SWOT analizi nasıl yapılır?
19.10.2020
Sosyal Medya

SWOT analizi nasıl yapılır?

Bir stratejik planlama tekniği olan SWOT analizi nedir, nasıl yapılır sorularının yanıtları, özellikle girişimciler tarafından merak edilenlerin başında geliyor.

Kariyerinin başında olan kişilerin kendisine birçok soru sorması gerekir: Şirketim hangi noktada? Rakiplere göre avantajlarım nedir? Zayıf noktalarım var mı? Ne tür risklerle karşı karşıya kalabilirim? Bunlara benzer sorular SWOT analizi kapsamında yanıtlanır ve mevzubahis işin ve fırsatların gerçekçi olup olmadığını ortaya çıkartabilir.

 

SWOT analizi nedir?

SWOT analizi, bir şirketin güçlü yönleri, zayıf yönleri, fırsatları ve risklerinin analiz alanlarını kapsayan bir stratejik planlama tekniğidir. Bu teknik, aynı zamanda kurumsal pozisyonlama analizi olarak da görülebilir. SWOT analizi, işinizin zayıflıklarını ortaya çıkarır, ancak aynı zamanda şirketinizin hangi fırsatları daha iyi değerlendirebileceğini de gösterir.

 

Ortaya çıkan sonuçlara dayanarak, nerede iyileştirmeler yapılması gerektiğine ve güçlü yönlerinize nasıl odaklanmanız gerektiğine karar verebilirsiniz. Analiz, bir şirket için yapılabileceği gibi, daha küçük projeler, ürünler ya da hizmetler için de kullanılabilir. Uygulamadaki bir projenin mevcut durumunu değerlendirmenize de yardımcı olur.

 

SWOT analizi, İngilizcede güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehlikeler kavramlarının ilk harflerinin birleşiminden adını alır. Bu dört analiz alanı hem pazar hem de rekabet analizini kapsar.

 

SWOT analizi nasıl yapılır?

SWOT analizinin dört adımda yapılması önerilir. Ancak aşamaların sırasıyla takip edilmesi gerekmez, bu adımlar daha çok yönlendirme işlevi görür.

 

1. Adım: Öz analiz olarak da adlandırılan dahili analizi gerçekleştirerek SWOT analizi yapmaya başlayın. Şirketinizin güçlü ve zayıf yönlerini listeleyin. Bunlar, sahip olduğunuz belirli beceriler veya çalışanlarınız olabileceği gibi, aynı zamanda sahip olduğunuz kaynaklar ya da başarılı bulmadığınız yönler olabilir.

 

2. Adım: Sırada pazar veya çevre analizi var. Bu aşama, dış riskleri ve sizin için mevcut olan fırsatları incelemenizi sağlar. Bu adım, piyasadaki konumunuzun ne kadar iyi olduğunu ve hangi değişiklikleri yapmanız gerektiğini ortaya çıkarır. Tamamlandığında, rekabet gücünüzü ve fırsatlarınızı daha iyi anlayabilirsiniz.

 

3. Adım: Bir sonraki adım, rekabet analizdir. Bu aşamada, kendi stratejinizin neye benzediğini, ürün ve hizmetlerinizin kalitesinin nasıl olduğunu, örneğin daha fazla fayda sağlamak için ödeme ve teslimat koşullarınızı nasıl iyileştirebileceğinizi ayrıntılı olarak belirleyebilirsiniz.

 

4. Adım: Son adım, müşteri analizidir. Buna göre, hedef gruplarınızı tam olarak belirleyebilir ve ihtiyaçlarını öğrenebilirsiniz. Bu nedenle hangi segmentlerde temsil edildiğinizi ve nereye yönelmek istediğinizi kendinize sorun. Bu adımda bir başka soru da şudur: Müşterilerin satın alma kararlarını olumlu yönde etkileyebilecek ne yapabilirsiniz?

 

SWOT analizinizin sonunda, bu  dört adımın sonuçlarını karşılaştırarak, başarı hedefine ulaşmak için alınabilecek stratejik önlemlerin ve somut bir strateji geliştirmenin başarılı bir yolu ortaya çıkacaktır. Analiz sonucunda hem kişisel hem de kurumsal önlemler de belirleyebilirsiniz, ancak tüm bu önlemler, kendiniz ve şirketiniz için en iyi kararları verebilmenizi hedeflemelidir.

Öne Çıkan Yazılar
Dropshipping nedir, nasıl yapılır?
Dropshipping nedir, nasıl yapılır?
Online alışverişe olan talep arttıkça pek çok kişi ve işletme için yeni fırsatlar da doğuyor. E-ticaret sektörü ağını genişletirken...
15.07.2020
Satış / Pazarlama
Sosyal girişimciliğe genel bakış ve Türkiye’deki örnekler
Sosyal girişimciliğe genel bakış ve Türkiye’deki örnekler
Girişimcilik nedir, girişimci nasıl olunur soruları sorulduğunda “verimlilik” ve “kâr” kavramlarından bahsediliyor. Sosyal...
7.05.2020
Satış / Pazarlama
Müşteriyi Tanımak 1: Kişisel Deneyimler
Müşteriyi Tanımak 1: Kişisel Deneyimler
Onlara değer verdiğinizi göstermenin ilk adımı onları gerçekten iyi tanımak...
12.09.2015
Satış / Pazarlama
Omni-Channel Perakende ile Müşteri Deneyimi Yönetimi
Omni-Channel Perakende ile Müşteri Deneyimi Yönetimi
Bundan 30 sene önce sözlüklerde yer almayan dijital bilgi kavramı bugün katlanarak inanılmaz bir hızla büyüyen dev bir oluşum...
1.11.2017
Satış / Pazarlama
Proje yönetimi neden önemli
Proje yönetimi neden önemli
İş dünyasında farklı büyüklükteki şirketlerin başarıyı elde etmek için uygulaması gereken bir dizi yöntem bulunuyor. Planlı...
18.05.2020
Satış / Pazarlama
Lokasyon Bazlı Pazarlama ile Müşteri Deneyimi
Lokasyon Bazlı Pazarlama ile Müşteri Deneyimi
Dijital pazarlama ve analiz olanaklarının da artmasıyla lokasyon bazlı pazarlama çalışmaları giderek hız kazanırken, potansiyel...
22.11.2018
Satış / Pazarlama