Nesnelerin İnterneti İle Perakende Sektöründe Yenilikçi Çözümler18Eylül

Nesnelerin İnterneti İle Perakende Sektöründe Yenilikçi Çözümler

IoT yani Internet of Things, diğer bir deyişle Nesnelerin İnternetine dahil olan akıllı telefonlar, tabletler, beaconlar, akıllı bileklikler-takılar ve RFID sistemleri gibi elektronik etiketler artık her yerde... Esas amaçları bu olmasa da, bu tür akıllı ve başka cihazlarla haberleşme yeteneği olan kişisel cihazlar, aynı zamanda müşteriyi bulunduğu yerde aktif olarak izlemenizi kolaylaştırıyor. Böylece hedef kitle hakkında değerli bilgiler edinebiliyorsunuz; mesela akıllı fitness bileklikleri sayesinde müşteriyi kalp atışlarına kadar izleyebiliyorsunuz.
 

Kabinden çıkan 7 kişiyi yakalamak...

Diyelim ki bir butik zinciriniz var. Hemen bütün butiklerde olduğu gibi deneme kabinleriniz de mevcut. Bu kabinlerin olduğu alanda zaten var olan güvenlik kamerasından faydalanarak, veya kabinlerin girişlerine yerleştireceğiniz, hareket algılayıcı küçük sensörler yardımıyla, hangi kabinlerin dolu olduğunu görerek satış görevlilerine haber verebilir ve böylece hem mağazadaki iş akışını hızlandırabilir, hem de kabine yönelmiş müşteriye beklediği ilgiyi zamanında gösterebilirsiniz. Öte yandan, bu sensörler aynı zamanda birer beacon gibi davranarak, kabindeki müşterinin akıllı telefonuna butikteki ve/veya online mağazanızdaki ilgili ürünleri gösteren reklamlar, kampanya bilgileri, benzer ürün kategorisindeki başka ürünler için fırsatlar ve daha bir çok bilgi gönderebilir. Deneme kabinine giren müşterilerin yüzde 70’inin (diğer bir deyişle her 10 müşteriden 7’sinin) satın alma kararı alarak kabinden çıktığını düşünecek olursak bu büyük avantaj...
 

Burada reklamın dışında iki avantajınız var:

1) Öncelikle müşteri kabinde 5-10 dakikadan fazla kalıyorsa -ve bunun nedeni sıkışan fermuar değilse- gerçekten alışveriş etmek niyetindedir.

2) Ayrıca müşterinin seçtiği ürünlerdeki akıllı etiketlerin beaconlarla etkileşmesiyle, müşteri davranışını tam alışveriş yaparken izleyebilirsiniz. Gün içinde hangi ürünler daha çok deneniyor, bunların yüzde kaçı satışa dönüyor, genel anlamda ürün deneme süresi ne kadar gibi bilgiler, çeşitli sistemlerden gelecek gerçek zamanlı bilgilerle harmanlanarak, mağazanızın günlük yaşantısına başka bir gözle bakmanıza yardımcı olabilir.
 

Benzer şekilde akıllı sensörler yardımıyla gün içinde mağaza içi aydınlatma, havalandırma, nem gibi değerleri daima istediğiniz seviyede tutarak ve gerektiğinde uzaktan kontrolünü sağlayarak müşterilerinize daha konforlu bir alışveriş ortamı sunabilirsiniz.
 

Yurt dışından perakendede IoT kullanımı örnekleri

IoT’nin sadece müşteri davranışlarını izleyerek kampanya optimizasyonu sağladığını düşünmeyin. IoT kapsamındaki akıllı cihazlar işletmenizde nelerin ters gittiğini size anında haber verebilir.
 

IoT ile online trendlerin yanı sıra az satan malları, elde kalan ürünleri, stokta kalmayan malları ve depo soğutma sistemdeki arızayı da görebilirsiniz. Bunun dışında sadakat programlarını online gezinme ve arama davranışıyla birleştirebilirsiniz.
 

