E-ticarette başarılı envanter yönetimi için ipuçları
12.05.2021
Sosyal Medya

E-ticarette başarılı envanter yönetimi için ipuçları

Profesyonel ve üretken bir envanter yönetimi stratejisi, e-ticarette başarılı olmanın önemli adımlarından birisidir. Çoğu perakende başarısızlığı, envanterlerin etkili ve verimli şekilde yönetilmemesinden kaynaklanır.

Envanter yönetimi, ürünleri verimli bir şekilde organize etmekten stokları günün her saatinde hazır tutmaya kadar birçok kritik rol üstlenir. İyi organize edilmiş envanter yönetimi, yalnızca rakiplere karşı avantaj elde edilmesini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda düzenli stok yönetimini mümkün kılarak operasyonun sorunsuz işlemesini sağlar.

İdeal bir envanter yönetimi yaklaşımına ve bunu destekleyecek dijital bir sisteme sahip olmayan e-ticaret işletmeleri, müşterilerin yaşadığı kötü deneyimler ve bunun sonucunda sipariş iptalleri nedeniyle müşteri, para ve itibar kaybı riskiyle karşı karşıya kalabilir.

E-ticarette başarılı envanter yönetimi için ipuçları

Envanter yönetimi sistemleri, tüm ürünlerin stoklu olduğundan emin olunmasını sağlamakla birlikte, ayrıca fazla ve yetersiz stok gibi durumlara ilişkin gerçek zamanlı bilgi sahibi olunmasını mümkün kılar. Tüm envanter üzerinde sezgisel ve derinlemesine kontrol, yöneticilere kategorilerden elde edilen gelirin bir özetini ve ürünlerin mevcut kullanılabilirlik durumunu verir. Bu sayede, işletmeler pazarlama ve satış dahil olmak üzere diğer stratejilerine göre çok daha bilinçli kararlar alabilir.

Envanter yönetimiyle e-ticaret işletmenize mümkün olan en büyük faydayı sağlamak için aşağıdaki ipuçlarına göz atın:

Müşteri deneyimini geliştirin

Müşteri deneyimi, sadece ürün sunumuyla ilgili değildir. Doğru ürünleri doğru zamanda stokta bulundurmak, olumlu bir müşteri deneyimine büyük katkı sağlar. Kullanıcıların farklı ürünlerin bulunabilirliğine ilişkin içgörüler elde etmesine olanak sağlayan web siteleri, müşteri üzerinde daha iyi bir izlenim bırakır.

Birçok e-ticaret işletmesi, bir ürün stokta bulunmadığında bile müşterilerinin ilgisini çekmelerini sağlamak için yenilikçi yöntemler kullanır. Buna bir örnek, aradıkları bir ürün stokta kalmadığında kullanıcılara "Beni bilgilendir" seçeneği sunmaktır. Bu sadece güven oluşturmakla kalmaz, aynı zamanda ürün geri gelene kadar kitlenizi mağazanıza bağlar.

Burada başarının anahtarı, stoktaki ürünlerle ilgili olarak müşteriye zahmetsiz bir deneyim sunmaktır. Envanterle ilgili verilerin doğru ve basitleştirilmiş şekilde sunulması, işletmenizin müşteriler arasında bir uyum ve güven duygusu geliştirmesine olanak tanır.

Stok kararlılığını tutturun

Kulağa basit gelse de stokta yeterli ürünün bulunmasını sağlamak hayati önem taşır. Birçok işletme bu noktada başarısız olur ve siparişe hazırlıksız yakalanır. Tüm siparişleri tedarik etmek için yeterli ürünün bulunmasını sağlamak envanter yönetiminin kritik bir parçasıdır. Veriler, aşırı stok ve stok dışı durumlardan kaçınmayı başarmanın, envanter yönetimi maliyetlerinden %10’a kadar tasarruf edilebileceğini gösteriyor.

