Yeni nesil yatırım sistemi: Kitle Fonlaması
22.06.2020
Sosyal Medya

Yeni nesil yatırım sistemi: Kitle Fonlaması

Son yılların popüler konularından biri olan “Crowdfunding”, Türkçede kitle fonlaması olarak karşılık buluyor. Finansal piyasada imece usulü olarak nitelendirilen kitle fonlaması, girişim şirketlerinin sermayeye ulaşımını kolaylaştırıyor. Geleneksel finansman yöntemlerine alternatif bir finans teknolojisi ürünü olan kitle fonlaması klasik finansman modellerinin dışında yöntem arayışındakileri heyecanlandırıyor. Peki, kitle fonlaması nasıl fayda sağlıyor, Türkiyede kitle fonlaması sistemi nasıl işliyor?

 

2013 yılında 2,7 milyar dolar fon yaratan alternatif bir finansman yöntemi olarak sektörün ilgisini çekmeye başlayan bu finansman yöntemi, dağıtık sermaye ya da kalabalık fonlaması olarak da biliniyor. Kitle fonlaması, para birikimi olan kişilerle paraya ihtiyacı olan kişiler arasında aracı görevi üstleniyor. Fon temini internet üzerindeki kitlesel fonlama platformları aracılığı ile gerçekleştiriliyor. 

 

İlk kez 2006 yılında video projesine sermaye desteği arayan Michael Sullivan tarafından kullanılan kitlesel fonlama terimi, 2012 yılının ortalarından itibaren popülerliğini artırıyor. Öyle ki Dünya Bankası araştırmalarına göre kitlesel fonlamanın 2025 senesine kadar 90 milyar dolar hacme ulaşması bekleniyor. Girişimcilerin hayallerini gerçekleştirmesine, yatırımcıların da yüksek kârlar elde etmesine olanak tanıyan kitlesel fonlama için Türkiye’de de kanun çalışmaları devam ediyor.

 

 

Kitlesel fonlama türleri

Kitlesel fonlama yöntemi ile proje sahibi bağış, ödül, hisse ve borçlanma karşılığında fon temin edebiliyor. Girişimin amacı doğrultusunda belirlenmesi gereken kitlesel fonlama türleri şunlar:

 

  • Ödül bazlı kitlesel fonlama: Yatırımcılara destekleri karşılığında ürünlere indirimli fiyatlarla erken erişime sahip olma gibi ödüller sunmaya dayanan bu türde ödüller tişört, kupa ya da sosyal medya etiketleri şeklinde de olabiliyor.
  • Paya dayalı kitlesel fonlama:  Türkiye’de de Sermaye Piyasası Kanunu’nda tanımlanan ve Sermaye Piyasası Kurulu’na düzenleme yapmak yetkisi verilen bu tür hisse bazlı kitlesel fonlama olarak da biliniyor. Yeterli düzeye ulaşamayan projelerde destekçilere fonlarının geri ödendiği sistemde bir finans uzmanından yardım almak önem taşıyor.
  • Borçlanma bazlı kitlesel fonlama: Bu yöntemde proje sahipleri, hedeflenen fonu bir süre için potansiyel yatırımcılardan borçlanmayı hedefliyor.
  • Bağışa dayalı kitlesel fonlama: Bu yöntemden kar amacı gütmeyen kuruluşlar yararlanıyor.

 

Yüksek sayılarda yatırımcıya ulaşmanın en etkili yolu olan kitlesel fonlama, girişimcilerin projelerini pazara sunmadan önce pazar potansiyelini test etmesine ve tüketiciler arasında farkındalık yaratmasına olanak tanıyor. Sermaye oluşumunun coğrafik sınırlarını ortadan kaldıran kitlesel fonlama, girişimcilerin erken geribildirim (feedback) alıp iş modellerini yenilemesine olanak tanıyor. Kitle fonlaması melek yatırımcı ve risk sermayesi şirketleri için de girişimin cazibesini arttırıyor.

 

 

Kitlesel fonlama platformunda bilgi ifşası, proje haklarıyla ilgili sorunlara yol açabileceğinden girişimcilerin proje haklarını güvenceye almaları önem taşıyor. Bunun yanı sıra sistemin mentorluk, network, endüstri bilgisi, pazarlama vb. somut olmayan değerlere sahip olması gibi bir dezavantajı da bulunuyor.

 

Türkiyede kitlesel fonlama

Kitlesel fonlama dünya çapında popülerliğini artırıyor. Araştırmalar platform sayısı, platformlarda gösterime giren proje sayısı ve projelere sağlanan fon miktarında artış olduğunu gösteriyor. Öyle ki dünyanın en büyük kitle fonlaması platformu kickstarter’da 154 binden fazla projenin başarıyla desteklendiği biliniyor. Peki, Türkiye’de sistem nasıl işliyor?

 

Türkiyedeki kitlesel fonlama platformları, ürün bazlı platformlar olarak öne çıkıyor. Önceleri ‘projemefon’ ismiyle faaliyet gösteren CrowdFON Türkiye’nin ilk kitlesel fonlama platformu özelliğini taşıyor. Diğer platformlar ise istfonbul, fongogo, fonlabeni, buluşum, Arıkovanı, ideanest ve fonbulucu.

 

 

PayFlex yenilikçi ödeme çözümü

Mobil ve kredi kartı ile gerçekleştirilebilen yenilikçi ödeme yöntemleri için çözüm sunan PayFlex platformu, ödeme alınacak karttan bankanın provizyon sistemine uzanan karmaşık sürecini hızlı ve sorunsuz şekilde gerçekleştirmeye olanak tanıyor. 

 

Güvenlik aşamalarının da eksiksiz bir şekilde uygulanmasını sağlayan fintek çözümü; mobil ödeme, mikro ödeme ve sanal pos yönetimi ile süreci kolaylaştırdığı gibi tahsilat sürecinin getirdiği maliyetleri düşürüyor.

Öne Çıkan Yazılar
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
İnternetten alışveriş yapmayı tercih edenler, ödeme adımında kredi kartı bilgilerini girerken CVV kodu ile karşılaşıyor....
6.07.2020
Fintek
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız ödeme yöntemi aslında uzun zamandır hayatımızın bir parçası durumunda. Öyle ki Türkiye, ilk temassız kredi kartını...
17.12.2018
Fintek
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Hakkında farklı görüşler sunulan dijital para birimleri merkez bankalarının, devletlerin ve büyük şirketlerin odağında. Başta...
14.07.2020
Fintek
PSD2 ve Açık Bankacılık dönemi başlıyor
PSD2 ve Açık Bankacılık dönemi başlıyor
Avrupa Birliği tarafından hazırlanan ikinci Ödeme Sistemleri Direktifi olan PSD2 ve Açık Bankacılık kavramları nedir, ödeme...
9.09.2020
Fintek
Bankacılıkta Dijital Dönüşüm
Bankacılıkta Dijital Dönüşüm
Bankacılıkta dijital dönüşüm rüzgarı ülkemiz bankacılık sektörünü de etkisine alarak, pek çok uygulama biçimini değişikliğine...
24.12.2018
Fintek
Organizasyonlarda kuşak karması ve iş hayatında kuşaklar
Organizasyonlarda kuşak karması ve iş hayatında kuşaklar
Bugünün iş ortamında beş farklı nesil ortak ekonomik ve ticari hedefler için yan yana çalışmak durumunda kalabiliyor. Hedef...
11.06.2020
Fintek