Temassız mobil ödemeler salgın sonrasında kalıcı olacak mı?
11.01.2021
Sosyal Medya

Temassız mobil ödemeler salgın sonrasında kalıcı olacak mı?

COVID-19 salgını ile temassız mobil ödemeler yaygınlaştı ve “yeni normal” döneminin ayrılmaz bir parçası haline geldi. Salgın, birçok B2C endüstrisini etkiledi ve müşteri deneyimlerinin değişmesini sağladı. Bu değişimin bir sonucu olarak temassız ödeme sağlayan mobil cüzdanların kullanımında büyük bir artış yaşandı.

Salgın kimi endüstriler için kârlı sonuçlar doğurdu. Örneğin dünya genelinde bir standarda dönüşen uzaktan çalışma ve eğitim uygulamaları, bağlanabilirlik ve birlikte çalışma ürünleri veya hizmetleri sağlayan firmalara yaradı. Ancak salgının temassız ödemeler gibi görünmeyen kazananları da oldu.

Tüketiciler mobil cüzdanlara ısınıyor

Son birkaç ayda mobil cüzdanlarla gerçekleştirilen ödemelerin artmasının başlıca iki nedeni var: Birincisi, insanların kendilerini ve çevresindekileri salgından korumak için nakit ödemelerden kaçınmaları. Diğeri ise evden çalışma ve uzaktan öğrenmedeki artışla körüklenen çevrimiçi alışverişlerde yaşanan müthiş artış.

Veriler, mobil cüzdanlara geçişin dramatik boyutlarda olduğuna işaret ediyor. Appriss Retail tarafından yayınlanan "COVID-19 Sırasında Temassız Ödemelerdeki Artış" başlıklı araştırma, Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Venmo gibi mobil cüzdanların benimsenme ivmesinin önemli ölçüde arttığına dikkat çekiyor.

Tüketici düzeyindeki veriler de benzer bir değişime işaret ediyor. Aynı araştırmaya göre, 2020 Nisan ayında tüketicilerin %50'si en az dört temassız ödeme gerçekleştirdi ve aynı ay boyunca alışveriş yapanların %57'si COVID-19 salgını sonrasında da temassız mobil ödemelere devam edeceklerini belirttiler. En çarpıcı bulgu ise son iki ayda tüketicilerin %30'unun ilk kez mobil cüzdanla ödeme yapmaları oldu. Bu veriler, tüketicilerin nihayet mobil cüzdanları benimsemeye hazır olabileceğine işaret ediyor.

Mobil cüzdanların benimsenmesinin önündeki engeller

Veriler, mobil cüzdanların tüketici tarafından benimsenmesinin önündeki en büyük sorunun güven eksikliği olduğuna dikkat çekiyor. Tüketiciler, ödeme yapmak için telefonlarını kullanmanın, nakit veya kredi kartıyla ödemekten daha az güvenli olduğundan endişeleniyorlar.

Mobil cüzdan geliştiricilerinin ve ödeme sağlayıcılarının güven sorununu aşmak için çalışmaları şart. Şu anda en büyük rakipleri olan geleneksel bankaların geçmişte benzer güven eksikliklerinin üstesinden nasıl geldiğini incelemekte fayda var.

Hatırlarsanız, tüketicilerin iki faktörlü kimlik doğrulama işlemine alışmaları da birkaç yıl sürmüştü. Artan bilinç sayesinde, günümüzde bunu talep eder hale geldiler. Mobil cüzdanların daha fazla tüketici tarafından benimsenmesi için yapılması gereken, bankaların iki faktörlü kimlik doğrulama ve mobil uygulamaları için başarıyla gerçekleştirdiğine benzer aşinalık ve güven aşılama kampanyaları yaratmak.

Mobil cüzdanlarda harcama ortalaması daha yüksek

Mobil cüzdan teknolojisi, perakendeciler için çok kanallı satışa geçişin anahtarlarından biri konumunda. Bu teknoloji alışverişi tüketiciler için her zamankinden daha sorunsuz hale getirmek için düşünülmüş olsa da perakendeciler için de birçok avantaj sunuyor. Illinois Üniversitesi tarafından 2019'da yapılan bir araştırma, mobil cüzdanları benimseyen tüketicilerin tek bir sipariş için ödedikleri fiyatın ortalama yüzde 2,4, alışveriş sıklığının ise yüzde 23’ten fazla arttığını ortaya koyuyor.

Salgın sonrası mobil cüzdanların geleceği

Mobil cüzdanlar, salgın döneminin popüler kavramlarından “yeni normalin” bir başka boyutunu temsil ediyor. Yapay zekâ teknolojilerinin ödemeleri daha güvenli hale getirmeleri ve tüketicilerle daha insanî şekillerde etkileşime geçmeye başlaması, mobil cüzdanların benimsenmesini hızlandırıyor.

Öte yandan, salgın esnasında temassız ödemelerin kolaylığına alışan tüketicilerin bu alışkanlıklarından vazgeçip geçmeyecekleri merak konusu oluyor. Küresel aşılama inisiyatifleri sonrasında salgının etkileri azalsa bile, tüketicilerin bu rahatlıktan vazgeçmeyeceklerini öngörmek zor değil. Bu ivmeyi sürdürmek için perakendeciler ve ödeme sağlayıcılarına büyük iş düşüyor. Neredeyse her ankette karşımıza çıkan güven ve aşinalık konusundaki endişeler aşılırsa, mobil cüzdanlar yıllardır beklenen kırılma anını en nihayetinde yaşayabilir.

Öne Çıkan Yazılar
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Hakkında farklı görüşler sunulan dijital para birimleri merkez bankalarının, devletlerin ve büyük şirketlerin odağında. Başta...
14.07.2020
Fintek
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
İnternetten alışveriş yapmayı tercih edenler, ödeme adımında kredi kartı bilgilerini girerken CVV kodu ile karşılaşıyor....
6.07.2020
Fintek
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız ödeme yöntemi aslında uzun zamandır hayatımızın bir parçası durumunda. Öyle ki Türkiye, ilk temassız kredi kartını...
17.12.2018
Fintek
Sanal POS hata kodları ne anlama geliyor?
Sanal POS hata kodları ne anlama geliyor?
Fraud-kredi kontrol aksiyonu sayesinde sahte veya çalıntı kredi kartları tespit ediliyor ve olası dolandırıcılığın önüne...
30.07.2020
Fintek
Ödeme sistemleri rehberi
Ödeme sistemleri rehberi
Dijital ödeme sistemleri ve teknolojileri her geçen gün daha da yaygın kullanılıyor; yazımızda ödeme sistemi türleri ve konuya...
21.10.2020
Fintek
En doğru yol haritası: Finansal Fizibilite
En doğru yol haritası: Finansal Fizibilite
Yapılabilirlik çalışmaları olarak da bilinen fizibilite çalışmaları teknik, ekonomik ve finansal olmak üzere üç ana bölümden...
4.06.2020
Fintek