KOBİ’leri başarısızlığa sürükleyen hatalar
16.06.2020
Sosyal Medya

KOBİ’leri başarısızlığa sürükleyen hatalar

Ekonominin can damarı olarak ifade edilen KOBİ’ler, ayakta kalma koşullarını zorlaştıran rekabet ortamında yönetim sorunları yaşayabiliyor. Bu sorunların çözülmesi KOBİ’lerin uzun ömürlü olması açısından kritik önem taşıyor.

 

KOBİ’lerin hedeflerine ulaşmak için doğru kanallar ile doğru stratejiler geliştirerek doğru mesajları üretmesi gerekiyor. Bu noktada pazarlama planı yapılmaması, hedef kitlenin doğru analiz edilmemesi ve güncelin takip edilmemesi KOBİ’leri başarısızlığa sürüklüyor.

 

Tek kişinin yönetimde olması

Sermayesi olup şirket kurabilenler yönetici unvanını elde ettikleri yanılgısına kapılabiliyor. Oysa doğru insanlarla doğru zamanda çalışabilmek ve çalışanlara uzmanlık alanlarında sorumluluklar yüklemek gerekiyor. Doğru insanlarla yola çıkmak için sektörel tecrübenin yanı sıra karakter özellikleri ve içsel becerileri de değerlendirmek ve şirketin en değerli sermayesi olan insan kaynağını doğru yönetebilmek gerekiyor.

 

 

Dijital dünyaya mesafeli bakmak

Dijital dönüşüm yalnızca teknolojik değişim anlamına gelmiyor. Dijitalizasyon, yenilikçi davranabilme ve düşünebilme yeteneği ile mümkün oluyor. Dolayısıyla günceli takip etmeyip dijital dünyaya mesafeli durmak KOBİ’lerin yönetim sorunları arasında başı çekiyor. Dijital dönüşüme ayak uydurmak isteyen KOBİ’lerin doğru stratejilerle ilerlemesi gerekiyor. 

 

Bilişim yatırımları maliyetleri düşürüyor ve zamandan tasarruf sağlıyor. Bu sayede çalışanların verimliliği ve müşteri memnuniyeti artıyor. Yapılan araştırmalar da teknolojiye yatırım yapan KOBİ’lerin gelirlerini yüzde 15 oranında artırdığını gösteriyor. Stok yönetimi, işgücü yönetimi, müşteri ilişkileri yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi süreçleri kolaylaştıran ve birbirleriyle entegre çalışan yazılımlar işletmelerin etkinliğini ve verimliliğini artırıyor. Bu sayede daha geniş pazarlara açılarak yeni iş modelleri geliştirmek ve rekabet ortamında fark yaratmak mümkün oluyor. 

 

Dijital kültürün oluşmasıyla birlikte büyüyen e-ticaret sektörüne dahil olmak da KOBİ’lerin günceli yakalaması için önem taşıyor. Elbette sektörde söz sahibi konuma gelmek için  iyi bir e-ticaret altyapısına sahip olmak gerekiyor. E-ticaret sisteminin omurgası altyapıyı seçerken yazılımın SEO ile uyumlu olup olmadığını, farklı ödeme seçeneklerinin sunulup sunulmadığını, farklı verilerin analizini yapabilen rapor sisteminin olup olmadığını göz önünde bulundurmak ihtiyaçları karşılayabilmek için önem taşıyor.

 

Nakit akışını kötü yönetmek

İşletme bir süre yeterli satış yapmadan ve kâr elde etmeden de varlığını sürdürebilir; fakat içeri giren ya da dışarı çıkan parasal kaynaklar doğru yönetilmediğinde işletmenin varlığını sürdürmesi mümkün olmayacaktır. Bu nedenle KOBİ’lerin bir muhasebeci veya CFO’den yardım alması, teknolojinin gücünden yararlanması ve gereksiz harcamalardan kaçınması önem taşıyor.

 

Sözleşmesiz iş yapmak

Sözleşmesiz iş yapmak KOBİ’lerin sık yaptığı hataların başında geliyor. Oysa sözleşme ile iş yapmak yanlış anlamalardan kaynaklanan olası sorunların önüne geçmeyi sağlıyor. Ürün veya hizmetlerin satışının sözleşme eşliğinde gerçekleştirilmesi daha istikrarlı bir marj ve nakit elde etme şansı yakalamayı sağlayacaktır.

 

Sosyal medyayı kullanmamak

Türkiye’de nüfusun önemli bir kısmı sosyal mecraları aktif olarak kullanıyor. Öyle ki Türkiye, sosyal medya kullanıcı sayısı ile ilk 10 ülke arasında yer almayı başarıyor. Bu da sosyal medyaya sıcak bakmamanın KOBİ’lerin yönetim sorunları arasında bulunan stratejik hatalardan biri olduğunu gösteriyor. Bununla birlikte sosyal medya kullanımında satışlara çok fazla odaklanmak, sosyal medya kampanyalarını gerekli kaynağa sahip olmadan başlatmak, her platforma reklam vermek gibi hatalar da ters etki yaratabiliyor.

