Metaverse'te hibrit çalışma
5.04.2022
Sosyal Medya

Metaverse'te hibrit çalışma

Hibrit ve esnek çalışma, hem işverenler hem de çalışanlar için birçok avantaj sunsa da bazı dezavantajlar da barındırıyor. Bunlardan en önemlisi “mesafe önyargısı” adı verilen bir fenomen olarak biliniyor. Mesafe önyargısı, bir işyerindeki yöneticilerin uzaktan çalışan ekip arkadaşlarına göre fiziksel olarak yan yana çalıştığı ekip arkadaşlarına farkında olmadan pozitif ayrımcılık yapması olarak tanımlanıyor. Yapılan araştırmalar uzaktan çalışan kişilerin terfi alma olasılığının aynı işi fiziksel olarak ofise giderek yapanlara göre neredeyse yarı yarıya daha az olduğunu gösteriyor. Performans değerlendirmesine göre verilen prim ve ikramiyeler için de aynı durum görülebiliyor.

Çalışma ortamının Metaverse’e taşınması halinde hem uzaktan çalışanların hem de ofisten çalışanların eşit şartlarda etkileşime girecek olması nedeniyle daha adil bir iş ortamı sağlanabileceği düşünülüyor. Metaverse’te NFT tabanlı avatarlar tarafından temsil edilen çalışanlar iş süreçleri için gerekli olan uygulamalara sanal ortamda ulaşabilecek hatta ihtiyaç duydukları mal ve servisler için kripto para kullanarak ödeme yapabilecekler. Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) teknolojilerini temel alan olan bu yeni metaverse ofislerde her bir şirkete özel üçüncü parti uygulamalar da iş süreçlerine entegre edilebilecek. Metaverse konsepti özellikle bilgisayar oyunu yapımcıları, eğlence sektörü, perakendeciler ve yeni müşteri deneyimleri sunmayı hedefleyen markalar tarafından çekici bulunuyor. Diğer potansiyel kullanım alanları arasında üretim ve mühendislik alanındaki 3B tasarım çalışmaları, askeri planlamalar ve eğitim öne çıkıyor.

Sosyalleşme sorunları   

Metaverse’e taşınmış ofislerin, kendilerini iş yerlerinden ve iş arkadaşlarından kopmuş hisseden uzaktan çalışanlar için tam olarak bir çözüm sunamayacağını savunan karşıt görüşler de bulunuyor. Metaverse’e taşınmış ofislerin, sorunu çözmek yerine sadece başka bir ortama taşıyacağını savunan bazı uzmanlar, uzaktan ve evden çalışmanın bir karışımı olan mevcut hibrit çalışma düzeni ile ilgili sorunlara öncelik verilmesi gerektiğini düşünüyor. Metaverse’e taşınmış bir iş hayatının, günün her saati gelen e-postalar ve mesajlar nedeniyle çoğu çalışanın yüzleşmek zorunda kaldığı “çevrimdışı olamama” sorununu daha kötü bir hale getirebileceği yönünde endişeler bulunuyor. Aynı şekilde yazılı iletişim nedeniyle çalışanlar arasında yaşanan iletişim kazaları için de bir çözüm sunulmuyor. Bununla birlikte özellikle coğrafi olarak dünyanın farklı bölgelerine dağılmış ekiplerin birlikte çalışması için yüz yüze iletişim kadar iyi olmasa da uygun bir çözüm olarak görülüyor.  

Teknik sorunlar

VR başlıkların halen göreceli olarak pahalı olması tüm çalışanlara bir tane tedarik edilmesi durumunda önemli bir maliyete neden olacak gibi görünüyor. Ayrıca uzun süre kullanmaya uygun bir ergonomiye sahip olmamaları nedeniyle bazı kullanıcılarda baş ağrısı ve mide bulantısı gibi yan etkilere sebep olmaları da bir başka zorluk olarak karşımızda duruyor. Bu teknik zorluklar, Metaverse’ün kısa ve orta vadede ofisleri ele geçirmesinin pek mümkün olamayacağını düşündürüyor. Yine de sektöre yapılacak olan yatırım miktarının artması durumda tahmin edilenden daha kısa bir süre içerisinde iş dünyasında önemli bir role sahip olabilirler.

Değişimin getirdiği ihtiyaçlar

İnsanlar özellikle son yıllarda çalışma şekillerini değiştirdiğinden şirketler de mevcut BT altyapılarını iyileştirmek ve hibrit çalışmaya uyumlu yeni mimariler kurmak zorunda kalıyorlar. Aynı zamanda mevcut ofislerin çalışanların paylaşımına daha uygun hale getirilmesi, İK politikalarının değiştirilmesi ve yönetim modellerinin de günümüzün şartlarına uyarlanması gibi üzerinde düşünülecek çok konu var.

Tüketiciler ne istiyor?   

Henüz Metaverse uygulamalarının ilk örneklerini deneyimlemiş olsak da tüketicilerin VR gözlük kullanımı konusunda pek rahat olmadıkları belli oluyor. Buna ek olarak konunun bir de psikolojik boyutu var. Bir şirkete ait metaverse platformu aynı zamanda o şirketi hem Metaverse’ün kural koyucusu hem de bu kuralların uygulayıcısı konumuna getiriyor. Bir Metaverse için tüm kararların tek bir merkezden verilmesinin ve şirketin kullanıcılar üzerinde tam yetkiye sahip olmasının, platformu kullananların bir kısmı tarafından hoş karşılanmaması riskini de unutmamak gerekiyor.