Yüz Tanıma Teknolojileri ve Tekno Güzellik Uygulamaları
7.06.2022
Sosyal Medya

Yüz tanıma teknolojileri ve tekno güzellik uygulamaları

Teknolojide yaşanan ilerlemeler pek çok farklı sektörde yenilikçi uygulamaların hayata geçirilmesini sağlıyor. Kozmetik ve güzellik sektörleri de yapay zekâ (AI) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri ile desteklenen mobil uygulamaların geliştirilmesiyle birlikte kullanıcı deneyimini farklı bir boyuta taşımayı başarıyor. Akıllı telefonların yüz tanıma özelliğiyle entegre olarak çalışan bu uygulamalar özellikle pandemi döneminde evden çıkma kısıtlamalarının başlamasıyla birlikte popülerliğini iyice artırdı. Kullandığı algoritmalarla sanal cilt analizi ve güzellik koçluğu gibi işlevler sunan tekno güzellik uygulamaları, kişiselleştirilmiş ürün tavsiyelerinde bulunarak her bir müşterinin kendisine en uygun ürünü bulmasına yardımcı oluyor.   

Yüz tanıma teknolojilerinin gelişimi neler sağlayacak?

Juniper Research tarafından yapılan bir araştırma, yüz tanıma destekli akıllı cihaz sayısının her yıl yaklaşık %50 arttığını gösteriyor. Tahminlere göre yüz tanıma sistemleri 2024 yılına kadar 1,3 milyar cihazda yer alacak. Yapay zekâ destekli akıllı cihazlardaki yüz tanıma özelliği, bankacılık işlemleri gibi üst düzey kimlik doğrulama için iProov ve Mastercard gibi şirketler tarafından halihazırda kullanılıyor. Benzer uygulamaların önümüzdeki yıllarda çeşitlenerek artması öngörülüyor.

Yüz tanıma teknolojilerinin gelişimi kamu güvenliği açısından da pek çok uygulamanın kapısını açıyor. Fotoğraf ve videolardan suçluların tespit edilmesi ya da salgın hastalık gibi durumlarda insanlar arası etkileşimlerin kontrol altına alınması bunlar arasında sayılabilir.

Bir mağaza içindeki müşterilerin yüz mimiklerinin takip edilerek inceledikleri ürünlerde, gezdikleri reyonlarda yaşadıkları duygu durum değişikliklerinin tespit edilmesi gibi farklı senaryolar da yüz tanıma teknolojilerinin avantajları arasında yer alıyor.  

Yüz tanımanın zorlukları nelerdir?

Kullanıcı gizliliği ve veri güvenliği konusundaki endişelerle birlikte sistemsel hataların ırkçılık suçlamalarına sebebiyet verebilecek olması, yüz tanıma teknolojilerinin önündeki en büyük zorluklar olarak görünüyor. Yüz tanıma sistemlerinin kullanılacağı yerlerde Avrupa Birliği’nin getirdiği GDPR (General Data Protection Regulation) düzenlemelerine uyulması gerekiyor.

Tekno güzellik uygulamaları nedir?

Fiziksel olarak bir mağazaya gitmeden kullanıcıların kendilerine en uygun kozmetik ürünlerini bulmalarına yardımcı olan tekno güzellik uygulamalarının en popülerleri aşağıdaki şekilde sıralanıyor;

Haut.AI: Kullanıcıların cilt bakımı için profiller oluşturabildiği bu uygulamada cilt analizi için dijital simülasyon ve algoritmalardan faydalanılıyor. Haut.AI ayrıca cilt bakım markaları için bir API sunarak her markanın kendi cilt analizi uygulamasını geliştirebilmesini de sağlıyor.

Charm: Cilt analizi yaparak kullanıcılara cilt bakımı için önerilerde bulunan bu tekno güzellik uygulaması ile kendi bakım rutinlerinizi de planlayabiliyorsunuz. Cilt bakım uzmanlarının makalelerine de ulaşabileceğiniz uygulama içinde evde kendi kendinize doğal ürünlerle yapabileceğiniz cilt bakım ipuçları da bulunuyor. Charm uygulaması ile cildinize en uygun kozmetik ürünlerine de erişebiliyorsunuz.