Beaconlar ve sanal triggerlardan (kırmızı bayrak tetikleyicileri) yararlanarak müşterilerin alışveriş yolculuğunu akıllı telefonların kablosuz ağ bağlantısı üzerinden anonim olarak da izleyebilirsiniz. Böylece, isim, telefon numarası ve benzeri bilgileri paylaşmakta duyarlı olan müşterinin mahremiyetini ihlal etmenize gerek kalmaz.
 

İşte size dünyada gerçekten kullanılan birkaç pratik, faydalı ve güvenli IoT örneği:

  • Perakende devi Walmart hem müşteri davranışı hem de stok-envanter-mağaza yönetiminde IoT kullanıyor. Bunun için sosyal medya verilerini toplayıp popüler ürünleri tespit ediyor, hava durumunu müşterinin alışveriş geçmişiyle eşleştiriyor. Örneğin Walmart verileri hava sıcaklığı 26,6 derecenin üstüne çıktığında ve hafif esinti olduğunda Amerikalıların daha çok salata malzemesi satın aldığını gösteriyor.
  • Eğlence devi Disney, lunaparklara kimin girdiğini müşteriye dağıtılan RFID elektronik etiket destekli MagicBand bilezikleriyle takip ediyor. Ayrıca bu sistemi otel rezervasyonu ile nakit ve kartsız ödeme sistemlerine entegre ediyor (hatıra eşya, aksiyon figürleri, pamuk şekeri alışverişi gibi).
  • Amazon da Wi-Fi destekli Dash Button mobil cihazı ile deterjan alan müşterileri takip ediyor. Amazon’da online hesabı olan müşteri deterjanı bitince düğmeye basıyor ve sistem gün içerisinde müşterinin evine deterjan teslimatı yapıyor.
     

Perakende’nin hangi alanlarında IoT teknolojileri kullanılabilir?

Yukarıdaki somut örneklerden yola çıkarak, “IoT’yi işletmemde hangi alanlarda kullanabilirim?” derseniz aşağıdaki kısa listeye de bir göz atabilirsiniz:

  • Ürün-mal takibi (ürüne ulaşma kolaylığı, kayıp ve hırsızlıkları önleme, tedarik zinciri optimizasyonu)
  • Müşteriyle etkileşim ve müşteri deneyiminin optimize edilmesi
  • Akıllı işletme altyapısı (kullanıcı deneyimi, arka ofis iş akışı optimizasyonu)
  • Dinamik hiperlokal pazarlama (merkezi ürün sevkiyatı yerine kayıtlı mağazalar üzerinden müşteriye en yakın yerden aynı gün teslimat)
  • Müşteri davranışı izleme
  • Mobil ödeme sistemleri
  • Mağaza içi envanter yönetimi
  • İş ve insan kaynaklarının optimize edilmesi.
  • Mağaza içi soğutma, aydınlatma, güvenlik kontrol sistemlerini uzaktan anlık olarak izleme, müdahele etme, arıza durumlarını anında tespit etme
     

Tüm bunlardan çıkarmamız gereken sonuç:

IoT uygulamalarının perakendeye yönelik kullanımı, bu sektörde belki de yüz yılı aşkın süredir edinilen tecrübenin bir sonucu olarak, aslında her zaman var olan ihtiyaçların karşılanmasından başka bir şey değil. Bugün Beacon teknolojisi, akıllı cihaz entegrasyonları, konum servisleri, SMS kampanyaları ve yarın tabii ki daha fazlası... Online mağazacılığın ve e-ticaretin hızla yaygınlaştığı bu 10 yıl içinde bile, IoT ile paralel gelişen (ya da zaten IoT’nin bir meyvesi olan) tüm çözüm ve hizmetler fiziksel mağazacılığa destek olur nitelikte. Bu da bize şunu gösteriyor: IoT yaklaşımı ve beraberinde gelen teknolojiler, günümüz müşterisinin alışkanlıklarını değiştirmeye değil, mevcut sistemi alışkanlıklara uyumlu hale getirmeye çalışıyor.