyede 1,7 MB veri üretildi. Tüketiciler, finansal durumlarına dair kapsamlı görünümler sağlama potansiyeline sahip devasa miktarda büyük veri (big data) üretiyor. Fintek hizmet sağlayıcıları ve onların kurumsal müşterileri, verileri hizmetleri iyileştirilmek, özelleştirilmiş pazarlama çalışmaları gerçekleştirmek ve müşterileri elde tutmak için kullanmayı sürdürecek. Finans kuruluşları, bu amaçtan hareketle veri toplayan şirketlerle ortaklıklarını hızlandıracak.

Ses tanıma teknolojisi

Çevrimiçi bankacılık günümüzde birçokları için bankacılığın tek yolu olmayı başaracak kadar benimsendi. Önümüzdeki dönemde sesli etkileşimlerin bireyler ve işletmeler için rutin bankacılık işlemlerini hızla yürütmek için güvenilir bir yol haline gelmesi bekleniyor. Doğal dil işleme, doğal dil anlama ve doğal dil oluşturma teknolojilerindeki ilerlemeler, müşterilerin bankacılık işlemleri yaparken gerçek bir insanla etkileşime geçiyormuş gibi hissetmelerini sağlayacak otomasyona bağlanmış süreçler yaratacak. Bu trendin bir öncülü olarak, Türkiye’deki birçok banka, müşterilerinin kimliğini doğrulamak için sesli imza teknolojisinden faydalanıyor.

Veri toplama

Veri madenciliği yapan ve verileri diğer organizasyonlara sağlayan şirketlerin finansal kuruluşlar ve müşterileri arasındaki veri alışverişini kolaylaştırmak için üstlendikleri görevin önemi artıracak. Fintek şirketleri satın aldıkları verilerle elde edecekleri şeffaflığı müşterilerine daha iyi hizmetler sunmak için kullanacak.

Dijital bankacılık

Dijital bankacılık, gelişmiş müşteri deneyimini geleneksel bankacılığa kıyasla daha hızlı ve daha verimli şekilde sunar. Türkiye Bankalar Birliği verilerine göre, ülkemizde 68 milyon tüketici aktif olarak dijital bankacılık kullanıyor. Bu veri, çevrimiçi bankacılığın finansta dönüşümsel bir araç haline geldiği anlamını taşıyor. Dijital bankacılık sadece kağıtsız ve nakitsiz işlemlerle alakalı değil. Altında yatan teknolojiler, merkezi geleneksel bankacılık modelinden daha dağıtılmış, teknoloji odaklı bir modele geçişte önemli bir rol oynuyor.

Beyaz etiket fintekleri

Beyaz etiketli fintek ürünleri, satılmadan önce yeniden markalandırılan, sunan şirketten farklı bir sağlayıcı tarafından üretilen ürünlerdir. Beyaz etiketli fintek çözümleri, her büyüklükteki işletmenin küresel bir ödeme ağ geçidi oluşturmasını kolaylaştırıyor. Bu ürünler, distribütörlere daha geniş müşteri tabanları sağladığı ve bayiler için pazara çıkış maliyetlerini azalttığı için önemli bir trend olarak öne çıkıyor.

Türkiye fintek ekosisteminde başarıyla uygulanan karekod teknolojisi

21 Ağustos 2020 tarihinde Resmî Gazete’de Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) tarafından yayınlanan ‘Ödeme Hizmetlerinde TR Karekodun Üretilmesi ve Kullanılması Hakkında Yönetmelik’, ülkemizde karekod ile ödeme işlemlerini düzenlemeye başladı. Türkiye’de karekod ile ödeme almak ya da ödemelere aracılık etmek isteyen şirketlerin uyması gereken standartları belirleyen yönetmelik, karekod ile ödemelerin yaygınlaşmasını destekliyor.

Ödeme Hizmetlerinde TR Karekodun Üretilmesi ve Kullanılması Hakkında Yönetmelik’ten öne çıkan başlıklar ise şöyle:

  • Ödeme hizmeti kapsamına giren karekod ile yapılan tüm ödeme işlemlerinde TR Karekod kullanılması gerekiyor.
  • Merkez Bankası, TR Karekod ile gerçekleştirilen ödemelere üst sınır getirebilir.
  • TR Karekod’ların T.C. Merkez Bankası tarafından uygun görülen ödeme sistemi işleticileri ve Karekod Üretici Koduna sahip ödeme hizmet sağlayıcıları tarafından üretilmesi zorunlu.
  • Ödeme hizmeti sağlayıcıları arasında para transferleri Bankalar Arası Kart Merkezi (BKM) tarafından kurulan ve işletilen “Karekod Yönlendirme Sistemi” tarafından sağlanıyor.