 

Bilgi güvenliğini ihmal etmek

KOBİ’lerin yönetim sorunları arasında bilgi güvenliğine yeterince önem vermemek de bulunuyor. Bilgi güvenliği söz konusu olduğunda şirketlerin her türlü kaynağın şifrelerini post-it kağıtlara yazması, güvenlik açısından zayıf şifreler kullanılması, yedekleme yapılmaması, anti virüs koruması eksikliği gibi hatalar yaptığı anlaşılıyor. Öyle ki veriler, 2019 yılında veri ihlallerinin yüzde 43’ünün KOBİ’lerde yaşandığını gösteriyor. KOBİ’lerin bilgi güvenliği sağlamak için doğru siber güvenlik çözümüne sahip olması, sistemleri güncellemesi, her sistem için benzersiz şifre belirlemesi, yedekleme yapmayı ihmal etmemesi ve çalışanları siber güvenlik konusunda bilgilendirmesi önem taşıyor.

 

Düşük bütçeler ile yüksek sonuçlar beklemek

Dünyanın dijital uygulamalara doğru hızla evrildiği günümüzde KOBİ’lerin dijital alanda yaptıkları hataların başında bütçe ayırmadan veya düşük bütçeler ayırarak yüksek sonuçlar beklemek geliyor. KOBİ’lerin hedeflerine ulaşmak için dijital alan için bütçe ayırmaları tercih olmanın ötesinde zorunluluk olarak ortaya çıkıyor. Bu noktada izinli pazarlamanın en iyi yöntemleri arasında bulunan SEO, içerik pazarlaması, web geliştirme gibi dijital pazarlama kanallarına yatırım yapmak önem taşıyor.

 

Piyasayı ve müşteri tanımamak

Şirketlerin kendilerini farklılaştırıp diğer şirketlerden ayrıştırmaları varlığını sürdürmeleri için büyük önem taşıyor. Bunun yanı sıra müşteri memnuniyeti sağlamak açısından müşterilerin ne istediklerini ve satın alma alışkanlıklarının nasıl olduğunu dikkate almak gerekiyor.

 

360 derece müşteri ilişkisi için CRM

Müşterisini yakından tanıyan kurumlar sundukları ürün ve çözümleriyle hedefe ulaşabiliyor. Müşteri İlişkileri Yönetimi çözümleri, tüm sektörlerde pazarlama, satış ve servis süreçlerinin iyileştirilmesinde etkin bir rol oynuyor. Müşteri İlişkileri Yönetimi alanında uzman bir şirket olan İnnova’nın rehberlik ettiği CRM yapılanması sayesinde müşteri ilişkileri doğru yönetilerek veriyi iş süreçlerinin iyileştirilmesine veya yeni ürünlerin, hizmetlerin şekillenmesine yardımcı olacak şekilde kullanmak mümkün oluyor.

 

Öne Çıkan Yazılar
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
İnternetten alışveriş yapmayı tercih edenler, ödeme adımında kredi kartı bilgilerini girerken CVV kodu ile karşılaşıyor....
6.07.2020
Fintek
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız ödeme yöntemi aslında uzun zamandır hayatımızın bir parçası durumunda. Öyle ki Türkiye, ilk temassız kredi kartını...
17.12.2018
Fintek
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Hakkında farklı görüşler sunulan dijital para birimleri merkez bankalarının, devletlerin ve büyük şirketlerin odağında. Başta...
14.07.2020
Fintek
PSD2 ve Açık Bankacılık dönemi başlıyor
PSD2 ve Açık Bankacılık dönemi başlıyor
Avrupa Birliği tarafından hazırlanan ikinci Ödeme Sistemleri Direktifi olan PSD2 ve Açık Bankacılık kavramları nedir, ödeme...
9.09.2020
Fintek
Bankacılıkta Dijital Dönüşüm
Bankacılıkta Dijital Dönüşüm
Bankacılıkta dijital dönüşüm rüzgarı ülkemiz bankacılık sektörünü de etkisine alarak, pek çok uygulama biçimini değişikliğine...
24.12.2018
Fintek
Organizasyonlarda kuşak karması ve iş hayatında kuşaklar
Organizasyonlarda kuşak karması ve iş hayatında kuşaklar
Bugünün iş ortamında beş farklı nesil ortak ekonomik ve ticari hedefler için yan yana çalışmak durumunda kalabiliyor. Hedef...
11.06.2020
Fintek