Etkisiz envanter yönetimi nedeniyle yaşanan stok eksikliği, işletmeler üzerinde uzun vadeli olumsuz etkiler bırakabilir. Memnun olmayan müşteriler, iadeler ve müşteri hizmetleri sorunları müşteri kaybıyla sonuçlanır. Kaybedilen bir müşteri ömür boyu potansiyel gelir kaybıdır.

Aşırı stoklu ürünler de işletmeye zarar verebilir. Kimi ürünler modası geçtiğinde satış potansiyelini kaybedebilir. Ayrıca yer sınırlamanız varsa ve stoklarınızı bir yerde tutmak için ödeme yapıyorsanız, aşırı stoklanan ürünler size pahalıya mal olabilir. Muhafaza şartlarına göre ürünler bekledikçe bozulabilir ya da deforme olabilir.

Bir envanter yönetim sistemi kullanarak stok tutarsızlıklarını önleyebilir ve geçmiş verilere dayanarak gelecekteki müşteri ilgisini öngörebilirsiniz.

Büyümeyi yönetin

İş modelinize envanter yönetimi planlarını dahil etmek, özellikle yeni bir şirketseniz, kuruluşunuzun büyümesini daha verimli bir şekilde yönetmenize yardımcı olabilir. İyi yönetilen bir envanter, iyi yönetilen bir işletmenin işaretidir. İşletmenizin büyümesini sürdürmek istiyorsanız, envanterinizi verimli bir şekilde yönetmeniz ve bunun için stratejik plan yapmanız önemlidir.

Etkin bir envanter yönetimi süreciyle müşteri eğilimlerini analiz edebilir, iş çabalarınızın sonuçlarını ölçebilir ve genel kar marjlarınızı etkileyen zamanında kararlar alabilirsiniz.

Dünyanın farklı bölgelerine dağılmış birden fazla depoyla çalışıldığında envanter yönetimi karmaşık bir hal alabilir. Etkin bir envanter yönetimi olmadan, çeşitli ambarlarda farklı ürün kategorileri arasında koordinasyon sağlamak çok zorlu ve maliyetli bir göreve dönüşür.

Envanter yönetimi sistemleri, tüm depolara dair gerçek zamanlı derinlemesine içgörüler ve görünürlük sağlayarak, işletmelerin stok kayıtlarını tutmasını ve gelecekteki tedarikleri planlamasını kolaylaştırır.

Müşterilerin geri dönmesini sağlayın

Yeniden satın almak için sanal mağazanıza geri dönen müşteriler, ürünlerinizin ve hizmetlerinizin tatmin edici olduğu ve müşteri ihtiyaçlarını karşıladığının göstergesidir.

Etkili bir envanter yönetimi yaklaşımına sahip olmak, bir müşteriyi stok eksikliği, uzun teslimat süreleri ve geri ödemeler nedeniyle kaybetmeyeceğiniz anlamına gelir. Bu, markanızı unutulmaz kılacak ve müşterileri yeniden satın almaya itecek iyi bir müşteri deneyimi için gereklidir.

Müşteri edinme maliyetleri sürekli artıyor. Mevcut müşterileri elde tutmak, yeni müşteriler kazanmaktan çok daha düşük maliyet gerektiriyor. Etkili envanter yönetimi, yeniden sipariş vermeyi artırır.

Müşteriler için yeniden sipariş vermeyi kolaylaştırmak atılması gereken ilk adımdır. Bunun için müşteri hesabında bir sipariş geçmişi sayfası oluşturabilir, sipariş ettikleri her ürünün yanına kolayca görülebilen ve akılda kalan bir düğme ekleyerek onları tek bir tıklamayla yeniden sipariş vermeye teşvik edebilirsiniz.

