Bankacılığı dönüştüren devrimsel teknoloji trendleri
30.03.2021
Sosyal Medya

Bankacılığı dönüştüren devrimsel teknoloji trendleri

Sektör kritik bir aşamaya giriyor. Eski teknolojinin yerini nihayet bulut bilişim ve yapay zeka kombinasyonu alacak ve bankalar ve kredi birlikleri fintech'lerle aynı seviyeye gelecek. Ancak geleneksel ürün silosu ve arka ofis ortamını aşamalı olarak kaldırmadan bu değişiklik gerçekleşmeyecek.

Teknolojinin arka ofislerden çıkıp dünya nüfusunun çoğunun eline geçmesinin derin etkileri var. Dijital satın almaların artması her ne kadar salgınla ilişkilendirilse de, teknolojik dinamiklerin de bunda çok büyük bir payı var. Bugünkü blog yazımızda, IBM’in gelecekte bankaları en çok etkilemesini beklediği teknoloji trendlerini masaya yatırıyoruz.

Bulut bilişim ve yapay zekada hızlı gelişme

Bulut bilişim, yapay zeka ve blok zinciri teknolojileri, bireysel bankacılık yöneticilerinin öncelik vermesi gereken en önemli teknolojik trendlerin başında geliyor.

Öngörülebilir gelecekte, bankacılık çoklu bulut ortamlarında faaliyet gösterecek. Çoğu finans kurumu günümüzde iş yüklerinin bir kısmını veri merkezlerinden özel bir buluta ve birden çok açık buluta dönüştürme sürecinde. Özel bulutlar kurum içinde çalıştırılırken, açık bulutlar servis sağlayıcıları tarafından sunulmaktadır. Finans kurumları iş süreci dönüşümüne ne kadar çok yatırım yaparsa, buluta geçişten elde ettikleri getiri o kadar büyük olur.

Yapay zeka ise yalnızca bireysel bankacılıkta değil, tüm sektörde dönüştürücü bir rol üstleniyor. Bu teknolojinin bireysel bankacılıkta en popüler etkilerinden birisinin dijital temsilciler olması bekleniyor. Yapay zeka destekli bu aracı botlar, bugünün ve yarının çok kanallı bankacılık dünyasını idare edecek. Ayrıca, insan çağrı merkezi temsilcilerinin üretkenliğini de artıracağı, botların çağrıların %80 ila %90'ını idare edebileceği öngörülüyor.

Risk yönetimi yapay zekanın etkili olduğu bir diğer alan olarak öne çıkıyor. Bankalar ve kredi birlikleri gerçek zamanlı ödemelere doğru ilerlerken, özellikle dolandırıcılık müdahalesi için yapay zeka algoritmalarından faydalanıyor.

Teknoloji yatırımlarına yaklaşım değişecek

Onlarca yıllık gelişimin sonucu olarak ortaya çıkan modern banka teknolojisini bir piramit olarak düşünebilirsiniz. Tüm banka teknoloji harcamalarının %70 ile %80'i orta ve arka ofis operasyonları içindir. Geriye kalan %20'siyse müşteri odaklı, çok kanallı ekosistem denilen ön uç için harcanmaktadır.

Uzmanlar, gelecekte bu alışılagelmiş düzenin değişeceğini öngörüyor. Bulut ve yapay zeka, bankacılığın dramatik bir şekilde yeniden icat edilmesini mümkün kılacak ve bu teknolojilerin giderek daha fazla müşteriye sunulması, yani teknolojinin tüketicilerin finansal ihtiyaçlarını karşılaması odak alınacak. Ancak uzmanların bahsettiği bu köklü dönüşümün, yalnızca API’leri kullanarak dıştan içe uygulanacak ön uç özellikleri eklemekten daha fazlası olduğunu ve bu tarz bir yaklaşımın arka ofis karmaşıklığını artırarak finansal kurumlara zarar verebileceğini belirtmekte fayda var.

Bankacılık teknolojileri dönüşürken, “eski otomasyona” büyük yatırımlar gerçekleştirmiş dev ölçeklilerin geçiş süreçleri görece daha zorlu olabiliyor. Ancak KOBİ’ler bu konuda daha hızlı ve çevik davranabilirken, kullanabilecekleri sermaye miktarı daha düşük kalıyor.

Blok zinciri yükseliyor

Blok zinciri (blockchain), dönüştürücü bir etkiye sahip olacak bir teknoloji ancak beklenenden daha yavaş uygulanıyor. Bankacılık alanında blok zinciri özelinde gerçekleşen değişim günümüzde doğrusal bir görünüm veriyor. Ancak merkezi dağıtılışmış finans (DeFi) akımının dönüştürücü doğası için S-eğrisi açısından anlamlı adımlar daha yeni atılmaya başlanıyor. Blok zinciri, üstel teknolojinin bir örneğidir ve ilk yıllarda doğrusal ile üstel arasındaki farkı görmek çok zordur. Ancak sonraki yıllarda değişim çok keskinleşir. Blok zincirinin de buna benzer şekilde kalıcı olacağını kanıtlaması bekleniyor.