FaceCake: Bu uygulama sayesinde bir e-ticaret sitesinde gezerken satın alınmak istenen ürün siteden çıkmadan test edilebiliyor. Bütün tarayıcılarla uyumlu çalışan CAKE sayesinde müşterinin webcam’inden gelen görüntü artırılmış gerçeklik teknolojisi ile işlenerek kozmetik ürünlerin ciltte nasıl görüneceği canlı olarak deneyimlenebiliyor. Üstelik herhangi bir eklenti ya da yazılım yüklemeye de ihtiyaç duyulmuyor. Aynı firmanın geliştirdiği ShadeScout uygulaması ise kullanıcının cildine en uygun makyaj önerilerinde bulunarak bir akıllı ayna görevi görüyor. Aynı çatı altında üretilen bir diğer uygulama olan Swivel Close-Up ise kozmetik ürünlerinin dışında gözlük, fular gibi aksesuarların da artırılmış gerçeklik ile sanal ortamda denenebilmesini sağlıyor. Kullanıcılar isterlerse ekran görüntüsü ya da videolarını çekip arkadaşlarının fikrini almak için sosyal mecralarda paylaşabiliyor.

Fab.by: Bu uygulama ile saç boyama işleminden önce farklı renklerin kullanıcının saçında nasıl görüneceği sanal ortamda test edilebiliyor. Böylece kullanıcılar kendilerine en uygun saç rengini kolaylıkla belirleyebiliyor.

CureSkin: Özellikle gençlerin sıkça yaşadığı sivilce, akne ve siyah nokta gibi dermatolojik sorunlara odaklanan CureSkin, yapay zekâ teknolojisi ile cilt analizi gerçekleştirip cilt sorunlarını gidermek için en uygun ürünleri kullanıcıya sunuyor.

Proven: Cilt sorunlarına odaklanan bir başka uygulama olan Proven, Skin Genome Project adını verdiği veritabanından güç alarak her bir kullanıcısına özel cilt bakım programı oluşturuyor.  Ayrıca kullanıcının cilt analizine göre özel olarak üretilmiş gece kremi ve cilt temizleyici gibi ürünlerin doğrudan uygulama içinden satın alınabilmesini sağlıyor.

ModiFace: Ünlü kozmetik firması L’oréal tarafından satın alınan ModiFace uygulamasının arkasında 200’den fazla bilimsel makale yayımlamış ve 30’dan fazla patent geliştirmiş bilim insanlarından oluşan bir ekip bulunuyor. Artırılmış gerçeklik teknolojisi sayesinde kullanıcılarına en uygun ürünü öneren ModiFace, e-ticaret sitelerinde ürün sayfalarına da entegre edilebiliyor. Ayrıca fiziksel mağazalara yerleştirilen akıllı aynalarla müşterilerin çok sayıda ürün arasından kendilerine en uygun olanı seçebilmesi de kolaylaştırılıyor.

Tekno güzellik uygulamaları neler vadediyor?

Tekno güzellik uygulamaları kullanıcıların ciltlerine en uygun kozmetik ürünleri bulmalarına ve rutin bakım süreçlerini iyileştirmeye yardımcı oluyor. Artırılmış gerçeklik teknoloji sayesinde çok sayıda makyaj malzemesini fiziksel olarak denemek için efor sarf etmeye gerek kalmıyor. Aynı zamanda dermatolojik sorunlar için en uygun çözümler, evde doğal ürünlerle yapılabilecek bakımlar ve tıbbi öneriler de tekno güzellik uygulamaları ile sunuluyor.  

Ev konforunda kişisel cilt analizi mümkün mü?

Yukarıda saydığımız tekno güzellik uygulamalarının neredeyse tamamında yapay zekâ destekli cilt analizi fonksiyonu bulunuyor. Geniş bir veritabanı kullanan bu uygulamalar herhangi bir cilt bakım merkezine gitmeye gerek kalmadan yüksek doğrulukta sonuçlar veren cilt analizlerini gerçekleştirebiliyor. 

Tekno güzellik akımı kozmetik marka stratejilerini nasıl etkileyecek?

Tekno güzellik uygulamaları, sundukları çok sayıda avantaj nedeniyle kullanıcı sayılarını her geçen gün artırıyor. Öte yandan e-ticaret sitelerinde ürün sayfalarına eklenebilen deneme alanları ve mağazalara konumlandırılan akıllı aynalar da tüketicilere büyük bir kolaylık sunuyor. Kozmetik markaları tekno güzellik uygulamalarının satışlarına etkisini özellikle pandemi sırasında yaşanan kapanmalar ile yakından hissettiler. Bazı büyük kozmetik markaları, kendi tekno güzellik uygulamalarını geliştirmeyi marka stratejilerinin odağına yerleştirdiler. Bazıları ise sektörde önde giden uygulamaları satın alma yoluna gittiler. Artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanım yaygınlığı arttıkça kozmetik markalarının hem sanal hem de fiziksel mağazalarında tekno güzellik uygulamalarını daha fazla entegre ettiğini göreceğiz. Aynı zamanda sadece ürün satışına odaklanmayıp, profesyonel dermatolojik tavsiyeler veren, cilt bakımı ve makyaj konusunda bilgilendirici içerikler sunan ve sosyal medya ile entegre olabilen mobil uygulamaların da popülaritesinin arttığına şahit olacağız.