Öte yandan e-ticaret sitenize bir satın alma aboneliği seçeneği entegre etmeyi düşünebilirsiniz. Sitenizi geçmiş siparişlere ve yeni siparişlere abonelik düğmeleri ekleyecek şekilde ayarlayarak, müşterilerin bir ürünü ne sıklıkta almak istediğine karar vermesini sağlayabilirsiniz. Bu şekilde yeniden sipariş süreci otomatik hale gelir ve müşterilerin yeniden sipariş vermeyi hatırlamaları gerekmez. Bu özelliği kullanmaya sıcak bakmayan müşterilere tekrar satın almalarını hatırlatan, indirim veya başka teşvikler sunan e-postalar gönderebilirsiniz.

Beklenmedik durumlara hazırlanın

Geleceği tahmin etmek imkansızdır. Konumuz özelinde önemli olan, etkili envanter yönetimiyle herhangi bir beklenmedik ürün veya tedarik zinciri sorununa hazırlıklı kalmaktır.

Envanter yönetimiyle ilgili en yaygın sorunlardan bazıları şunlardır:

  • Üreticiden ürünün teslimatında gecikme
  • Bir ürünü beklenmedik adetlerde toptan satmak
  • Envanterdeki fiziksel depolama alanının tükenmesi
  • Nakit akışı sorunları

İş sürecinizde oluşabilecek tüm envanter yönetimi sorunları için bir acil durum planı oluşturabilirsiniz. Bir e-ticaret mağazası işletmek, müşterilerinizin taleplerini ve mevcut eğilimleri anlamakla ilgilidir.

Mevsimsel değişimlerin önemli olduğu yer burasıdır. Özel günler ve alışveriş haftaları gibi dönemler, tüm e-ticaret işletmeleri için çok önemlidir. E-ticaret platformları her yıl özellikle Kara Cuma ve Siber Pazartesi gibi günlerde satışlarında ani bir patlama yaşar. Envanterleri bu özel dönemler arasında yönetmek çok önemlidir. İsteyeceğiniz son şey, envanter veri hatası ve bir satış sırasında stokların beklenmedik bir şekilde tükenmesidir.

Öne Çıkan Yazılar
Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Nedir? Nasıl Çalışır?
Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Nedir? Nasıl Çalışır?
Robotik süreç otomasyonu (Robotic Process Automation - RPA) nedir? Nasıl çalışır? Bu soruların cevaplarını bulmaya çalışacağımız...
14.03.2019
Dijital Dönüşüm
Gelecekte tarım nasıl olacak?
Gelecekte tarım nasıl olacak?
Tarım sektörünün önemi küreselleşen ekonomik sistem, artan rekabet ve değişkenlik gösteren pazar şartlarının etkisiyle giderek...
28.08.2020
Dijital Dönüşüm
Geleceğin akıllı şehir konsepti nasıl bir yaşam vadediyor?
Geleceğin akıllı şehir konsepti nasıl bir yaşam vadediyor?
20. yüzyılın son çeyreğinden itibaren gelişen teknolojilerle yenilikçilik kavramlarını bir araya getiriliyor ve yeni bir...
17.04.2020
Dijital Dönüşüm
Endüstri 4.0 ile Gelen Yeni Üretim Çağı - Akıllı Fabrikalar
Endüstri 4.0 İle Gelen Yeni Üretim Çağı - Akıllı Fabrikalar
Makinelerin kendi aralarında konuştuğu, üretimi insanların değil makinelerin organize ettiği Akıllı Fabrikalar ile üretimin...
13.07.2016
Dijital Dönüşüm
Küreselleşme 4.0 nedir, önceki evreleri nelerdir?
Küreselleşme 4.0 nedir, önceki evreleri nelerdir?
Dijitalleşmenin tüm alanlarda hızını artırdığı günümüzde, endüstrinin yeni formu olarak nitelendirilen Endüstri 4.0 kavramı...
28.07.2020
Dijital Dönüşüm
Nesnelerin İnterneti (IoT) Nedir?
Nesnelerin İnterneti (IoT) Nedir?
Nesnelerin İnterneti, bilgi üretebilen ve internet üzerinden bunu paylaşabilen tüm bilgi işlem cihazlarını, mekanik ve dijital...
7.05.2021
Dijital Dönüşüm