Aşırı dijitalleşme ve üstel değişim

Şimdiye kadar birçok finans kuruluşunun hedefi, manuel süreçlerin ne kadarının dijitalleştirilebileceğini ve otomasyona bağlanabileceğini görmekti. Yarının dünyası bu yaklaşımı tersine çeviriyor.

Hemen hemen her şeyin dijitalleştirilebileceği artık biliniyor. Artık bunun yerine, bir insanın değer sağlamak için müdahale etmesine ihtiyaç duyulan istisnalara odaklanılıyor. Yapay zeka, makine öğrenimi, blok zinciri ve diğer teknolojiler bankacılık sektörü için gerçekten heyecan verici ancak zorlu, yeni bir dijitalleşme dönemini başlatıyor. Önümüzdeki on yılda, önceki on yılların toplamından daha fazla değer yaratılacak ve yok edilecek.

Ortak platformlar bankaları birbirine yaklaştırıyor

Son yıllarda geliştirilen ortak banka platformları, kurumların çeşitli bankalardaki hesapları arasında kaybolmadan gelir giderlerini yönetmelerine, dolayısıyla tasarruf ve verimlilik sağlamalarına olanak tanıyor. İnnova tarafından çok sayıda bankayla çalışan ve hesaplarını yönetmekte zorlanan işletmeler için özel olarak geliştirilen PayFlex OBP (Ortak Banka Platformu), zaman tasarrufu sağlamanın yanında gelişmiş raporlama yeteneğiyle cari akışınızı kontrol etmenizi sağlıyor. Kurumunuzun banka para transfer süreçlerini online ve güvenli bir şekilde izleyebilmenizi sağlayan PayFlex OBP (Ortak Banka Platformu) ile çok sayıda bankada bulunan hesaplarınızdaki akışı kolayca yönetmeniz mümkün hale geliyor.

PayFlex OBP’nin en kullanışlı özellikleri arasında kolay yönetim ve gelişmiş raporlama yer alıyor. Banka hesap özetini ve gerçekleşen para transferlerini istenilen tarih aralıklarında detaylı olarak sunabilen sistem, aynı zamanda müşteri yönetim ekranları üzerinden her bir müşteri bazındaki para akışını kolayca görüntüleyebiliyor.

Tek bir platform üzerinden, farklı bankalardaki tüm hesapları görüntüleme yeteneğiyle avantaj sağlayan PayFlex OBP, bankalarla bütünleşmiş, çalışan ve gelişime açık, sürekli öğrenen yapısıyla farklılaşıyor. Çalıştığınız bankaların internet şubelerini tek tek dolaşmaya gerek bırakmadan, tek bir ekrandan görebilme kolaylığı sunan çözüm sayesinde, ilgili personelinizin mesaisindeki önemli bir zaman kalemi ortadan kaldırılıyor. 7/24 çalışan PayFlex OBP, kurumunuzda kullandığınız başta CRM ve ERP olmak üzere farklı uygulamalara entegre olabilmesiyle de hesaplarınızdaki akışların otomasyona tabi olmasının yolunu açıyor.

Öne Çıkan Yazılar
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Kripto Para nedir, fırsatları ve dezavantajları nelerdir?
Hakkında farklı görüşler sunulan dijital para birimleri merkez bankalarının, devletlerin ve büyük şirketlerin odağında. Başta...
14.07.2020
Fintek
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
CVV kodu nedir ve alışverişlerde nasıl kullanılır?
İnternetten alışveriş yapmayı tercih edenler, ödeme adımında kredi kartı bilgilerini girerken CVV kodu ile karşılaşıyor....
6.07.2020
Fintek
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız Ödemeler Konusunda Doğru Bilinen Yanlışlar
Temassız ödeme yöntemi aslında uzun zamandır hayatımızın bir parçası durumunda. Öyle ki Türkiye, ilk temassız kredi kartını...
17.12.2018
Fintek
Sanal POS hata kodları ne anlama geliyor?
Sanal POS hata kodları ne anlama geliyor?
Fraud-kredi kontrol aksiyonu sayesinde sahte veya çalıntı kredi kartları tespit ediliyor ve olası dolandırıcılığın önüne...
30.07.2020
Fintek
Ödeme sistemleri rehberi
Ödeme sistemleri rehberi
Dijital ödeme sistemleri ve teknolojileri her geçen gün daha da yaygın kullanılıyor; yazımızda ödeme sistemi türleri ve konuya...
21.10.2020
Fintek
En doğru yol haritası: Finansal Fizibilite
En doğru yol haritası: Finansal Fizibilite
Yapılabilirlik çalışmaları olarak da bilinen fizibilite çalışmaları teknik, ekonomik ve finansal olmak üzere üç ana bölümden...
4.06.2020
Fintek